Prof. L. Pintelon: «Maintenance Manager is vaak slachtoffer van eigen succes !»

Columns & Blogs 20/06/2012 16:07:33

Jammer genoeg zijn onderhoudsmanagers niet de enigen die over de omvang van het onderhoudsbudget beslissen. Vooral in tijden van economisch slabakken komt dit budget nogal eens in de vuurlijn te liggen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Risico-analyse, niet zonder risico - column

Prof. L. Pintelon: «De commerciële opleidingsrollercoaster» - column

Nieuw project streeft naar meer automatisatie in voedingsindustrie

Eredoctoraat biomedische signaalbewerking voor professor KULeuven

Nieuwe methode om poreuze materialen te ontwikkelen

België zet stap richting materialen voor vernietiging van stikstofoxiden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Facility manager: 10 aparte modules

Zwijnaarde (Gent)

van 1/10/2018 tot 27/06/2019

Kwaliteitscoördinator

SBM Kortrijk

van 9/10/2018 tot 28/05/2019

Expert in onderhoudsmanagement

Zwijnaarde (Gent)

van 11/10/2018 tot 25/04/2019

Club Productiemanagers

Mercure Hotel Roeselare

van 17/10/2018 tot 4/09/2019

Club Continu Verbeteren

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 22/10/2018 tot 11/09/2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(17/1) Aldi bouwt duurzaamste Belgisch distributiecentrum

(16/1) INEOS gaat 3 miljard euro investeren in Antwerpse haven

(15/1) België blijft Europees leider op gebied van celtherapie

(14/1) Warmtenet krijgt slimme warmtecontrollers

(10/1) Magnetische steigerankers ontwikkeld voor slim en veilig onderhoud

(9/1) Nederlands-Vlaams initiatief voor hergebruik van aluminiumslib

>> Meer blikvangers

Ironisch genoeg dus net op een tijdstip waar men eigenlijk de bestaande installaties zou moeten koesteren aangezien er weinig of geen geld kan vrijgemaakt worden voor nieuwe investeringen. Het onderhoudsbudget is vaak het slachtoffer van een succesvol onderhoudsmanagement. Dit klinkt contradictorisch, maar ik heb het al meer dan één keer zien gebeuren. Er wordt eerst flink gesleuteld aan de onderhoudsstrategie, door bv. de preventieve onderhoudsplannen te optimaliseren of door een verstandig condition monitoring programma op poten te zetten. Dit leidt tot een situatie waarbij er weinig of geen installatieproblemen zijn. Als er nog eens problemen zijn, worden die snel opgevangen door snel en vakkundig ingrijpen, er wordt desnoods ’s nachts of in het weekend doorgewerkt. Top management ziet dit laatste niet en het 'gemis' aan installatieproblemen wordt vlotjes geïnterpreteerd als 'we hebben helemaal niet zo veel onderhoud nodig, er zijn toch immers nauwelijks installatieproblemen?'. En dan begint het. Het trainingsbudget voor de onderhoudstechniekers is dikwijls één van de eerste slachtoffers. Dit is inderdaad een snelle manier om geld uit te sparen. Op korte termijn. Op langere termijn zal zich dit vroeg of laat wreken, als een duur lager kapot gaat omdat het niet goed geplaatst werd of als door een laattijdige onderhoudsinterventie er secundaire schade ontstaat aan een belangrijke machine. Bovendien werkt het gemis aan training ook demotiverend en wordt de werkattitude er negatief door beïnvloed, geen gewenst effect. In een industriële context wordt tegenwoordig gemiddeld nog maximaal 50 procent correctief onderhoud uitgevoerd. Preventief en toestandsafhankelijk onderhoud nemen 50 tot 70 % van het totale onderhoud in. Het uitstellen of schrappen van preventieve/toestandsafhankelijke onderhoudsbeurten kan eveneens op korte termijn geld sparen. Maar onderhoud is meer dan kost, er is ook het aspect risico en het aspect performantie. Te weinig onderhoud verhoogt het risico op downtime en kan leiden tot onveilige arbeidssituaties. Performantie heeft te maken met de kwaliteit van de productieprocessen en met aspecten als bv. energieverbruik van de installaties. Het feit dat deze aspecten niet expliciet verschijnen in het onderhoudsbudget betekent geenszins dat dit budget er geen invloed op heeft, integendeel. Het blindelings focussen op korte termijn, directe onderhoudskosten dient vermeden te worden. Er moet ook gedacht worden aan de indirecte kosten. Bovenvermeld energieverbruik is daar een voorbeeld van, maar ook op langere termijn is er een stijging van indirecte kosten te verwachten door bv. versnelde slijtage. De installaties zullen als het ware 'opgebruikt' worden en dit leidt tot catastrofes die de productiecapaciteit op termijn op losse schroeven zet. Een weloverwogen onderhoudsstrategie met lange termijnvisie zal ervoor zorgen dat de gebruikskwaliteit van de installaties op zijn minst op peil blijft. Dat indirecte kosten vaak vele malen hoger zijn dan de directe kosten wordt in veel boeken over onderhoudsmanagement geïllustreerd door de kostenijsberg, met een klein stukje ijsschots (directe kosten) boven water en een groot stuk ijs (indirecte kosten) onder water. De Titanic kan erover mee spreken, over ijsbergen. Onderhoudsmanagers hoeven geen extra argumentatie omtrent bovenstaande alinea’s. Top management vaak nog wel. Alhoewel de hernieuwde populariteit van Life Cycle Costing (of Total Cost of Ownership) daar stilaan verandering in brengt. Gelukkig maar. Een citaat om deze kolom gepast mee te besluiten luidt dan ook (naar John Ruskin, 1819-1900): «It is unwise to pay too much, but it is foolish to pay too little.» <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VEB gaat nadruk leggen op klimaatdoelstellingen

In de nieuwe samen­werkings­overeen­komst tussen Vlaanderen en het VEB wordt het strategisch kader voor 5 jaar vastgelegd. Klimaat­doel­stellingen krijgen hierin een centrale rol.

Mazaro neemt een volgende versnelling - artikel

“We focussen vooral op grotere brandstofbesparing en dito vermindering van de CO2-uitstoot”, zegt Filip De Mazière, bedrijfsleider van Mazaro, dat automatische transmissies ontwikkelt.

SPIE ICS gaat voor Internet of Things

Systemat, dat vorig jaar in april overgenomen werd door SPIE, heet voortaan SPIE ICS. Het is de bedoeling de ICT-expertise van de eerste te combineren met de technische vakkennis van SPIE.

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer omtrek op CERN

In de Future Circular Collider (FCC)-versneller kunnen deeltjesbundels op elkaar worden geschoten met tot bijna 10 keer meer energie als het maximum van de huidige LHC-versneller.

FIT nomineert naar jaarlijkse gewoonte buitenlandse investeerders

Flanders Investment & Trade (FIT) richt opnieuw de schijnwerpers op buitenlandse bedrijven met opvallende inves­terings­projecten in Vlaanderen. Er zullen 3 trofeeën uitgereikt worden.

Bouw apps zonder programmeren met innovatieve VUB tool

DISCOPAR is een nieuwe visuele programmeertaal, waarmee burgers op een gebruiksvriendelijke website makkelijk een app voor een eigen citizen science project in elkaar kunnen knutselen.

Haven Zeebrugge verwerkte vorig jaar 40,1 miljoen ton goederen

Voor de Haven van Zeebrugge is dit een stijging van 8% ten opzichte van 2017, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de voor Zeebrugge belangrijke sectoren roll-on/roll-off en LNG.

Helikopter wordt drone - artikel

Sagita Helicopter verraste toen het in 2013 een model van zijn ‘Sherpa’ tweezitter toonde op ware grootte tijdens de luchtvaarshow in Le Bourget. Prototypevluchten waren gepland voor 2015.

Partners