Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

(26/6) Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan

(26/6) Haven van Oostende organiseert Waterstofdagen

(24/6) Tankopslagbedrijf Standic vestigt zich in Antwerpse haven

(24/6) ENGIE verhoogt vermogen centrale van Coo-Trois-Ponts

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interacties waargenomen tussen Rydbergatomen en gevangen ionen

Natuurkundigen van het Institute of Physics (Universiteit van Amsterdam) hebben aangetoond dat deze twee bouwstenen voor quantumcomputers op een nuttige manier zijn te combineren.

Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Global Sea Mineral Resources kiest voor verantwoord diepzeeonderzoek

Global Sea Mineral Resources (GSR) onderzoekt de ontginning van polymetallische knollen sinds 2012. Hiervoor werken ze samen met wetenschappers van verschillende universiteiten wereldwijd.

Oplosmiddel creëert 2 halfgeleiders uit 1 polymeer

Een internationaal onderzoeksteam ontwikkelde een methode om twee halfgeleiders uit één polymeer te maken, door het oplosmiddel te veranderen waaruit de polymeerfilm gemaakt wordt.

Open IoT-platform moet Waals energienetwerk uitbalanceren

De Waalse energieverdeler ORES doet een beroep op het open IoT-platform MindSphere van Siemens voor haar E-Cloud-project in de economische zone ZAE in Doornik.

Nieuw Europees netwerk stimuleert industriële toepassing lignine

LignoCOST is gericht op de ontwikkeling van een pan-Europees netwerk, dat de totale waardeketen bestrijkt van lignine: van grondstof tot rendabele en duurzame eindproducten.

1,7 miljoen euro extra VLIF-steun voor praktijkonderzoek

Dit bedrag gaat naar tien innovatieve investeringen in praktijkcentra voor land- en tuinbouwonderzoek, zoals het Proefcentrum Hoogstraten, Inagro en het Landbouwcentrum voor Voedergewassen.

Group Machiels neemt meerderheidsparticipatie in Waterleau

Het doel van deze participatie is om cruciale technologie inzake waterzuivering verder te verankeren in België en deze ook wereldwijd te vermarkten, in eerste instantie in Zuid-Amerika.

SIMATIC PCS neo: nieuwe normen voor procesautomatisering

Siemens stelt nieuwe normen in de procesautomatisering en presenteerde op de Hannover Messe 2019 een innovatief, webbased Process Control System voor alle industrieën. SIMATIC PCS neo is gloednieuwe systeemsoftware die bedrijven in de procesindustrie unieke mogelijkheden biedt in het tijdperk van digitalisering. >>

Partners