Prof. L. Pintelon: «De commerciële opleidingsrollercoaster» - column

Columns & Blogs 15/01/2013 10:59:58

Zomer. Rustiger op het werk. Ideale gelegenheid om achterstallig leesvoer door te nemen en af en toe eens te surfen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Risico-analyse, niet zonder risico - column

Prof. L. Pintelon: «De commerciële opleidingsrollercoaster» - column

Nieuw project streeft naar meer automatisatie in voedingsindustrie

Eredoctoraat biomedische signaalbewerking voor professor KULeuven

Nieuwe methode om poreuze materialen te ontwikkelen

België zet stap richting materialen voor vernietiging van stikstofoxiden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

Eén van de dingen waar ik in geïnteresseerd ben is bv. welke opleidingen er (inter)nationaal gegeven worden voor maintenance managers. Wat dit jaar opvalt zijn de management tools.

Heel wat seminaries en short courses claimen je op de hoogte te brengen van de nieuwste tools. Meer nog, met deze tools is een efficiënt, effectief en productief onderhoud verzekerd.

De vlag 'tools' blijkt vele ladingen te dekken. Sommigen praten over IT en CMMS als tool, anderen hebben het over predictief/prognostiek onderhoud en weer anderen promoten TPM (total productive maintenance) en RCM.

Ook SCM (supply chain management) en change management worden als tools geciteerd. Natuurlijk klopt dat, tools ('tool' is '(hulp)middel' volgens Van Dale) zijn dat inderdaad, alhoewel ik tool eerder iets restrictiever zie. Zoals 5S, FMEA, OEE e.d. Ook aan dergelijke opleiding is een ruim aanbod.

Dit aanbod is een luxe, maar ook een probleem. Hoe kies je iets interessants dat je direct kunt toepassen in je job? Volg je best een opleiding TPM of RCM of RCM2? Ga je voor FMEA of misschien beter een andere RCA tool? En de 5S, is dat überhaupt helpen? Moet je voor een OEE berekening echt wel een opleiding volgen? Wat voor nieuws biedt een Weibull analyse? Hoe zit dat met 'lean maintenance'?

Het probleem zit niet alleen in het maken van de keuze op zich, maar ook in de verwarring. Neem nu 5S. In de jaren tachtig gepromoot als belangrijk onderdeel van TPM. Door veel bedrijven omarmd als eenvoudige, maar praktische manier om workshops en toolboxes (dit keer tool = gereedschap) te organiseren.

Het is dan een hele tijd vrij stil geweest rond 5S. Nu lijkt 5S aan een nieuwe opmars bezig, maar niet langer als TPM tool, maar wel als tool binnen 'lean thinking'. 'Lean thinking' dat na zijn geboorte (jaren 50) en jeugd in de productie-industrie nu doordringt is in andere domeinen: onderhoud, purchasing, SCM ... en zelfs 'lean healthcare'.

Op zich is zo’n wedergeboorte natuurlijk geen bezwaar. Wat mij wel wat stoort is het verkoopslabel 'nieuw' dat er opgekleefd wordt. Oude wijn in nieuwe zakken vraagt managementwijsheid om mee om te gaan en niet te verongelukken op de commerciële opleidingsrollercoaster.

Enfin, er is volgens mij toch wel een nood aan wat ondersteuning bij het maken van opleidingskeuze. Tenslotte is het de bedoeling dat de tools in kwestie renderen in het bedrijf. Surfen leverde hier weinig op, tot ik een boek vond met de veel belovende titel 'What tool? When?' en de claim 'A management guide for selecting the right improvement tools'.

Naïef bestelde ik het toch prijzige ding. Een desillusie. Het enige wat het boek doet – op een inleiding inzake strategie na - is allerlei tools beschrijven.

Weliswaar geïllustreerd en met wat duiding, maar een beslissingsschema over 'wat wanneer' aangewezen is, ontbreekt. Het lijkt mij een boeiende uitdaging voor de toekomst, zo’n schema opstellen. Dat er in praktijk interesse voor is, heb ik uit recente bedrijfscontacten alleszins gemerkt.

Als we tools dan toch breed gaan interpreteren, is er eentje dat ik gemist heb in mijn surfavontuur. Namelijk dat van de data-analyse. Het lijkt mij dat wij in de huidige IT-euforie toch de beschikking hebben, pardon zouden kunnen hebben, over massa’s interessante data die moeten toelaten om aan evidence-based onderhoud te doen.

Maar wat ik merk is dat bedrijven wel data hebben, goede data, veel data, maar er omzeggens niets mee doen, op het berekenen van een OEE na dan.

Dat bij de datacollectie interessante items, zoals reden van de storing of productieparameters op het moment van de storing, wel worden gemeten, maar niet systematisch worden bijgehouden. Dat er op verschillende plaatsen in het productieproces wordt gemeten, telkens met een andere samplingfrequentie, waardoor het een heksentoer wordt om de files tot bruikbare bestanden aaneen te breien.

Nochtans zijn dit soort data erg belangrijk als we willen gaan de RUL (remaining useful life) van componenten voorspellen of als we willen onze onderhoudspolitiek willen optimaliseren. Een degelijke cursus zou hier nuttig zijn, denk ik.

Genoeg gezeurd. Ik voorzie nog jaren interessant onderzoekswerk, wat me blij stemt. Als afsluiter een doordenker over een nog niet vermelde management tool, nl. het budget. Het citaat komt van Frank Carlucci (°1930), een Amerikaans politieker: 'The budget evolved from a management tool into an obstacle for management'. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners