Wolfraam in fusiereactor houdt minder tritium vast bij hogere temperatuur

Onderzoek & Wetenschap 13/03/2013 8:32:06

Vanwege efficiëntie en veiligheid mag er op elk moment maar 700g tritium in de hele kernfusiereactor aanwezig zijn, inclusief in de wand van de reactoruitlaat.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Door neutronenschade kan het wandmateriaal (wolfraam) van toekomstige fusiereactoren zoals ITER, de kostbare fusiebrandstof tritium opslorpen.

Promovenda Rianne 't Hoen van het Nederlandse FOM-instituut DIFFER, echter, ontdekte dat deze extra tritiumopname met 50 tot 80 procent afneemt bij hogere wandtemperaturen.

Het metaal wolfraam is het belangrijkste kandidaat-materiaal voor de uitlaat van ITER, de internationale fusiereactor in aanbouw in Zuid-Frankrijk. In het hart van die kernfusiereactor smelten de waterstofisotopen deuterium en tritium op hoge temperatuur samen tot helium en een neutron, waarbij veel energie vrijkomt. Het helium wordt afgevoerd via de uitlaat, de enige plaats waar het hete plasma direct in contact komt met de reactorwand.

Maar: de neutronen slaan gaten in het atoomrooster van wolfraam. De fusiebrandstoffen deuterium en tritium, beide zware isotopen van waterstof, zijn klein genoeg om zich in die gaten te nestelen. Vanwege efficiëntie en veiligheid mag er op elk moment maar 700g tritium in de hele reactor aanwezig zijn, inclusief in de reactorwand. Voor het succes van ITER is het dus belangrijk die wandopname zo laag mogelijk te houden.

Uit eerder onderzoek was al bekend dat de wandtemperatuur van onbeschadigd wolfraam invloed heeft op de tritiumopname. 't Hoen toonde aan dat ook de dichtheid van tritium in beschadigd wolfraam omlaag gebracht wordt bij hogere temperaturen.

"Hoe hoger de wandtemperatuur, hoe meer de wolfraamatomen in het metaal bewegen, zodat schade aan het atoomrooster hersteld wordt", denkt 't Hoen. Daardoor wordt waterstof uit de gaten geduwd. "De waterstofisotopen zelf zijn ook mobieler bij een hogere temperatuur. Daardoor gaat er wel meer tritium de wand in en uit, maar daarvan blijven minder atomen vastzitten in een gat." << (KV)

Figuur Divertor - ITER.org | ITER-reactor - Eric Verdult / Kennis in Beeld: ITER divertor: de uitlaat onderin het reactorvat van ITER komt direct in contact met het hete plasma in de fusiereactor.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

Studiebureau Arcadis, softwareleverancier Spacewell, innovatie­partner Made en communicatie­partner Social Seeder lanceerden samen het online platform www.B2Building.help.

Maakindustrie aan de slag met gezichtsmaskers voor zorgsector

Makerspace@PXL-UHasselt print in hoog tempo onderdelen voor gezichtsmaskers voor zorgcentra in Limburg. Delplex ontwikkelde een nieuw type beschermmasker, dat snel op de markt komt.

Geo-engineering: leven met CO2-uitstoot

CO2-emissies zijn een nevenverschijnsel van onze koolstofmaatschappij. Jaarlijks gaat 40 à 50 miljard (of giga-)ton de lucht in. Dat heeft klimaatgevolgen. Daarom moet dit naar beneden.

Elektrische voertuigen veiliger met nieuwe BYD bladbatterij

BYD heeft vandaag de lancering van de bladbatterij aangekondigd, een ontwikkeling die de bezorgdheid over de veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen moet verminderen.

VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

Ingenieur Albert De Beir en het Robotica-team aan de VUB Brubotics hebben een noodmasker ontwikkeld, dat het verplegend personeel in ziekenhuizen in de strijd tegen corona kan helpen

Duitse elektrische vliegtuigtaxi krijgt ademruimte (+video)

Lilium, dat in München een elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat verticaal start en landt, haalt bij bestaande investeerders meer dan 240 miljoen dollar (zo’n 217 miljoen euro) op.

65 nieuwe start-ups voor Start it @KBC na digitale pitch

Ondanks het coronavirus dat massaal bedrijven lam legt, kwamen toch bijna 200 start-ups hun idee digitaal pitchen. Dit is een absoluut record voor de grootste accelerator van het land.

Grégoire de Pierpont, CEO van Enerdeal: ”Solar as a service” - topingenieur

Enerdeal besliste na de crisis in 2013 zijn activiteiten open te trekken van ontwikkelen en bouwen van PV-systemen, naar financiering, operating & maintenance… om ‘solar as a service’ te bre

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners