• 03/05/2012

Solange Tastenoye: 'Verkeerd machineonderdeel geleverd!'

Voor de herstelling van een bedrijfsmachine bestelt u een nieuw onderdeel. Bij de levering stelt u vast dat het niet het juiste onderdeel is. U neemt contact op met de leverancier maar die blijft erbij het goede onderdeel te hebben geleverd!

Lees verder

Columns

Is het hier nuttig om uw bestelbon voor te leggen om aan te tonen dat het verkeerde werd geleverd? Kunt u het onderdeel ergens anders gaan bestellen? Het is effectief nuttig om over een bestelbon te beschikken. Hierop worden namelijk alle bepalingen opgenomen die door de koper en de verkoper werden overeengekomen.

Is er geen bestelbon voorhanden dan kan er ook niet aangetoond worden wat de partijen precies overeengekomen zijn en wat er precies werd besteld. Het is dan uw woord tegen dat van de verkoper! Vanaf het ogenblik dat de verkoper en de koper tot een akkoord komen aangaande het voorwerp en de prijs, spreekt men van ‘verkoop’. Op dat ogenblik komt de verkoop tot stand, ongeacht de levering en de betaling.

Een bestelbon wordt in de meeste gevallen slechts opgesteld indien de goederen niet onmiddellijk kunnen geleverd of meegenomen worden. Toch is de verkoper verplicht om een bestelbon op te maken van zodra de koper een voorschot betaalt voor een goed, product of een dienst die pas later kan geleverd worden. De koper moet ook een exemplaar krijgen. Een aantal vermeldingen moeten verplicht aangebracht worden op de bestelbon, zoals bijvoorbeeld de identiteit van de verkoper, de prijs, BTW tarief, handtekening van de verkoper enz…

De ‘algemene verkoopsvoorwaarden’
In vele gevallen bevinden er zich op de achterzijde van de bestelbon ‘algemene verkoopsvoorwaarden’. Deze verkoopsvoorwaarden handelen over de rechten en plichten van koper en verkoper (bijv. wat indien de leveringstermijn niet nageleefd wordt, of in geval van een verkeerde levering). Lees deze regels steeds goed na en ga dan over tot het verzenden van een aangetekende brief naar de verkoper waarin u meldt dat er een verkeerd onderdeel werd geleverd.

Wat nu in geval van een verkeerde levering?
Komen de geleverde goederen niet overeen met wat besteld werd, dan geldt slechts één regel: de geleverde goederen niet in ontvangst nemen en dus niet aanvaarden. Aanvaardt men de levering, dan betekent dit dat men met alles akkoord gaat. Er moet echter wel kunnen aangetoond worden dat de bestelde goederen en het geleverde niet overeenkomen. Vandaar dus het belang van de bestelbon!

Indien het om een belangrijk gebrek of verschil gaat, doet men er goed aan het geleverde goed niet te aanvaarden, geen leveringsbon te ondertekenen en onmiddellijk een aangetekende brief met alle bezwaren te richten naar de verkoper. Er kan in deze aangetekende brief gevraagd worden naar een conforme levering binnen een redelijke termijn. Kan er geen minnelijk akkoord bereikt worden met de verkoper, dan kan een verzoeningsprocedure voor de rechter een oplossing zijn.

Kunt u de bestelbon negeren en elders het onderdeel gaan kopen?
Eens u als koper een bestelbon heeft ondertekend, kunt u zich niet meer terug trekken. Is het voor de koper ondertussen onmogelijk geworden om zich aan zijn verplichtingen te houden, dan kan hij zo snel mogelijk contact opnemen met de verkoper en proberen een nieuwe regeling te treffen; de verkoper kan overgaan tot een gedwongen uitvoering van de verkoop; of de koper kan ook de annulering van de koop vragen, doch dan zal hij gehouden zijn tot het betalen van een schadevergoeding.

Of u elders het onderdeel kan gaan bestellen en de eerste bestelling verder negeren is een andere zaak. Dit is slechts mogelijk in volgende gevallen:

- indien er op de bestelbon overeengekomen werd dat de verkoop automatisch een einde neemt bij de niet-nakoming van de leveringstermijn
- indien de verkoper schriftelijk afziet van de levering wegens bepaalde omstandigheden
- indien het ogenblik van de levering zo belangrijk is zodat een laattijdige levering de koop zinloos maakt.

Het gaat hier echter om een feitenkwestie en bij betwisting is het de rechter die zich zal moeten uitspreken over een dergelijke situatie. In alle andere gevallen kan men niet zomaar een verkoop als onbestaande beschouwen, zelfs niet indien u de verkoper in gebreke stelt.