Ingenieursbureaus in moordende concurrentiestrijd - column

Columns & Blogs 29/03/2013 10:33:07

De crisis laat zich ook voelen in de ingenieurssector. Opdrachten worden schaars, er is een moordende concurrentiestrijd onder bureaus. ‹Nefast,› stelt Bernard Gilliot van de brancheorganisatie ORI in dit opiniestuk.

Lees hieronder verder   
Verwant

DEME neemt krachtige en milieuvriendelijke snijkopzuiger in gebruik

BAM gevraagd voor bouw Canadese haventerminal

Jan De Nul neemt offshore installatieschip in gebruik

Sweco blijft op overnamepad

AWV schakelt Arcadis in voor advies rond tunnelbeheer

BM Engineering heeft Studiebureel Stranger overgenomen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De opdrachtgever (meestal overheidsinstanties) verwacht een almaar scherpere prijs van de aanbieder. En dat terwijl de wettelijke normen rond een project - en bijgevolg ook de studies - steeds complexer worden.

Selectie en gunning op basis van kwaliteit
Tijdens de procedure van een publieke aanbesteding vraagt de opdrachtgever aan verschillende bedrijven een offerte voor een bepaalde opdracht. Dit dient een tweeledig doel: enerzijds stimuleert het de concurrentie tussen de aanbieders, anderzijds krijgen alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans, en is er met andere woorden sprake van eerlijke mededinging.

Voor de uiteindelijke toewijzing of de ‘gunning’ van een contract, wordt de laatste jaren proportioneel te veel aandacht geschonken aan de voorgestelde prijs, eerder dan aan de kwaliteit.

Een veel voorkomende redeneerfout is dat ‘goedkoop’ verward wordt met ‘economisch meest voordelig’. Er is echter een belangrijk nuanceverschil tussen beide termen: het verschil zit in de tijdsspanne waarover men evalueert.

In dit opzicht vormt de hogesnelheidstrein Fyra de perfecte illustratie. Wat op het eerste zicht de interessantste, ‘goedkope’ oplossing leek, blijkt ten slotte een halfslachtige, falende optie met serieuze meerkosten.

Bovendien is niet alleen de opdrachtgever maar ook de eindgebruiker hiervan het slachtoffer. Een hypermoderne trein van vele miljoenen euro’s, die toch maar mooi bleef stilstaan. Goedkoop? Ja. Service? Nee. En dat laatste is uiteindelijk wat telt, niet?

Meer voor minder
In deze barre tijden waarin bezuinigingen schering en inslag zijn, moeten ingenieursbureaus dus hoe langer hoe meer knokken om het hoofd boven water te houden. Enerzijds moeten ze in toenemende mate rekening houden met nieuwe wetgevingen betreffende veiligheid, mobiliteit, ruimtelijke ordening, milieu en energie. Deze bijkomende parameters vergen aanvullend onderzoek en compliceren de studie aanzienlijk.

Anderzijds vereist de druk op de levensvatbaarheid van een bureau om wel degelijk voldoende projecten binnen te rijven en bijgevolg zijn tarieven te drukken om commercieel aantrekkelijk te blijven. In feite ontbreekt op deze manier de ‘juiste prijs’ in verhouding tot het geleverde werk. Op lange termijn zal deze scheefgetrokken situatie onhoudbaar worden.

Vele opdrachtgevers trachten te besparen zonder ten volle de consequenties van deze beslissing te beseffen. Nochtans hangt de vlotte realisatie van een project af van de voorbereidende studie.

Een kwalitatieve studie bepaalt immers grotendeels het verdere verloop van het project. Helaas is de degelijkheid van een projectstudie pas op het einde van de rit duidelijk, waardoor opdrachtgevers het belang ervan in het beginstadium uit het oog durven verliezen.

Een mentaliteitswijziging bij de opdrachtgevers is dus noodzakelijk, waarbij ze meer oog dienen te hebben voor bijvoorbeeld de optimalisatie, de vermindering van de CO2-uitstoot en de levenscyclus van de projecten.

Een goede studie betaalt zichzelf
Een van de mogelijke verklaringen voor de problematiek schuilt in het feit dat de ingenieurssector intellectuele diensten levert: onderzoek, studies en advies; hetgeen soms weinig tastbaar lijkt en minder duidelijk te kwantificeren valt dan andere diensten.

De draagwijdte van een sterke studie mag echter niet onderschat worden. Via een cascadebeweging sijpelt de kwaliteit door naar de volgende fases van het project.

Architecten, bouwheren en aannemers staan op hun beurt onder eenzelfde (prijzen)druk. Daarnaast vertegenwoordigen deze intellectuele diensten slechts een klein deel van de totale kost van een project. Omdat een goed uitgevoerde studie over het algemeen net bezuinigingsmogelijkheden in kaart kan brengen, is dit een investering die zichzelf op korte termijn terugbetaalt. << (foto: ORI, Bernard Gilliot)


VAN DEZE COLUMNIST
Overheid brengt ingenieursbureaus in financiële problemen – column

ACHTERGROND
ORI is de brancheorganisatie van advies- en ingenieursbureaus in België. Ze vertegenwoordigt een zeventigtal bureaus met globaal 7.000 werknemers die jaarlijks projecten ondersteunen en voorbereiden ter waarde van 10 miljard euro aan investeringen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Wijzigingen aan top van Sweco Group

Sweco Group meldt dat Erwin Malcorps - Managing Director Belgium en Max Joy - Managing Director UK lid worden van het Executive Team. Volledig in lijn met de aangekondigde bedrijfsstrategie.

Opleiding belicht 10 aspecten van facility management - uitnodiging

SBM stelde een 10-delig opleidingsprogramma (Gent of Berchem) samen, waarbij elk van de 10 aspecten van facility management aan bod komt. Iedereen kan zijn eigen traject opstellen.

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

Begin deze week heeft Aldi in Turnhout en in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse minister van energie Lydia Peeters het duurzaamste industriegebouw in België officieel geopend.

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Payra Dredging Company, uit de Jan De Nul Group, heeft een overeenkomst gesloten voor verdiepings- en onderhoudsbaggerwerken in dit kanaal aan de haven van Payra in Bangladesh.

Univercells introduceert baanbrekend vaccin-productieplatform

De Bill & Melinda Gates Foundation subsidieert het bedrijf en partner Batavia Biosciences met 3,5 miljoen euro om hun technologie voor het vervaardigen van poliovaccins op te schalen.

Bosch Rexroth bouwde mee aan grootste kraan ter wereld - techniek

De SGC-250 is de eerste van de derde generatie ring-gebaseerde kranen bij Sarens. Het maximaal lastmoment is 250.000 ton, waarmee een verbazingwekkende 5.000 ton kan worden opgetild.

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

Partners