Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners