Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Verwant

‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert

Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

VVIA breekt lans voor industrieel erfgoed Petroleum Zuid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Reduceren van doorlooptijden en omsteltijden

Cepa Antwerpen

van 17/04/2018 tot 8/05/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

INTERMAT

Parijs

van 23/04/2018 tot 28/04/2018

Lean in de zorgsector

Kortrijk

van 23/04/2018 tot 30/04/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/4) Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

(18/4) Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

(16/4) TU/e-onderzoeker ontwikkelt robot voor schedelbasischirurgie

(16/4) Bio-gebaseerde verpakkingen oplossing tegen zwerfvuil?

(13/4) Van Hool investeert 42,5 miljoen euro in Amerikaanse productievestiging

(11/4) Drijvend windenergie-systeem ver uit de kust: haalbaar en concurrentieel

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Bilfinger Tebodin lanceert virtuele fabriek op Belgische markt

Industrial 360° van advies- en ingenieursbureau Bilfinger Tebodin creëert voor spelers in de chemie-, voeding-, farma- en industriesectoren een virtuele fabriek, die online toegankelijk is.

Nieuw systeem om elektrische auto’s snel op te laden via zonnepanelen

De Nederlandse TU Delft heeft samen met Power Research Electronics en Last Mile Solutions een snellader ontwikkeld waarmee auto’s direct zijn op te laden met stroom uit zonnepanelen.

Klassieke microscoop gaat met verrijkte realiteit op zoek naar kanker

Google beschreef op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Association for Cancer Research (AACR) een prototype van zijn Augmented Reality Microscope (ARM).

Nederlands onderzoek naar 5G en netneutraliteit in EU

Onzekerheid over de impact van de regels voor netneutraliteit kan van invloed zijn op de investeringsplannen voor 5G en uiteindelijk op de daadwerkelijke inzet van 5G in Europa.

Conferenties belangrijk onderdeel van Sensor + Test 2018 - uitnodiging

Sensor + Test 2018 wordt van 26 tot 28 juni in Nürnberg worden gehouden en zal opnieuw een toonaangevende platform vormen op het gebied van sensoren, meettechniek en testtechnologie.

Nieuwe app om tijdverlies voor binnenvaartschepen te minimaliseren

De app geeft real time advies aan schippers en sluiswachters over het beste vaartempo tijdens het vaartraject en wordt in juni getest tussen de sluizen bij Maasbracht en Ternaaien in België.

Congres over warmtenetten moet populariteit opkrikken

Warmtenetwerk Vlaanderen organiseert op 24 april in Eeklo zijn vierde Vlaamse congres over warmtenetten ter ondersteuning van de uitrol hiervan in Vlaanderen.

Kleine stootdempers van ACE bestand tegen agressieve vloeistoffen - techniek

ACE Stoßdämpfer brengt een verbeterde versie van de kleine stootdempers uit zijn Protection-serie op de markt. Deze zijn nu optimaal bestand tegen agressieve substanties.

Softing lanceert mobiele multiprotocol-interface

Met de introductie van mobiLink is Softing, in de Benelux vertegenwoordigt door Helmholz Benelux, het eerste bedrijf dat toegang biedt tot de belangrijkste protocollen binnen de procesindustrie: HART, Foundation Fieldbus en PROFIBUS PA met één enkele tool. Het is uitermate geschikt voor de mobiele inbedrijfstelling van veldinstrumentatie. >>

Partners