Er komt dan toch geen kunstmatige berg in Nederland - column

Columns & Blogs 21/12/2012 11:10:40

Sportjournalist Thijs Zonneveld mag voorlopig zijn plannen voor een berg in Nederland opbergen. Technisch niet haalbaar, oordelen wiskundigen. Door Bert Belmans, hoofdredacteur.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Er komt dan toch geen kunstmatige berg in Nederland - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Een luchtig geopperd ideetje in een column van sportjournalist Thys Zonneveld, zo begon de hype rond de berg in Nederland. Maar al snel pikten erg serieuze mensen het ideetje op. Nederland is per slot van rekening het land waar ze niet opkijken van een mega-projectje meer of minder.

Ingenieursbureaus, wetenschappers en wiskundigen bogen zich over het vraagstuk. Er kwam een speciale website en er werd al gestart met het inzamelen van fondsen. Zo'n Hollandse berg van 2 kilometer hoog vangt veel wind, daar kun je véél mee doen. Hem hol maken bijvoorbeeld, en er een heleboel mensen in stoppen. Er windparken en waterkrachtcentrales op neerpoten. Er op skiën, wandelen, lopen of fietsen.

Helaas, zo blijkt nu, het is te vroeg. Het was een mooie denkoefening, maar ook niet meer dan dat: met de huidige stand van de techniek lukt het eenvoudigweg niet én is het niet verantwoord. Er moet eerst nog heel wat nieuws ontwikkeld worden in materiaaltechnologie, design en logistiek. Want zo'n berg moet zo licht, zo goedkoop, zo 'clean' en zo snel als mogelijk gebouwd worden.

Om het project op een tijdschaal van enkele decennia te bouwen, zijn er gewoon niet genoeg bouwmaterialen in de wereld aanwezig. En als ze er al waren, dan zou de bouw de markten 'leegzuigen', met desastreuze economische toestanden voor gevolg.

Bovendien: het produceren van de bouwmaterialen zou te veel CO2 en andere vervuilende stoffen voortbrengen. Dat is, stellen de wiskundigen van de Technische Universiteit van Eindhoven, nog het grootste probleem: het is een aanslag op het milieu. Dat er veel goodwill is, staat als een paal boven water: de studie was gesponsord door een heus ingenieursbureau, Bartels.

Komt de kunstberg er dan helemaal niet? Zonneveld weigert alvast zijn idee op te geven en haalt op Twitter scherp uit naar de critici. En ook: "Wat we allang weten is dat we moeten zoeken naar innovatieve materialen en naar concepten om 'm in fases te bouwen". "We kunnen klein starten, bijvoorbeeld met eentje van 300 meter".

Het blijft uiteraard een schitterende uitdaging, wat ook de wiskundigen bevestigen in hun rapport: 'This opens up grand new challenges'. Zonder visionaire president hadden ook de Amerikanen nooit zo snel op de maand gestaan … en wie vandaag een maanlander bekijkt, vraagt zich af hoe dat ding ooit op de maan is geraakt met de toenmalige stand van de techniek. << (BB) (foto: Engineeringnet)

Bert Belmans is hoofdredacteur van Engineeringnet print en online.

LEES OOK:
Het artikel uit Engineeringnet Magazine over de berg en andere 'megalomane' projecten:
Ingenieursbureaus tekenen plannen voor... een berg in Nederland

Dit is géén grap: komt er een berg in Nederland? <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

Partners