Prof. L. Pintelon: «Maintenance Manager is vaak slachtoffer van eigen succes !»

Columns & Blogs 20/06/2012 16:07:33

Jammer genoeg zijn onderhoudsmanagers niet de enigen die over de omvang van het onderhoudsbudget beslissen. Vooral in tijden van economisch slabakken komt dit budget nogal eens in de vuurlijn te liggen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Risico-analyse, niet zonder risico - column

Prof. L. Pintelon: «De commerciële opleidingsrollercoaster» - column

Nieuw project streeft naar meer automatisatie in voedingsindustrie

Eredoctoraat biomedische signaalbewerking voor professor KULeuven

Nieuwe methode om poreuze materialen te ontwikkelen

België zet stap richting materialen voor vernietiging van stikstofoxiden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Expert in lean en productiemanagement: productieplanning

SBM Gent

van 28/02/2018 tot 5/09/2018

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Antwerpen

donderdag 6 september 2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Saltex 2018

Messe Dornbirn

van 12/09/2018 tot 13/09/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(9/8) Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

(7/8) AB InBev wil duurzaamheids-uitdagingen aanpakken via 100+ Accelerator

(6/8) Veldproeven met 5G in autoproductie gestart

(26/7) ArcelorMittal realiseert All Weather Terminal in North Sea Port

(12/7) North Sea Port maakt klimaatambities waar met buisleidingen

(11/7) Groeiende waterrisico’s opvangen met ’Internet of Water’

>> Meer blikvangers

Ironisch genoeg dus net op een tijdstip waar men eigenlijk de bestaande installaties zou moeten koesteren aangezien er weinig of geen geld kan vrijgemaakt worden voor nieuwe investeringen. Het onderhoudsbudget is vaak het slachtoffer van een succesvol onderhoudsmanagement. Dit klinkt contradictorisch, maar ik heb het al meer dan één keer zien gebeuren. Er wordt eerst flink gesleuteld aan de onderhoudsstrategie, door bv. de preventieve onderhoudsplannen te optimaliseren of door een verstandig condition monitoring programma op poten te zetten. Dit leidt tot een situatie waarbij er weinig of geen installatieproblemen zijn. Als er nog eens problemen zijn, worden die snel opgevangen door snel en vakkundig ingrijpen, er wordt desnoods ’s nachts of in het weekend doorgewerkt. Top management ziet dit laatste niet en het 'gemis' aan installatieproblemen wordt vlotjes geïnterpreteerd als 'we hebben helemaal niet zo veel onderhoud nodig, er zijn toch immers nauwelijks installatieproblemen?'. En dan begint het. Het trainingsbudget voor de onderhoudstechniekers is dikwijls één van de eerste slachtoffers. Dit is inderdaad een snelle manier om geld uit te sparen. Op korte termijn. Op langere termijn zal zich dit vroeg of laat wreken, als een duur lager kapot gaat omdat het niet goed geplaatst werd of als door een laattijdige onderhoudsinterventie er secundaire schade ontstaat aan een belangrijke machine. Bovendien werkt het gemis aan training ook demotiverend en wordt de werkattitude er negatief door beïnvloed, geen gewenst effect. In een industriële context wordt tegenwoordig gemiddeld nog maximaal 50 procent correctief onderhoud uitgevoerd. Preventief en toestandsafhankelijk onderhoud nemen 50 tot 70 % van het totale onderhoud in. Het uitstellen of schrappen van preventieve/toestandsafhankelijke onderhoudsbeurten kan eveneens op korte termijn geld sparen. Maar onderhoud is meer dan kost, er is ook het aspect risico en het aspect performantie. Te weinig onderhoud verhoogt het risico op downtime en kan leiden tot onveilige arbeidssituaties. Performantie heeft te maken met de kwaliteit van de productieprocessen en met aspecten als bv. energieverbruik van de installaties. Het feit dat deze aspecten niet expliciet verschijnen in het onderhoudsbudget betekent geenszins dat dit budget er geen invloed op heeft, integendeel. Het blindelings focussen op korte termijn, directe onderhoudskosten dient vermeden te worden. Er moet ook gedacht worden aan de indirecte kosten. Bovenvermeld energieverbruik is daar een voorbeeld van, maar ook op langere termijn is er een stijging van indirecte kosten te verwachten door bv. versnelde slijtage. De installaties zullen als het ware 'opgebruikt' worden en dit leidt tot catastrofes die de productiecapaciteit op termijn op losse schroeven zet. Een weloverwogen onderhoudsstrategie met lange termijnvisie zal ervoor zorgen dat de gebruikskwaliteit van de installaties op zijn minst op peil blijft. Dat indirecte kosten vaak vele malen hoger zijn dan de directe kosten wordt in veel boeken over onderhoudsmanagement geïllustreerd door de kostenijsberg, met een klein stukje ijsschots (directe kosten) boven water en een groot stuk ijs (indirecte kosten) onder water. De Titanic kan erover mee spreken, over ijsbergen. Onderhoudsmanagers hoeven geen extra argumentatie omtrent bovenstaande alinea’s. Top management vaak nog wel. Alhoewel de hernieuwde populariteit van Life Cycle Costing (of Total Cost of Ownership) daar stilaan verandering in brengt. Gelukkig maar. Een citaat om deze kolom gepast mee te besluiten luidt dan ook (naar John Ruskin, 1819-1900): «It is unwise to pay too much, but it is foolish to pay too little.» <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Daling van vergoede werkloosheid in tweede trimester

Het aantal werkzoekende uitkeringsgerechtigde volledig werklozen (UVW WZ) blijft dalen. Gemiddeld waren er 344.480 in het 2e trimester van 2018. Een daling met 6,5% ten opzichte van 2017.

Spam blijft favoriete techniek van cybercriminelen

Uit een nieuw onderzoek van F-Secure en MWR Infosecurity blijkt dat spam, na 40 jaar, nog steeds de belangrijkste bron van malware is. Cybercriminelen voegden er wel nieuwe trucs aan toe.

Bouw windpark Norther van start gegaan

Begin deze week werd gestart met de bouw van het grootste Belgische offshore windpark (Norther). De Nederlandse firma Van Oord gaat de eerste funderingen in de zeebodem installeren.

Seeq ontvangt 20 miljoen euro voor analytics IIoT groeistrategie - techniek

Altira Group bundelt krachten met Chevron Technology Ventures en next47 om samen met Seeq bredere oplossingen voor business inzicht op basis van productiedata te ontwikkelen.

Ook Desiro-vloot van NMBS lijdt onder extreme hitte

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. Er werd vastgesteld dat door extreme hitte defecten kunnen optreden.

DKV test Europese overkoepelende tolbox (OBU)

Er werd gestart met de officiële veldtesten van de DKV Box Europe, de OBU voor Europa, met slechts één contract, één gelijkvormige afrekening en talrijke plannings- en analysemogelijkheden.

Luminus bouwt opslagtank om tot milieuvriendelijke energie-opslagplaats

EDF Luminus heeft op haar site in Ham een oude opslagtank voor olie omgevormd tot een milieuvriendelijke opslagplaats voor energie, die gebruikt wordt om de Gentse stadsverwarming te voeden.

ISO 50001-certificaat Havenbedrijf Antwerpen werd verlengd

Havenbedrijf Antwerpen wil omschakelen naar een circulaire en koolstofarme economie. Door hun duurzaam energiebeleid ontving het voor de tweede keer op rij het ISO 50001-certificaat.

Partners