Blended Learning: cursus ’Management van Technische Systemen’ - column

Columns & Blogs 31/10/2014 11:07:22

Eric Rensen heeft Intensief gewerkt aan de ontwikkeling van een cursus Management van Technische Systemen, in een volledig nieuwe didactische opzet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Duurzame energiebronnen integreren in betrouwbaar energie-ecosysteem - opinie

Ongewenste brieven van een ander in de bus? Wat nu? - column

De toekomst van de maakindustrie in België - column

Van handelaar tot ondernemer - column

Agoria gaat Europees met fabrieken van de toekomst - column

Hoge elektriciteitsprijzen benadelen Belgische industrie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Ik geef al zo’n dertig jaar cursussen. Mijn cursisten werden steeds jonger, omdat ik natuurlijk ouder werd.

Maar mijn cursisten vormen nog steeds een plezierige mix van oudere en jonge mensen. Ik leer zelf ook nog steeds van cursisten, juist vanwege die mix. In al die jaren was er de vraag naar meer groepswerk, samen met elkaar bezig zijn, oefeningen maken. Die vraag nam ook toe.

Ik vind dat als mensen de moeite nemen om naar mijn cursus te komen, ik de verplichting heb mijn kennis en ervaring over te dragen. En dat cursisten wat van mij leren, en liefst ook van elkaar. Dat laatste werd de afgelopen jaren een toenemend punt van zorg voor mij. Want in een cursus van 2 tot 5 dagen moet veel materiaal behandeld worden.

Er is dan niet zoveel tijd om allerlei nuttige oefeningen te doen, cases te maken, of groepsgesprekken te houden. Ik wilde het anders, want om 5 dagen een aantal cursisten toe te spreken is zwaar voor hen en voor mij. Veel van mijn cursisten hebben een operationele job, en zijn niet gewend om 7 uur te zitten, laat staan te luisteren.

Om eerlijk te zijn: het is afgrijselijk, en ik kan het zelf ook niet goed opbrengen om zo lang naar iemand te moeten luisteren. Voor je het weet zijn de koffiepauzes de hoogtepunten van de cursus.

Ik heb geëxperimenteerd met andere vormen van les geven. Toch maar extra veel oefeningen en groepswerk in de klas. Maar er waren deelnemers die vonden dat ze daardoor weer te weinig hadden geleerd. Ik heb gewerkt met webinars, maar groepswerk gaat dan niet zo goed, en groepsdiscussies zijn ook lastig.

Het was me te afstandelijk, letterlijk en figuurlijk. Ik vond dus dat ik een probleem had. Ik sprak daar begin dit jaar over met een opleidingsinstituut in Eindhoven. Zij zochten een nieuwe docent voor hun cursus ‘Onderhoudsmanagement van technische systemen’.

Deze vijf-daagse cursus wordt gehouden over een periode van 5 weken, 1 dag per week dus. Ik was geïnteresseerd, maar stelde voor om een nieuwe manier van lesgeven te gaan gebruiken. Het resultaat: ik mocht voor hen als proefkonijn dienen.

De cursus is hun eerste pilot voor ‘blended learning’. Ik heb al het materiaal opnieuw geschreven, veel nieuwe oefeningen en cases gemaakt. Een honderdtal meerkeuzevragen bedacht voor de testen. Veel werk, maar leuk en spannend. En het resultaat mag er zijn, ik ben er best fier op.

Voorafgaand aan elke cursusdag moeten cursisten inloggen in een leeromgeving. Daar staan dan opdrachten voor hen klaar. Bijvoorbeeld een tekst die ze kunnen downloaden en doornemen. Of een test die ze moeten maken. Soms is het een vraag, om iets voor te bereiden en mee te nemen ('welke prestatie-indicatoren worden in jouw bedrijf gebruikt voor onderhoud?').

In de klassikale bijeenkomst mogen de deelnemers daarna in groepjes aan elkaar uitleggen hoe het in hun bedrijf werkt. Daarna geef ik een samenvatting en bespreek een best practice.

Er is nu echt extra tijd om tijdens de klassikale cursusdag oefeningen te doen, cases uit te werken, en met elkaar te spreken over thema’s die vooraf door de cursisten zijn voorbereid. Na een cursusdag krijgen de deelnemers nog herhalingsstof aangeboden, of materiaal voor verdere verdieping of foto’s van groepsresultaten.

Met blended learning bereik ik wat ik al jaren wil: actieve betrokkenheid van de deelnemers, tussentijdse toetsingen van het kennisniveau, meer interactie tussen de deelnemers, minder theorie en meer praktijk tijdens de klassikale sessies, en een betere maar vooral plezieriger overdracht van kennis en ervaring.

Voor de pilot gebruik ik nog maar een fractie van de mogelijkheden van blended learning, maar ik ben heel enthousiast en blijf de cursus doorontwikkelen. Want deze manier van lesgeven is voor mij de toekomst voor al mijn cursussen. <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhoudsmanagement, asset management en productiviteitsverhoging.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Essent neemt Limburgse zonnepanelenexpert Aralt over

Door de overname van Aralt gaat energieleverancier Essent zich nu ook op de markt van de zonnepanelen gooien. Het bedrijf evolueert zo nog meer van energie- naar dienstenleverancier.

Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

Wetenschappers van de UAntwerpen, de TU Delft en de UHasselt hebben bacteriën ontdekt die leven op elektriciteit en stroom over lange afstanden door sterk geleidende kabels kunnen sturen.

Basisopleiding milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015 - uitnodiging

ISO 14001 is de internationale norm voor het opzetten en certificeren van milieumanagement-systemen. Ga ermee aan de slag en garandeer dat de milieu-impact gemeten en verbeterd wordt.

EU-project voor bouwmaterialen op basis van schimmels

Bakstenen op basis van schimmels maakt bouwmateriaal duurzamer en zelfreparerend. Het Fungar-project ontvangt 2,85 miljoen euro vanuit Horizon 2020 om dit materiaal verder te ontwikkelen.

Nieuwe generatie Magnet Schulz GSCX vergrendelmagneten - techniek

De serie GSCX van Magnet Schultz, bij ons vertegen­woordigd door Rotero, is een nieuwe generatie vergrendel­magneten met beschermings­klasse IP40 en zijn bestand tegen hoge dwarskrachten.

CE markering voor interpretatie van longtest met Artificiële Intelligentie

ArtiQ behaalde deze CE markering voor ArtiQ.PFT, software op basis van artificiële intelligentie (AI) voor de automatische interpretatie van longfunctietesten om longziektes op te sporen.

Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

Nederlandse partners starten een groot project voor de ontwikkeling van een nieuwe technologie om organische microverontreinigingen, zoals medicijnresten, uit afvalwater te filteren.

Borealis investeert 1 miljard euro in nieuwe fabriek in Kallo

Onlangs werd in Kallo het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe propaan­dehydrogenatie­fabriek (PDH). Dit project zal ook enkele honderden voltijdse banen opleveren

Partners