Elektrische auto's koeler dankzij Fraunhofer

Onderzoek & Wetenschap 20/07/2012 10:05:31

Water, parrafine, stabiliserende oppervlakte-actieve stoffen en glycol verlengen levensduur batterij in elektrische auto

Lees hieronder verder   
Verwant

Binnenkort einde touch-screens door tekort grondstoffen?

Nieuwe machine faciliteert composietenproductie

Optische communicatie maakt datacentra efficiënter

Einde in zicht voor waterdamp in gesloten verpakking

Warmteopslag in Zeoliet-bolletjes

Superveelzijdige minicamera (+video)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET – Hitte kan de batterijen van elektrische wagens ernstige schade toebrengen. Zelfs het eventjes snel rijden op de autosnelweg kan al volstaan, en de batterij doen oververhitten.

De batterij van zo'n auto bevindt zich best ergens tussen de 20 en 35 °C.

De opgelopen schade bij oververhitting kan zwaar zijn: wanneer de batterij 45 °C wordt in plaats van 35°C, halveert z'n levensduur al. En batterijen zijn duur: een nieuwe kan evenveel kosten als de helft van de aankoopprijs van het hele voertuig.

Tot op vandaag bestaan er geen echt performante koelsystemen voor zo'n batterijen. Ofwel worden ze helemaal niet gekoeld (wat het geval is voor deze die simpelweg worden vervangen door een volgeladen exemplaar aan gespecialiseerde servicestations), of ze zijn luchtgekoeld. Lucht, echter, kan slechts heel weinig hitte absorberen en is ook een heel slechte geleider ervan. Bovendien vergt koelen met lucht grote ruimtes tussen de diverse cellen van de batterij om ervoor te zorgen dat voldoende frisse lucht ertussen kan circuleren.

Koelsystemen op basis van water staan nog in hun kinderschoenen. Hoewel hun thermische capaciteit groter is dan van luchtgekoelde systemen en ze beter zijn in het weggeleiden van hitte, hebben ze het nadeel van de beperkte aanvoer van water in het systeem in vergelijking met de in principe eindloze hoeveelheid lucht die door een batterij kan circuleren.

In de toekomst, echter, zou er nog een ander optie kunnen zijn om batterijen koel te houden. Dit dankzij de inspanningen van het Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology UMSICHT.

Vorsers daar maakten een dispersie met water, parrafine, stabiliserende oppervlakte-actieve stoffen en een beetje van het antivriesmiddel glycol.

Deze dispersie kan driemaal zoveel hitte absorberen als water, en blijkt een betere buffer in extreme omstandigheden, zoals ritjes op de snelweg tijdens het hoogtepunt van de zomer.

Dit betekent dat de tank met daarin het koelmiddel veel kleiner dan is dan deze waarin water zich zou bevinden, wat zowel scheelt qua gewicht als qua ingenomen volume.

Bovendien kan het product de warmte ook snél weggeleiden vanuit de batterij.

Ook de kostprijs zou reuze meevallen. Het nieuwe koelsysteem zou slechts 50 à 100 meer kosten dan een met water. << (KV)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners