• 02/05/2012

Ing Karel De Wever MSc: 'Hoe zal het Internet er 3.000 dagen verder uitzien?'

Het Internet, het elektronisch wonderkind van gisteren, is vandaag een noodzakelijk kanaal geworden voor de zakenwereld waarop zo’n twee miljard internauten met elkaar communiceren.

Lees verder

Columns

Over enkele jaren verwacht men, mede door de toenemende mobiele apparatuur, dat aantal naar de vier miljard te zien stijgen.

Google is gesticht in 1998, Facebook in 2004, YouTube in 2005 en Twitter in 2006. Kun je jouw dagelijks handelen voorstellen zonder hen? Het Internet heeft duidelijk onze sociale gewoonten veranderd. Het is gewijzigd van een netwerk van computers en informatie naar een netwerk van mensen en waarom zou dit plots moeten stoppen? Maar vooraleer opzienbarende nieuwigheden kunnen gebeuren, zijn belangrijke aanpassingen nodig. Vergeet niet dat de ontwikkelingen dateren van de jaren zeventig en toe zijn aan een heuse technologische impuls.

Één van de belangrijke principes bij het ontwerp van het Internet is de openheid van het medium geweest en in 1992 kwam in Zwitserland een kleine groep van Internet pioniers samen om te zorgen dat dit ook zo zou blijven. Op die basis is de Internet Society ontstaan die gedurende 20 jaar heeft gezorgd dat het Internet open, toegankelijk en gedefinieerd door zijn gebruikers is gebleven en dit ongeacht waar men leeft, wat men doet of wie men is.

Technische problemen
En er zijn nogal wat onderwerpen die onze aandacht vragen, ook technische. Met het groeiend aantal gebruikers geraken de huidige IP-adressen uitgeput. Al een tijdje heeft men het over de overschakeling van de versie IPv4 naar IPv6 maar technische moeilijkheden staan een vlotte overschakeling in de weg. Beide zijn namelijk niet compatibel! Toestellen met IPv6 adressen kunnen niet communiceren met hun IPv4 genoten en omgekeerd.

Een ander belangrijk punt is de datatransmissiesnelheid, die de volgende jaren alsmaar zal moeten toenemen. Volgens Akamai Technologies was de gemiddelde transmissiesnelheid in 2009 zo’n 1,7 Mbits/s. Daartegenover deponeert Bell Labs dat technisch gezien 100 petabits/s op laboschaal realiseerbaar is. Over één nul minder of meer maken we ons geen zorgen maar 1000 terabits ofwel 10^15 bits, als mijn zoektocht op Google correct is, is wel even slikken. Tussen wat technologisch mogelijk is en de commerciële realiteit zit m.a.w. een enorme kloof maar men kan er zeker van zijn dat de kostprijs van ultra-hoge-snelheid netwerken de komende jaren in dalende lijn zal gaan. De snelheid van de draadloze communicatie kan dan niet achterblijven. LTE en WiMAX stellen ons in staat om draadloos snelheden te halen vergelijkbaar met een huidige breedband connectie.

Voor het web ontwerpen was ooit eenvoudig. Voor statische pagina’s was er HTML en CSS. Moest er beweging bij, dan was er Flash. Maar dat zal wijzigen. HTML5 zorgt voor animatie en video. HTML5 heeft functies ingebakken die nu door plugins of specifieke software worden uitgevoerd. Bovendien is het een ‘open’ technologie maar de standaard is nog verre van af. Toch wordt verwacht dat meer ontwikkelaars er op termijn gebruik van zullen maken.

Het staat vast dat het Internet van 2020 er helemaal anders zal uitzien dan dit van 2012, zowel wat de informatie betreft als de toestellen die op het net zullen zijn aangesloten. PC’s, of hun opvolgers, natuurlijk wel maar elk ander elektronisch apparaat van een TV tot een ijskast, zal zijn IP-adres krijgen in het huis van de toekomst. Elke voorspelling van hoe het er dan aan toe zal gaan, is bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

Op weg naar de cloud
De komst van Cloud computing, niet zo direct één van mijn hebbedingetjes, is een andere evolutie maar houdt ook gevaren in. Zolang het Cloud-gebeuren gaat over niet bedrijfscritische informatie, kan ik erin komen. “Video-on-demand” maar dan wel als streaming media en geen downloading zou wel eens de technologie van de toekomst kunnen worden. Online kopen zal m.a.w. niet altijd betekenen dat men eigenaar wordt van het goed maar wel dat men er toegang toe heeft.

Ook gaming kan perfect in de cloud terecht. Geen dure spelconsoles meer maar een kleine micro-console zou dan kunnen volstaan en op abonnementbasis kan men er dan lustig op los.