Productinnovatie belangrijkste pijler voor machinebouwers

Uit een onderzoek van Siemens PLM onder 90 grote machinefabrikanten blijkt dat het vernieuwen van producten (49%) en een betere klanttevredenheid (47%) het hoogst op hun agenda staan.

ENGINEERINGNET.BE - De pijlers digitale transformatie en business innovatie scoren daarentegen relatief laag (respectievelijk 19% en 15%).

Dit is opmerkelijk, want deze twee thema’s zijn cruciaal om de bovengenoemde doelen te behalen. De smartindustrie waarin machinebouwers zich bevinden, verandert tenslotte razendsnel.

Ruim de helft van de respondenten (55%) beschouwt het leveren van maatwerk en variatie als belangrijke voorwaarden om relevant te blijven in de markt, net als het verkorten van de time-to-market (41%). Deze drijfveren leiden tot de inzet van nieuwe technologieën, zoals slimme sensoren.

43% van de machinebouwers ziet deze technologie als grootste ‘game changer’, net zoals artificial intelligence en machine learning. Als het gaat om het toepassen van nieuwe technologieën, zijn machinebouwers vooral geneigd om het productdesign (CAD/CAM) te innoveren in plaats van het productproces, zoals het simuleren van mechatronische systemen.

Verder blijkt uit dit onderzoek dat innoveren niet altijd even gemakkelijk is. Soms zijn klanten simpelweg nog niet toe aan vernieuwing of is het onduidelijk wat de potentie is in een bepaalde markt. Daarnaast begrijpen klanten niet altijd de meerwaarde van het delen van data met de fabrikant, waardoor het lastig is om producten en processen gericht te verbeteren.

Toch lukt het een bepaalde groep machinebouwers wel degelijk om te vernieuwen, zij lopen dan ook duidelijk voorop in de digitale transformatie. << (bron en foto: Siemens PLM)

Engineeringnet.be