• 28/02/2013
  • |     BB

Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Heijmans mag groot deel van veiligheidstechnische installatiewerken uitvoeren die niet onder de publiek-private samenwerking van Infrabel en Locorail vallen.

Trefwoorden: #heijmans, #infrabel, #liefkenshoek, #locorail

Lees verder

Nieuws

( Foto: Infrabel )

ENGINEERINGNET.BE -- Heijmans-dochter Van den Berg meldt van Infrabel de definitieve gunning ontvangen te hebben voor een deel van de realisatie van de Liefkenshoekspoorverbinding in de haven van Antwerpen.

Het contract betreft de aanleg en onderhoud over een periode van15 jaar van bepaalde installaties in de spoortunnel. De waarde van de opdracht bedraagt naar verluidt ruim 28 miljoen euro. Intern zal de uitvoering worden ingevuld door Van den Berg in België en Heijmans Civiel in Nederland.

De Liefkenshoekspoorverbinding is een nieuwe, rechtstreekse goederenverbinding tussen de Linkeroever en Rechteroever van de Schelde.

De tunnel wordt sinds 2008 door Locorail, een consortium van CFE, VINCI en BAM PPP, samen met Infrabel als PPS-project van het DBFM-type (Design, Build, Finance, Maintain) gebouwd.

Een groot deel van de technische uitrusting – zoals het rook- en warmteafvoersysteem, de schuimblusinstallatie en de waterafvoer- en overdrukinstallaties – vallen onder de publiek-private samenwerking.

De overblijvende installatiewerken werden afzonderlijk uitbesteed, in hoofdzaak aan Heijmans. Concreet gaat het om veiligheidtechnische installaties en het besturingssysteem voor de tunnel.

De 16,2 km lange tunnel zal naar verwachting in de zomer van 2014 in gebruik worden genomen. Oorspronkelijk was de ingebruikname midden 2013 gepland.


ACHTERGROND
Van februari 2010 tot juli 2011 hebben de boorschilden Schanulleke en Wiske twee boortunnels onder de Schelde en het Kanaaldok gegraven tot op een maximale diepte van 40 meter onder het maaiveldniveau (begane grond). Deze boringen gebeurden met twee tunnelboormachines (elk 102 meter lang) op stalen rollen en verliepen computergestuurd onder toezicht van TUC RAIL, Infrabels studiebureau voor de spoorinfrastructuur, dat ook instaat voor de opvolging en de coördinatie van de werken.

De twee boortunnels hebben een lengte van respectievelijk 5.972 meter (Wiske) en 5.979 meter (Schanulleke). Als je de begintunnel (245 m) aan de vertrekschacht én de eindtunnel (528 m) aan de ontvangstschacht hierbij optelt, betekent dit een totale lengte van 6.745 en 6.752 meter. De Liefkenshoekspoorverbinding beschikt zo over de langste spoortunnels van België.

Een open toegangshelling verbindt de ontvangstschacht op Antwerpen-Rechteroever (= het eindpunt van de tunnelboringen) met de aangepaste spoortunnel (75 m) onder de R2. Wat verder gebeurt de aansluiting met het rangeerstation Antwerpen-Noord, het eindpunt van dit gigantische infrastructuurproject.