Winter- en zomerperikelen - column

Columns & Blogs 6/06/2017 15:06:37

Auto's lenen zich goed om onderhoudsprincipes uit te leggen. Principes waartegen ‘pure onkunde’ nogal eens zondigt. Onlangs kwam ik een prachtig voorbeeld tegen van hoe het dan wel moet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Nu de winter achter de rug is, lijkt het me gepast om in te pikken op de discussie rond winterbanden. Vroeger waren de winters veel strenger dan nu. Tenminste, dat zeggen ‘oude mensen’.

Toen ik in de zeventigerjaren studeerde was mijn eerste wagen een Rover P6. Voor de jongeren: die auto werd ook wel 'de tank' genoemd. Hij had een reservewiel op het kofferdeksel. Op een bepaald moment waren er nieuwe banden nodig. Het werden M&S-banden. Mud & Snow.

Ik kan u verzekeren, daar hadden toen maar weinig mensen van gehoord. Deze ‘Modder en Sneeuw’-banden waren in Nederland de voorlopers van de winterband. Ik kocht ze… omdat het de goedkoopste banden waren. Niemand die ze wou. Maar Mensen die mijn reservewiel zagen, op de kofferbak en zonder hoes (want die was te klein voor deze geweldenaar) raakten in een amechtige staat van bewondering voor het stoere tractorprofiel. Daarmee kon een mens die koude winters van vroeger wel te lijf gaan.

Sindsdien is er veel gebeurd. Hoe warmer de winters werden, des te luider de roep om winterbanden te monteren. Bandenfabrikanten en de autovakhandel hebben een warme band met die band en zijn grote fans van het tweemaal per jaar wisselen van het rubber.

Ik moest aan het bovenstaande denken toen ik onlangs een berichtje las: in Duitsland is bijna een derde van de verkeersongevallen met persoonlijk letsel aan banden toe te schrijven. Enkele dagen later dook een belangenorganisatie op het bericht en pakte uit met de op niets gebaseerde conclusie dat het tijd wordt dat de Nederlandse overheid het rijden met winterbanden verplicht.

Ik heb de statistiek opgezocht. Het DESTATIS (Statistisches Bundesamt) stelt ons inderdaad een tabel voor. In 2015 waren er 3.636 geregistreerde ongevallen met letselschade. De 'oorzaak' werd in 1.117 gevallen toegeschreven aan de banden. Wat een waardeloze tabel. Geen enkel gegeven over de storingsvorm: lekke banden, afgesleten banden, gecupte banden, enz.

Evenmin gegevens over de gereden snelheid, de bandenspanning, de belasting van de banden of om nog eens iets anders te noemen: de weersomstandigheden. Wat moet je met zo'n statistiek? Beleid maken? Als het aan onze bandenbelangenverenigingen ligt wél. Beleid gebaseerd op statistische onzin.

Ik kom ze in bedrijven ook nog wel eens tegen, dit soort tabelletjes: 40% van de storingsoorzaken van lijn drie is mechanisch, 32% elektrisch en bij 28% is de oorzaak onbekend of… ‘diversen’. Volstrekt onbruikbaar om te werken aan beter en dus minder onderhoud. We doen maar wat.

En nu het leuke nieuws. Het wordt weer zomer! Tijd voor de cabrio. Die van mij heeft een stalen kap, die volledig automatisch, een druk op de knop volstaat, in drie delen opgevouwen in de kofferbak verdwijnt. Een ‘onderhoudsnachtmerrie’ van scharnieren, sensoren, actuatoren, elektromotoren, draden, flapjes en touwtjes. Een snelle FMECA (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) leerde mij het volgende: als de functie 'kap openen' op een zonnige dag faalt, is het effect een bedorven tour.

En mogelijk een slecht humeur van mijn partner, die zich op het ‘open rijden’ had verheugd. Dat is een ‘draagbaar effect’. Maar als op diezelfde zonnige dag een wolkbreuk losbarst en de functie 'kap sluiten' weigert?

Mijn wagen zal vol water lopen met alle gevolgen en schades van dien. Blijkbaar had de fabrikant van de wagen ook een FMECA gedaan. In het skiluik is een hoes verstopt voor het geval de kap onverhoopt niet dichtgaat.

Ten overvloede vermeldt de handleiding dat er na het aanbrengen van de hoes niet met de wagen gereden kan worden. Men is niet zover doorgeslagen dat ook twee paraplu's tot de fabrieksuitrusting behoren. Maar niettemin: het zijn kanjers, die technici die écht hebben nagedacht over mijn auto.<<
door Eric Rensen

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

Natuurkundigen van het Institute of Physics (Universiteit van Amsterdam) hebben aangetoond dat deze twee bouwstenen voor quantumcomputers op een nuttige manier zijn te combineren.

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Global Sea Mineral Resources (GSR) onderzoekt de ontginning van polymetallische knollen sinds 2012. Hiervoor werken ze samen met wetenschappers van verschillende universiteiten wereldwijd.

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners