Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Orde & netheid en visueel management

Antwerpen (Cepa)

maandag 29 april 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

Zwijnaarde (Agoria Academy)

maandag 6 mei 2019

Safety Engineer Program

Pilz Zonhoven

van 7/05/2019 tot 4/06/2019

Machinery safety awareness training

Pilz Zonhoven

dinsdag 7 mei 2019

Workshops over de IO-Link technologie

Rodebol Events, Communicatiecampus - Gent

dinsdag 7 mei 2019

GDPR en direct marketing

Europahotel - Gent

dinsdag 7 mei 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(24/4) DAF investeert 200 miljoen euro in Westerlo

(24/4) Cobotica: nieuwe trend op arbeidsmarkt

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met gloednieuwe kastsystemen AX en KX - techniek

Rittal toonde op Hannover Messe haar nieuwe compacte en kleine behuizingen AX en KX. Beide innovaties bieden een eenvoudigere en snellere montage en een hogere flexibiliteit en zekerheid.

Astronomen ontdekken ‘oermolecuul’

Heliumhydride is het eerste molecuul dat zich vormde toen 13 miljard jaar geleden het heelal voldoende was afgekoeld om lichte atomen zoals waterstof en helium te laten ontstaan.

De toekomst is aan duurzame koolstofarme energieproductie

In Antwerp Expo wordt op 4 juni het Energie Platform Vlaanderen georganiseerd. Hier kunnen stakeholders elkaar ontmoeten en komen verschillende voorname bestuurders aan het woord.

Biocartis gaat wereldwijd samenwerken met Covance

Biocartis Group meldt het afsluiten van een wereldwijde strategische commer­cialisatie­overeen­komst met Covance, de afdeling van LabCorp actief is op gebied van ontwikkeling van geneesmiddelen.

Drones uitschakelen: korte reactietijd maakt verschil - artikel

36 uren chaos op de luchthaven van Gatwick. Zo’n 140.000 passagiers strandden er eind december nadat een drone in de buurt van de startbaan gezien was. Duizend vluchten geannuleerd.

Autonome robot monitort gewassen op proefvelden

De Robotti is een autonoom platform met camera's om zo het monitoren van gewassen te combineren met bewerkingen, zoals zaaibedbereiding, schoffelen en bemesten.

Punch Powertrain meldt overlijden van hun CEO

Cor van Otterloo, CEO van Punch Powertrain is overleden na een korte ziekteperiode. Hij stond in het bedrijf bekend als een warm mens en een geboren leider.

Elektromotor voorzien van metaal 3D-geprinte koelschil

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe elektromotor van Electric Superbike Twente op ideale temperatuur opereert, wordt deze voorzien van een metaal 3D-geprinte koelschil, geproduceerd door K3D.

Partners