Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Economie 28/02/2013 14:37:03

Heijmans mag groot deel van veiligheidstechnische installatiewerken uitvoeren die niet onder de publiek-private samenwerking van Infrabel en Locorail vallen.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Heijmans-dochter Van den Berg meldt van Infrabel de definitieve gunning ontvangen te hebben voor een deel van de realisatie van de Liefkenshoekspoorverbinding in de haven van Antwerpen.

Het contract betreft de aanleg en onderhoud over een periode van15 jaar van bepaalde installaties in de spoortunnel. De waarde van de opdracht bedraagt naar verluidt ruim 28 miljoen euro. Intern zal de uitvoering worden ingevuld door Van den Berg in België en Heijmans Civiel in Nederland.

De Liefkenshoekspoorverbinding is een nieuwe, rechtstreekse goederenverbinding tussen de Linkeroever en Rechteroever van de Schelde.

De tunnel wordt sinds 2008 door Locorail, een consortium van CFE, VINCI en BAM PPP, samen met Infrabel als PPS-project van het DBFM-type (Design, Build, Finance, Maintain) gebouwd.

Een groot deel van de technische uitrusting – zoals het rook- en warmteafvoersysteem, de schuimblusinstallatie en de waterafvoer- en overdrukinstallaties – vallen onder de publiek-private samenwerking.

De overblijvende installatiewerken werden afzonderlijk uitbesteed, in hoofdzaak aan Heijmans. Concreet gaat het om veiligheidtechnische installaties en het besturingssysteem voor de tunnel.

De 16,2 km lange tunnel zal naar verwachting in de zomer van 2014 in gebruik worden genomen. Oorspronkelijk was de ingebruikname midden 2013 gepland. << (BB) (foto: Infrabel)

ACHTERGROND
Van februari 2010 tot juli 2011 hebben de boorschilden Schanulleke en Wiske twee boortunnels onder de Schelde en het Kanaaldok gegraven tot op een maximale diepte van 40 meter onder het maaiveldniveau (begane grond). Deze boringen gebeurden met twee tunnelboormachines (elk 102 meter lang) op stalen rollen en verliepen computergestuurd onder toezicht van TUC RAIL, Infrabels studiebureau voor de spoorinfrastructuur, dat ook instaat voor de opvolging en de coördinatie van de werken.

De twee boortunnels hebben een lengte van respectievelijk 5.972 meter (Wiske) en 5.979 meter (Schanulleke). Als je de begintunnel (245 m) aan de vertrekschacht én de eindtunnel (528 m) aan de ontvangstschacht hierbij optelt, betekent dit een totale lengte van 6.745 en 6.752 meter. De Liefkenshoekspoorverbinding beschikt zo over de langste spoortunnels van België.

Een open toegangshelling verbindt de ontvangstschacht op Antwerpen-Rechteroever (= het eindpunt van de tunnelboringen) met de aangepaste spoortunnel (75 m) onder de R2. Wat verder gebeurt de aansluiting met het rangeerstation Antwerpen-Noord, het eindpunt van dit gigantische infrastructuurproject. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Buitenlands toptalent in IT naar Vlaanderen halen

Vlaamse bedrijven kampen met openstaande vacatures in IT. Het PALIM-project leidt 60 Marokkaanse IT'ers in Marokko op, waarvan er 30 in aanmerking komen voor vacatures in België.

Projectsourcingkantoor Bonache kiest voor verjonging

Het management van Bonach wordt jonger en vrouwelijker nu Robine Martin en Femke Lintelo er voor kozen om medezaakvoerder en aandeelhouder te worden, naast oprichter Dirk Verbeeck.

PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

Indaver en Acciona gaan samen een afvalenergiecentrale exploiteren in het Noordoosten van Schotland. Het NESS-energieproject zal jaarlijks 150.000 ton huishoudelijk afval verwerken.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners