Wolfraam in fusiereactor houdt minder tritium vast bij hogere temperatuur

Onderzoek & Wetenschap 13/03/2013 8:32:06

Vanwege efficiëntie en veiligheid mag er op elk moment maar 700g tritium in de hele kernfusiereactor aanwezig zijn, inclusief in de wand van de reactoruitlaat.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

46ste Hogere Cursus Akoestiek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 17/02/2020

Plat dak specialist editie 2019

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/09/2019 tot 24/09/2020

Keuze van de redactie

(17/9) ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

(17/9) umati showcase op EMO: nieuwe machinetaalstandaard

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Door neutronenschade kan het wandmateriaal (wolfraam) van toekomstige fusiereactoren zoals ITER, de kostbare fusiebrandstof tritium opslorpen.

Promovenda Rianne 't Hoen van het Nederlandse FOM-instituut DIFFER, echter, ontdekte dat deze extra tritiumopname met 50 tot 80 procent afneemt bij hogere wandtemperaturen.

Het metaal wolfraam is het belangrijkste kandidaat-materiaal voor de uitlaat van ITER, de internationale fusiereactor in aanbouw in Zuid-Frankrijk. In het hart van die kernfusiereactor smelten de waterstofisotopen deuterium en tritium op hoge temperatuur samen tot helium en een neutron, waarbij veel energie vrijkomt. Het helium wordt afgevoerd via de uitlaat, de enige plaats waar het hete plasma direct in contact komt met de reactorwand.

Maar: de neutronen slaan gaten in het atoomrooster van wolfraam. De fusiebrandstoffen deuterium en tritium, beide zware isotopen van waterstof, zijn klein genoeg om zich in die gaten te nestelen. Vanwege efficiëntie en veiligheid mag er op elk moment maar 700g tritium in de hele reactor aanwezig zijn, inclusief in de reactorwand. Voor het succes van ITER is het dus belangrijk die wandopname zo laag mogelijk te houden.

Uit eerder onderzoek was al bekend dat de wandtemperatuur van onbeschadigd wolfraam invloed heeft op de tritiumopname. 't Hoen toonde aan dat ook de dichtheid van tritium in beschadigd wolfraam omlaag gebracht wordt bij hogere temperaturen.

"Hoe hoger de wandtemperatuur, hoe meer de wolfraamatomen in het metaal bewegen, zodat schade aan het atoomrooster hersteld wordt", denkt 't Hoen. Daardoor wordt waterstof uit de gaten geduwd. "De waterstofisotopen zelf zijn ook mobieler bij een hogere temperatuur. Daardoor gaat er wel meer tritium de wand in en uit, maar daarvan blijven minder atomen vastzitten in een gat." << (KV)

Figuur Divertor - ITER.org | ITER-reactor - Eric Verdult / Kennis in Beeld: ITER divertor: de uitlaat onderin het reactorvat van ITER komt direct in contact met het hete plasma in de fusiereactor.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

“Waterstof, de brandstof van de toekomst ?!” - uitnodiging

Nog twee weken tot het waterstof seminarie van het najaar: Fueling the Future Summit. Wij geven alvast een aantal redenen om deelname aan het seminarie zeker zullen rechtvaardigen.

Hogeschool PXL test ‘smart’ ventileren met machine learning

Hogeschool PXL is van start gegaan met een experimenteel proefproject met machine learning om de ventilatie van zijn aula’s in Diepenbeek automatisch aan te sturen.

EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Nieuwe Uniflex prikgeleider voor slangen tot 100 mm - techniek

Na de PR 12, heeft Uniflex nu de staande PR 14 prikgeleider ontwikkeld voor de noodzakelijke prikgeleiding op de buitenlaag van gasleidingen voor perslucht, stikstof, …

DNA-bouwpakket alternatief voor dure industrieel geproduceerde antilichamen

Onderzoekers van KU Leuven zijn erin geslaagd om schapen zelf antilichamen te laten produceren, door enkel de DNA-bouwstenen van dit type geneesmiddelen te injecteren.

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

Jan De Nul Group heeft, via zijn Franse dochteronderneming Sodraco International, een eerste contract voor de bouw van een windmolenpark op zee in Frankrijk ondertekend.

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Partners