• 10/08/2012
  • |     BB

Infrabel van start met spooraanleg Liefkenshoek­spoorverbinding

Europese seininrichtingssysteem ETCS meteen geïntegreerd in nieuwe spoorinfrastructuur.

Trefwoorden: #infrabel, #liefkenshoek, #tunnel

Lees verder

Nieuws

( Foto: Infrabel )

ENGINEERINGNET.BE -- Infrabel is gestart met de aanleg van de spoorinfrastructuur op het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoekspoorverbinding. De werkzaamheden zitten naar verluidt op schema.

De Liefkenshoekspoorverbinding is de nieuwe rechtstreekse goederenverbinding tussen de spoorinstallaties op de Linker- en Rechteroever in Antwerpen.

Vier jaar na de aanvang van de werken gaat Infrabel nu van start met het leggen van de rails, de seininrichting en de bovenleiding. Meteen wordt ook het Europese seininrichtingssysteem ETCS (European Train Control System) geïntegreerd.

Het meest spectaculaire onderdeel van het project waren uiteraard de twee tunnelboringen die tot maximum 40 meter diep onder de Schelde liepen. Met een lengte van ruim 6,7 km zijn deze kokers de langste spoortunnels van België.

Voor de hulpdiensten komen er onder andere 14 evacuatieschachten, 13 tunnelverbindingen, toegangswegen en -schachten.

De realisatie verloopt, net zoals de Diabolo-verbinding, via een publiek-private samenwerking. De totale geraamde investering bedraagt ongeveer 765 miljoen euro.

Bedoeling is in de zomer van 2014 de infrastructuur operationeel te hebben.