Eddy Poncelet: Hoe ver voel je de ontploffing van een stoomketel? - opinie

Columns & Blogs 22/11/2012 8:56:55

"Wel, dat hangt er vanaf in welk land hij ontploft, België of Nederland." Dat klinkt erg onwetenschappelijk, maar toch zal elke energie-ingenieur het met me eens zijn...

Lees hieronder verder   
Verwant

Eddy Poncelet: Hoe ver voel je de ontploffing van een stoomketel? - opinie

Encon Energieprijs 2012 geeft kans aan jonge afgestudeerde ingenieurs

Robin Bruninx: 'Een elektriciteitsblack-out kan geld opbrengen' - opinie

Hebben Vlaamse bedrijven een energieke toekomstvisie? - column

Robin Bruninx: hebben Vlaamse bedrijven een energieke toekomstvisie?

Encon bij 10 beste relighting-bureaus in Europa

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- We hebben het over de stoomketel die enkele dagen geleden in de centrale van Electrabel in het Nederlandse Nijmegen ontplofte. De impact van de ontploffing zelf bleef beperkt. Eenzelfde defecte ketel zou in ons land voor heel wat meer problemen kunnen zorgen. Niet bij het personeel van de centrale of in de onmiddellijke omgeving. Maar in ons elektriciteitsnet.

Toen de centrale weg viel gebeurde er niets. Niet op het elektriciteitsnet en niet op de beurs. Dat laatste bewijst dat de analisten met kennis van zaken en gezond verstand hebben gereageerd (wat op de beurs overigens niet altijd het geval is).

Nederland heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in nieuwe STEG-centrales. Dat zijn gasgestookte centrales die turbines op stoom en gas combineren, waardoor het rendement hoger ligt dan bij gewone gascentrales. De laatste 2 jaar is er voor maar liefst 3045 MW aan nieuwe centrales bijgekomen (dit is ongeveer een vijfde van het volledige vermogen waarover wij in ons land beschikken).

Analisten konden juist inschatten dat de uitval alleen al hierdoor geen probleem zou veroorzaken op het Nederlandse net. En er werd niet even hevig speculerend gereageerd zoals dat bij het minste gerucht wel vaak het geval is voor de prijzen van ruwe olie.

Als die ketel in België zou ontploffen, zou de rest van het verhaal wellicht wel heel anders kunnen lopen. Tussen 2010 en nu is er in ons land geen enkele MW bijgekomen aan basiscentrales bijgekomen (de productie van zon en windenergie is wel gestegen, maar deze energievormen zijn weersafhankelijk en kunnen daarom de nood aan basisbeschikbaarheid niet invullen). Erger nog, ondertussen zijn er 2 kerncentrales, samen goed voor 2.000MW, buiten dienst.

Het totaal opgesteld vermogen in België bedraagt ongeveer 16.000MW. Voorlopig dus 14.000MW. Op 14 december 2010 om 18u vroegen alle gezinnen en bedrijven in ons land samen 14.200MW… Als we dan nog rekening houden met het feit dat er altijd wel minstens één centrale stil ligt voor onderhoud, dan hebben we dus een tekort.

Dat tekort hoeft overigens ook niet altijd een probleem te zijn. Bij een tekort halen we elektriciteit uit het buitenland. In ons geval is de Nederland of Frankrijk. Frankrijk heeft vaak elektriciteit op overschot. Maar niet als het erg koud is. Omdat heel wat gezinnen in Frankrijk op elektriciteit verwarmen, hebben onze zuiderburen tijdens een strenge winter geen stroom voor ons beschikbaar. Blijft over: Nederland.

Nederland kan wel stroom leveren. Alleen krijgen we die slechts zeer beperkt ingevoerd omdat de hoogspanningsverbindingen met onze noorderburen maximaal 1.400MW kan vervoeren. Ons land zit bijgevolg in een erg kwetsbare positie als het op onze energievoorziening aankomt.

Gaat het licht dan vroeg of laat uit?
De discussie woedt, sinds het sluiten van twee kerncentrales, in alle hevigheid. Het technisch eerlijke antwoord op die vraag is overigens: ja, de kans dat we uitval krijgen is zeer reëel.

Wat moeten we dan doen? Centrales bijbouwen. In ieder geval. Als we ervoor kiezen om kernenergie af te bouwen, zullen we zelfs zeer fors moeten bijbouwen. Maar tussen de beslissing om er een centrale te bouwen en de eerste kWh geproduceerde elektriciteit liggen minstens 5 tot 10 jaar. Hopen dat we de komende 10 jaar geen strenge winters krijgen en dat er nergens een stoomketel ontploft is duidelijk niet de verstandigste optie.

Als we het aanbod niet (snel) kunnen verhogen, dan blijft er maar één optie over: de vraag laten dalen. En dat kan. Eenvoudiger dan men zou denken. En zonder comfortverlies. In de industrie en ook bij de huishoudens ligt een enorme potentieel aan energiebesparingen (lees: gaat er nu veel elektriciteit nodeloos verloren). Nu moeten we inzetten op energiebesparing en slimme technieken.

Technieken zoals demand response waarbij de productie niet langer de vraag van de verbruikers volgt, maar waarbij men via allerlei technieken het verbruik kan afstemmen op het aanbod. Gezinnen en (vooral) bedrijven verbruiken meer op het ogenblik dat er meer elektriciteit beschikbaar is en minder als die schaars is.

De nieuwe energiebeleidsmaatregelen van Minister Freya Vandenbossche en de regering Peeters, die energiebesparende maatregelen in bedrijven willen stimuleren, zijn een eerste belangrijke stap in die richting. Maar er zullen er nog meer moeten volgen.

Vier concrete maatregelen
Wij zien vier concrete maatregelen die daarbij kunnen helpen. Er is eerst en vooral nood aan een duidelijk sensibiliseringsprogramma waarbij ondernemers vertrouwd geraken met de mogelijkheden van echte energiebesparing op bedrijfsniveau. Nu kent de ondernemer alleen de tips voor het huishouden, en heeft hij dus ook ten onrecht het gevoel dat hij echt bespaart als hij een paar kleine ad hoc inspanningen levert.

Daarnaast moeten we onderzoeken op welke manier we ondernemingen kunnen stimuleren om sneller en verder te gaan in hun besparingen. Een systeem waarbij onderneming die verder gaan dan gemiddeld zullen worden beloond, en de achterblijvers financieel zullen worden bestraft moeten we zeker overwegen. Opnieuw belonen? Een uitgespaarde kWh kost de maatschappij ook in dat geval veel minder dan een extra kWh uit een nieuwe centrale.

Een belangrijke, en wellicht zelfs snel te realiseren actie richt zich op de leningen. We moeten een systeem opzetten waarbij banken, bijvoorbeeld via een waarborgsysteem, sneller geneigd zijn om bedrijven leningen toe te staan voor investeringen in energiebesparing en demand response management.

Op dit ogenblik, tenslotte, richten de initiatieven van de Vlaamse regering zich vooral op de grote verbruikers (een energiefactuur van meer dan ongeveer 1 mio euro op jaarbasis). Ook kleinere bedrijven kunnen belangrijke besparingen realiseren en mogen we niet vergeten. << (door Eddy Poncelet)

OVER DE AUTEUR
Dit artikel werd geschreven door Eddy Poncelet. Eddy is sales manager bij Encon en was daarvoor meer dan 15 jaar actief bij een distributienetbeheerder en een energieleverancier.
Encon is een studiebureau gespecialiseerd in de ontwikkeling en realisatie van energieprojecten voor bedrijven. Encon is actief in heel Europa en heeft kantoren in Vlaanderen en Nederland. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Wijzigingen aan top van Sweco Group

Sweco Group meldt dat Erwin Malcorps - Managing Director Belgium en Max Joy - Managing Director UK lid worden van het Executive Team. Volledig in lijn met de aangekondigde bedrijfsstrategie.

Opleiding belicht 10 aspecten van facility management - uitnodiging

SBM stelde een 10-delig opleidingsprogramma (Gent of Berchem) samen, waarbij elk van de 10 aspecten van facility management aan bod komt. Iedereen kan zijn eigen traject opstellen.

Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

Begin deze week heeft Aldi in Turnhout en in aanwezigheid van de nieuwe Vlaamse minister van energie Lydia Peeters het duurzaamste industriegebouw in België officieel geopend.

Jan De Nul verdiept Rabnabad-kanaal in Bangladesh

Payra Dredging Company, uit de Jan De Nul Group, heeft een overeenkomst gesloten voor verdiepings- en onderhoudsbaggerwerken in dit kanaal aan de haven van Payra in Bangladesh.

Univercells introduceert baanbrekend vaccin-productieplatform

De Bill & Melinda Gates Foundation subsidieert het bedrijf en partner Batavia Biosciences met 3,5 miljoen euro om hun technologie voor het vervaardigen van poliovaccins op te schalen.

Bosch Rexroth bouwde mee aan grootste kraan ter wereld - techniek

De SGC-250 is de eerste van de derde generatie ring-gebaseerde kranen bij Sarens. Het maximaal lastmoment is 250.000 ton, waarmee een verbazingwekkende 5.000 ton kan worden opgetild.

Pionier en gangmaker in expatland - artikel

15 jaar geleden was het expatgebeuren bij Bekaert Group vooral een zaak van HQ: Belgen werden uitgestuurd naar het buitenland. Vandaag is de mix aan nationaliteiten en bestemmingen totaal.

DHL Express bezorgt pakjes met de fiets

Na Antwerpen, is nu Gent aan de beurt om van pakjes te worden voorzien door de cubicycle. Dit is een elektrische cargofiets met speciale container, die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

Partners