Arriva start eind 2018 Drielandentrein Luik - Maastricht - Aken

Deze trein moet in elk geval vanuit Maastricht naar Aken gaan rijden, maar het is nog niet zeker of Luik al in december in het traject kan worden opgenomen.

ENGINEERINGNET.BE - Over de verbinding van en naar Luik wordt momenteel druk overleg gevoerd. Tussen Maastricht en Aken zal Arriva vanaf december in elk geval gaan rijden, aldus Treinreiziger.nl. Mits de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd.

Het geplande tracé start in Luik, om vervolgens te stoppen in Bressoux en Visé. In Nederland wordt er vervolgens gestopt te Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf en Eijgelshoven Markt. In Duitsland stopt de trein vervolgens in Herzogenrath, Aken West en eindpunt Aken Hbf.

Voor deze trein komt een kaartje dat geldig is in Duitsland, Nederland en België. Nu gelden op dit spoortraject drie verschillende kaartjes en vier tariefsystemen. Dit laatste omdat voor het hoofdrailnet en het regionaal spoor in Nederland aparte tarieven gelden.

In de eerste fase zal de trein ieder uur rijden. Tussen Maastricht en Aken hoopt Arriva in 2021, als de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf klaar is, elk half uur te gaan rijden. Uiteindelijk is de bedoeling dat de trein op de hele route ieder half uur gaat rijden. Daar is nog geen datum voor gesteld.

EurekaRail is bij deze proef betrokken. Dit is een Europees initiatief met als doel het verbeteren van de ov-verbindingen tussen Zuid-Nederland, België en Duitsland. Het eerste initiatief is deze Drielandentrein.

Behalve de overheden en de vervoerders in de drie landen worden voor de ontwikkeling van de Drielandentrein ook de reizigersorganisaties Rover, TreinTramBus en ProBahn erbij betrokken. << (Lydia Heida) (foto: EurekaRail)

Engineeringnet.be