Prof. L. Pintelon: «Maintenance Manager is vaak slachtoffer van eigen succes !»

Columns & Blogs 20/06/2012 16:07:33

Jammer genoeg zijn onderhoudsmanagers niet de enigen die over de omvang van het onderhoudsbudget beslissen. Vooral in tijden van economisch slabakken komt dit budget nogal eens in de vuurlijn te liggen.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Risico-analyse, niet zonder risico - column

Prof. L. Pintelon: «De commerciële opleidingsrollercoaster» - column

Nieuw project streeft naar meer automatisatie in voedingsindustrie

Eredoctoraat biomedische signaalbewerking voor professor KULeuven

Nieuwe methode om poreuze materialen te ontwikkelen

België zet stap richting materialen voor vernietiging van stikstofoxiden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

Ironisch genoeg dus net op een tijdstip waar men eigenlijk de bestaande installaties zou moeten koesteren aangezien er weinig of geen geld kan vrijgemaakt worden voor nieuwe investeringen. Het onderhoudsbudget is vaak het slachtoffer van een succesvol onderhoudsmanagement. Dit klinkt contradictorisch, maar ik heb het al meer dan één keer zien gebeuren. Er wordt eerst flink gesleuteld aan de onderhoudsstrategie, door bv. de preventieve onderhoudsplannen te optimaliseren of door een verstandig condition monitoring programma op poten te zetten. Dit leidt tot een situatie waarbij er weinig of geen installatieproblemen zijn. Als er nog eens problemen zijn, worden die snel opgevangen door snel en vakkundig ingrijpen, er wordt desnoods ’s nachts of in het weekend doorgewerkt. Top management ziet dit laatste niet en het 'gemis' aan installatieproblemen wordt vlotjes geïnterpreteerd als 'we hebben helemaal niet zo veel onderhoud nodig, er zijn toch immers nauwelijks installatieproblemen?'. En dan begint het. Het trainingsbudget voor de onderhoudstechniekers is dikwijls één van de eerste slachtoffers. Dit is inderdaad een snelle manier om geld uit te sparen. Op korte termijn. Op langere termijn zal zich dit vroeg of laat wreken, als een duur lager kapot gaat omdat het niet goed geplaatst werd of als door een laattijdige onderhoudsinterventie er secundaire schade ontstaat aan een belangrijke machine. Bovendien werkt het gemis aan training ook demotiverend en wordt de werkattitude er negatief door beïnvloed, geen gewenst effect. In een industriële context wordt tegenwoordig gemiddeld nog maximaal 50 procent correctief onderhoud uitgevoerd. Preventief en toestandsafhankelijk onderhoud nemen 50 tot 70 % van het totale onderhoud in. Het uitstellen of schrappen van preventieve/toestandsafhankelijke onderhoudsbeurten kan eveneens op korte termijn geld sparen. Maar onderhoud is meer dan kost, er is ook het aspect risico en het aspect performantie. Te weinig onderhoud verhoogt het risico op downtime en kan leiden tot onveilige arbeidssituaties. Performantie heeft te maken met de kwaliteit van de productieprocessen en met aspecten als bv. energieverbruik van de installaties. Het feit dat deze aspecten niet expliciet verschijnen in het onderhoudsbudget betekent geenszins dat dit budget er geen invloed op heeft, integendeel. Het blindelings focussen op korte termijn, directe onderhoudskosten dient vermeden te worden. Er moet ook gedacht worden aan de indirecte kosten. Bovenvermeld energieverbruik is daar een voorbeeld van, maar ook op langere termijn is er een stijging van indirecte kosten te verwachten door bv. versnelde slijtage. De installaties zullen als het ware 'opgebruikt' worden en dit leidt tot catastrofes die de productiecapaciteit op termijn op losse schroeven zet. Een weloverwogen onderhoudsstrategie met lange termijnvisie zal ervoor zorgen dat de gebruikskwaliteit van de installaties op zijn minst op peil blijft. Dat indirecte kosten vaak vele malen hoger zijn dan de directe kosten wordt in veel boeken over onderhoudsmanagement geïllustreerd door de kostenijsberg, met een klein stukje ijsschots (directe kosten) boven water en een groot stuk ijs (indirecte kosten) onder water. De Titanic kan erover mee spreken, over ijsbergen. Onderhoudsmanagers hoeven geen extra argumentatie omtrent bovenstaande alinea’s. Top management vaak nog wel. Alhoewel de hernieuwde populariteit van Life Cycle Costing (of Total Cost of Ownership) daar stilaan verandering in brengt. Gelukkig maar. Een citaat om deze kolom gepast mee te besluiten luidt dan ook (naar John Ruskin, 1819-1900): «It is unwise to pay too much, but it is foolish to pay too little.» <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Start publieke raadpleging Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030

Elia heeft de publieke raadpleging over het Federaal Ontwikkelingsplan 2020-2030 opgestart. Het proces loopt tot 15 december 2018. Dit ontwikkelingsplan moet om de 4 jaar opgemaakt worden.

Nieuwe katalysator vermindert ontstaan CO2 in ‘Coal to Liquids’-proces

Onderzoekers uit China en van de TU Eindhoven hebben een nieuw soort ijzerkatalysator ontwikkeld die de CTL-kosten drukken, doordat veel minder syngas naar CO2 wordt omgezet.

Klein maar fijn: JUMO dTRANS T08 en S08 - advertorial

Achter de JUMO dTRANS T08-serie en de JUMO dTRANS S08-serie bevindt zich een omvangrijk portfolio van negen meetomvormers en 13 signaal-scheidingsomzetters.

Partners