Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Economie 28/02/2013 14:37:03

Heijmans mag groot deel van veiligheidstechnische installatiewerken uitvoeren die niet onder de publiek-private samenwerking van Infrabel en Locorail vallen.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen

Mondiale - Gentsesteenweg - Zele

van 13/12/2019 tot 14/12/2019

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Keuze van de redactie

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Heijmans-dochter Van den Berg meldt van Infrabel de definitieve gunning ontvangen te hebben voor een deel van de realisatie van de Liefkenshoekspoorverbinding in de haven van Antwerpen.

Het contract betreft de aanleg en onderhoud over een periode van15 jaar van bepaalde installaties in de spoortunnel. De waarde van de opdracht bedraagt naar verluidt ruim 28 miljoen euro. Intern zal de uitvoering worden ingevuld door Van den Berg in België en Heijmans Civiel in Nederland.

De Liefkenshoekspoorverbinding is een nieuwe, rechtstreekse goederenverbinding tussen de Linkeroever en Rechteroever van de Schelde.

De tunnel wordt sinds 2008 door Locorail, een consortium van CFE, VINCI en BAM PPP, samen met Infrabel als PPS-project van het DBFM-type (Design, Build, Finance, Maintain) gebouwd.

Een groot deel van de technische uitrusting – zoals het rook- en warmteafvoersysteem, de schuimblusinstallatie en de waterafvoer- en overdrukinstallaties – vallen onder de publiek-private samenwerking.

De overblijvende installatiewerken werden afzonderlijk uitbesteed, in hoofdzaak aan Heijmans. Concreet gaat het om veiligheidtechnische installaties en het besturingssysteem voor de tunnel.

De 16,2 km lange tunnel zal naar verwachting in de zomer van 2014 in gebruik worden genomen. Oorspronkelijk was de ingebruikname midden 2013 gepland. << (BB) (foto: Infrabel)

ACHTERGROND
Van februari 2010 tot juli 2011 hebben de boorschilden Schanulleke en Wiske twee boortunnels onder de Schelde en het Kanaaldok gegraven tot op een maximale diepte van 40 meter onder het maaiveldniveau (begane grond). Deze boringen gebeurden met twee tunnelboormachines (elk 102 meter lang) op stalen rollen en verliepen computergestuurd onder toezicht van TUC RAIL, Infrabels studiebureau voor de spoorinfrastructuur, dat ook instaat voor de opvolging en de coördinatie van de werken.

De twee boortunnels hebben een lengte van respectievelijk 5.972 meter (Wiske) en 5.979 meter (Schanulleke). Als je de begintunnel (245 m) aan de vertrekschacht én de eindtunnel (528 m) aan de ontvangstschacht hierbij optelt, betekent dit een totale lengte van 6.745 en 6.752 meter. De Liefkenshoekspoorverbinding beschikt zo over de langste spoortunnels van België.

Een open toegangshelling verbindt de ontvangstschacht op Antwerpen-Rechteroever (= het eindpunt van de tunnelboringen) met de aangepaste spoortunnel (75 m) onder de R2. Wat verder gebeurt de aansluiting met het rangeerstation Antwerpen-Noord, het eindpunt van dit gigantische infrastructuurproject. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kissling noodstop schakelaars hebben levensduur tot 40.000 schakelingen - techniek

Rotero breidt zijn gamma noodstop schakelaars van Kissling uit met de ES-serie waaronder noodstop schakelaars, die zich kenmerken door een hoge schok- en trillingsbestendigheid.

War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

Er is een nijpend tekort aan wetenschappers op de arbeidsmarkt. Oorzaak is een mismatch is tussen de vraag en aanbod van talent. Hays pleit voor een betere begeleiding van studenten.

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

Openbare vervoers­maatschappij De Lijn heeft onlangs bij VDL Bus & Coach een order geplaatst voor 200 hybride bussen, waarvan de eerste in de tweede helft van 2020 geleverd worden.

WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

Luminus Solutions, Vanparijs Engineers en Center Parcs hebben een warmte­kracht­koppeling (WKK) geïnstalleerd in De Vossemeren die het subtropisch zwembad op duurzame wijze verwarmt.

VUB, UGent en KU Leuven werken samen rond impact AI

Hiertoe richten ze het nieuwe Kenniscentrum Data & Maatschappij op, dat kennis en ervaringen rond ethische, maatschappelijke en juridische aspecten van artificiële intelligentie verzamelt.

Vlaanderen focust op duurzame voedings­verpakkingen

Een consortium van Flanders’ FOOD (Agro-voeding), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) en Pack4Food lanceren de Roadmap ‘Voedselverpakking van de Toekomst’.

4D-printen van structuren met veranderende vorm

Onderzoekers van het MIT en van andere instituten ontwikkelen netten in maaswerk met verscheidene materialen waardoor ze complexe vormen kunnen aannemen en een dubbele kromming krijgen.

Natuurkundigen vragen zich af of een vijfde natuurkracht bestaat

Hebben Hongaarse natuurkundigen met een simpele meetopstelling een nieuwe natuurkracht ontdekt die alle grote versnellers en detectoren al decennia over het hoofd zien?

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners