• 27/02/2013
  • |     BB

Trend: autobouwers verkiezen (betere) verbrandingsmotoren boven elektrisch

Frank Vancamp (KPMG): "Autoconstructeurs verleggen investeringsfocus tot 2018 weer naar voertuigen met klassieke verbrandingsmotor, op de voet gevolgd door hybridemodellen".

Trefwoorden: #autoconstructeurs, #elektrische auto, #hybride, #kpmg

Lees verder

Nieuws

( Foto: KPMG, Frank Vancamp )

ENGINEERINGNET -- 'Het brandstofverbruik blijft de belangrijkste factor voor kostbewuste consument. Bij gebrek aan een duidelijke koers inzake elektrische mobiliteit focussen de autoconstructeurs tot 2018 op het verbeteren van de klassieke verbrandingsmotor, maar zullen ze ook meer investeren in plug-in hybrides'.

Dat is in een notendop wat blijkt uit de veertiende Global Automotive Executive Survey van KPMG International.

Volgens het rapport zitten er de volgende vijf jaar heel wat veranderingen in de autosector aan te komen. Het rapport is gebaseerd op een enquête bij 200 'executives' uit de autosector in 31 landen.

Het geeft dus een mooi staal van wat er aan verwachtingen leeft aan de leverancierszijde van de automotive: constructeurs, dealers, financiële dienstverleners, verhuurbedrijven en leveranciers van mobiliteitsoplossingen.

Sommige conclusies zijn alvast verrassend: zo verwachten heel wat executives dat de sector terug méér gaat investeren in betere verbrandingsmotoren, en als er al in 'elektrisch' wordt geïnvesteerd, zal het hoofdzakelijk in de plug-in hybride zijn.

Iets meer dan de helft (!) zegt dat 'de optimalisering van de klassieke verbrandingsmotor het meeste potentieel biedt voor schone, efficiënte motoren in de komende zes tot tien jaar'.

Elektrisch heeft ten dele 'afgedaan', althans wat het pure elektrische gebeuren betreft. Van alle technologieën - pure hybrides, plug-ins, brandstofcelauto’s en batterijwagens - zijn het de plug-in hybrides die de volgende vijf jaar het best in de markt zullen liggen, zo blijkt.

“Te veel onduidelijkheid over wat nu dé technologie van de toekomst gaat worden”, aldus Frank Vancamp, Head of Automotive bij KPMG België. “Op korte termijn zal de individuele consument wellicht een hybride kiezen. Het ziet er dan ook naar uit dat puur elektrische voertuigen niet meteen op grote schaal zullen doorbreken.”

De constructeurs zijn niet langer 'trendsetters', maar volgen de voorkeuren van de consument. En die kijkt vooral naar zijn portemonnee. Dat zet uiteraard een rem op de doorbraak van bepaalde technologieën. “Het besef dat er nog ruimte is voor verdere optimalisering van de klassieke verbrandingmotor leidt tot een belangrijke koerswijziging”, aldus Vancamp.

De dalende verkoop in West-Europa blijft een probleem. Heel wat respondenten verwachten een daling van in Spanje, Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Om de krimpende verkoopcijfers het hoofd te bieden, zoekt de sector naar manieren om de capaciteit beter te beheren. Consolidatie, joint ventures of samenwerkingsverbanden lijken een oplossing voor 25 procent van de respondenten. De aanpak verschilt echter sterk tussen de landen en regio's, waardoor nog geen gemeenschappelijke richting uit de bus is gekomen.

Een andere verandering in het autolandschap is de groeiende trend van ‘online’ technologieën in wagens, die volgens 54 procent een belangrijke rol spelen (ten opzichte van slechts 22 % in de KPMG-peiling van 2012).

Dat zet 42% van de respondenten ertoe aan te denken dat de komende vijf jaar eerder de technologiebedrijven de boventoon zullen voeren, en niet langer de OEM's zelf of de topleveranciers.


ACHTERGROND
Voor het rapport werden 200 executives uit de autosector bevraagd, onder wie constructeurs, leveranciers, dealers, financiële dienstverleners, verhuurbedrijven en leveranciers van mobiliteitsoplossingen uit 31 landen. Van de respondenten was 39 procent gevestigd in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, 37 procent in de regio Azië/Stille Oceaan en 24 procent op het Amerikaanse continent.