Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Verwant

‹Congoboot Charlesville is waarschijnlijk gezonken›, meldt VVIA

Strijd om laatste Congoboot Charlesville escaleert

Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

Koperdieven plunderen voormalige Energeia-museum in Langerbrugge

VVIA breekt lans voor industrieel erfgoed Petroleum Zuid

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net ingenieursvereniging-opleiding 'van ingenieur tot manager'

Ingenieurshuis, Antwerpen

van 27/11/2017 tot 26/03/2018

Expert in lean en productiemanangement module 4: Leidinggeven en teamcoaching

SBM Gent

van 31/01/2018 tot 21/02/2018

Expert in onderhoudsmanagement: Technische documentatie en wisselstukkenbeheer

SBM Gent

van 1/02/2018 tot 22/02/2018

VSK 2018

Jaarbeurs Utrecht

van 6/02/2018 tot 9/02/2018

Sick Vision Day

Ghelamco Arena - Gent

dinsdag 6 februari 2018

MNE - MTMS Network Event

Kortrijk Xpo

van 7/02/2018 tot 8/02/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(19/1) Proeftuin voor Smart Grid-technologie gelanceerd

(18/1) Plan heropening goederenspoor IJzeren Rijn via nieuw tracé

(16/1) Whitepaper Sirris: ’De circulaire economie en nieuwe waardecreatie’

(15/1) Beveiligingslek bedreigt miljoenen laptops

(12/1) EU steekt 1 miljard euro in ontwikkeling Europese supercomputers

(11/1) Belgische startup wil Blockchain kennisplatform worden

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Registreer voor e-Krant

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Forse stijging aantal scheepsbewegingen voor Haven Oostende

Haven Oostende kan terugblikken op een succesvol jaar. Niet enkel de offshore wind business draait op volle toeren, maar ook de traditionele economische activiteiten houden stand.

Peter Stracar nieuwe CEO bij GE

GE heeft Peter Stracar benoemd als president en CEO voor de Europese regio. Hij volgt in die functie Mark Hutchinson op, die op 1 januari zijn pensioen aankondigde.

Pilz Veiligheidsschakelmat PSENmat met plaatsdetectie - techniek

De PSENmat van Pilz is een veiligheidsschakelmat met geïntegreerde schakelaar die een bedieningsfunctie ter beschikking stelt. Dit maakt compleet nieuwe machine­bedieningsconcepten mogelijk.

VITO opent dochter-onderneming in Verenigde Arabische Emiraten

VITO heeft haar dochter-onderneming VITO (Arabia Science and Technology Consultancy LLC) in de Verenigde Arabische Emiraten geopend. Dit is dit het derde regionaal bedrijf van VITO.

Overspanning met hoogspanningslijn voor Schelde in Antwerpse haven

In de Antwerpse haven zijn de voorbereidende werken gestart voor de overspanning van de Schelde met een nieuwe hoogspanningslijn. Dit is onderdeel van het Brabo-project van Elia.

Industriële automatisatie: Belgische bedrijven gaan ervoor - artikel

In het kader van de Agoria-campagne ‘Make it in Belgium’zaten 4 ‘verborgen parels’ van de automatisering rond de tafel. Ze hadden het over innovatie in de machinebouw en productiesystemen.

Besix behaalt BIM-certificaat niveau 2

Besix Contracting behaalde in december 2017 via haar Engineering-afdeling het BIM Level 2-certificaat van BSI Group, door te voldoen aan de eisen van de norm PAS 1192-2 (ontwerp en bouw).

Wetenschapper Timothy Noël ontvangt prestigieuze chemie-prijs

Noël ontvangt de DECHEMA-prijs als erkenning voor zijn baanbrekende werk op het gebied van continue fotochemische conversie in microkanaalsystemen.

Partners