• 20/06/2012

Solange Tastenoye: «De ‘wettelijke’ en de ‘commerciële’ garantieplichten'»

U koopt een nieuwe machine aan. Al snel stelt u vast dat er het één en ander niet in orde is met deze machine en ze is zelfs al een paar keer defect geweest. U hoorde ergens iets over een ‘wettelijke’ garantie en een ‘commerciële’ garantie.

Lees verder

Columns

Wat houdt dit precies in? Is een dergelijke wettelijke garantie ook op de aankoop van uw machine van toepassing?

De ‘wettelijke garantie’
Er bestaat inderdaad binnen onze wetgeving de zogenaamde 'Wet ter bescherming van de Consument bij de verkoop van consumptiegoederen'. Met 'consument' wordt bedoeld iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn handelsactiviteit. 'Consumptiegoederen' zijn alle roerende lichamelijke goederen, dus tastbare goederen (bijv. dus ook een machine of machineonderdeel). De belangrijkste regel van deze wet bestaat erin dat er een garantietermijn voorzien wordt van 2 jaar voor elk gebrek dat aan een goed wordt vastgesteld.

Laten we hier echter wel opmerken dat deze garantieplicht niet van toepassing is op onroerende goederen (gronden, huizen…) Wel is ze van toepassing op elk ander goed dat door een consument wordt aangekocht bij een professionele verkoper en dat deze consument gebruikt voor privédoeleinden. Dit betekent dat deze wettelijke regels alleen gelden bij verkopen tussen een handelaar en een particulier.

De ‘commerciële garantie’
In de hierboven aangehaalde wet is er niet alleen sprake van een 'wettelijke garantie', maar ook van een 'commerciële garantie'. Op de wettelijke garantie heeft de consument steeds recht ten opzichte van de verkoper. De verkoper van zijn kant kan deze garantie niet beperken.

De commerciële garantie echter wordt verleend door de verkoper, doch ze kan de wettelijke garantie evenmin beperken. Deze commerciële garantie wordt nu ook onderworpen aan een aantal regels. Zo moet deze commerciële garantie een aantal vermeldingen bevatten (zo bijvoorbeeld de naam en het adres van de garant, de duur van de garantie enz…).

De commerciële garantie moet mededelen dat er ook nog de wettelijke garantie is. De commerciële garantie is bindend voor diegene die hem toestaat en bovendien kan hij gegeven worden niet alleen door de eindverkoper maar evenzeer door de fabrikant.

Is deze wet van toepassing op uw nieuwe machine?
Wij vrezen van niet want de Wet ter bescherming van de consument bij de verkoop van consumptiegoederen is alleen van toepassing voor aankopen door een gewone consument voor privé-doeleinden. U kocht een nieuwe machine aan voor de werking van uw bedrijf, wat betekent dat u deze aankoop deed uit professionele overwegingen.

U gebruikt deze machine in uw bedrijf en dus niet privé. Stel dat u bijvoorbeeld een nieuw salon koopt om in uw privé-woning te plaatsen, dan zou u deze wetgeving wel kunnen toepassen.

Dit betekent echter nog niet dat u geen stappen kan ondernemen: onze wetgeving voorziet nog in een aantal andere mogelijkheden indien uw aankoop niet voldoet.

Garanties tussen professionelen onderling
Bij professionelen die onderling goederen kopen en verkopen, moet er nagegaan worden wat ze precies onderling overeengekomen zijn. De professionele koper doet er goed aan om vooreerst een kijkje te nemen op de achterzijde van de factuur (of op de bestelbon) en genoeg aandacht te besteden aan 'de kleine lettertjes'!

Ga na welke de algemene verkoopsvoorwaarden zijn van uw leverancier en of er sprake is van een 'fabrieksgarantie'. Waarschijnlijk zal op de factuur wel melding gemaakt zijn van de bepalingen die van toepassing zijn aangaande de garanties.

Kijk dit alles dus goed na vooraleer u tot een aankoop aangaat. Vergeet niet dat eens u een contract hebt afgesloten, u er ook door gebonden bent. Dit geldt dus niet alleen voor consumenten maar evenzeer voor een professionele koper!

Ons advies
Bent u niet tevreden over de aangekochte machine, stuur dan zo snel mogelijk een aangetekende ingebrekestelling naar de verkoper waarin u uiteenzet welke de problemen zijn. Geef hem bijvoorbeeld één week de tijd om te reageren en probeer de zaak onderling te regelen. Lukt dit niet dan kan u altijd de zaak voor de rechter brengen.