Laserscans aan 100 km/h

Onderzoek & Wetenschap 4/07/2012 8:39:17

Duitse 3D laserscanner ontwikkeld, door Dr. Heinrich Höfler en Ing. Harald Wölfelschneider van het Fraunhofer Institute, vergroot veiligheid en betrouwbaarheid van treinen en autowegen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Binnenkort einde touch-screens door tekort grondstoffen?

Nieuwe machine faciliteert composietenproductie

Optische communicatie maakt datacentra efficiënter

Einde in zicht voor waterdamp in gesloten verpakking

Warmteopslag in Zeoliet-bolletjes

Superveelzijdige minicamera (+video)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

(12/3) UAntwerpen leidt Europees onderzoek naar Corona

(11/3) Microgenerator van nanodraden vervangt batterij

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Lasersystemen kunnen worden gebruikt om uiterst precieze en ultrasnelle meetprocessen uit te voeren.

Dr. Heinrich Höfler en Ing. Harald Wölfelschneider van het Fraunhofer Institute for Physical Measurement Techniques (IPM) hebben samen met hun team een 3D-laserscanner ontwikkeld. Deze kan zonder probleem buiten worden ingezet.

Het systeem is in staat de positie van de bovenleiding of het spoor van de trein ruimtelijk te bepalen, en de positie ervan vast te stellen, zelfs wanneer de trein 100 km/h rijdt. Als de scanner stationair is opgesteld, kan hij ook beelden maken van passerende treinen en controleren of een lading onderweg zou kunnen weggegleden zijn.

Heinrich Höfler: “We zenden een laserbundel en wachten tot deze terugkomt. We meten de tijd daartussen; die laat ons toe te bepalen hoe ver een object is verwijderd.”

Het is wel moeilijk de terugkerende bundel op te vangen. Vaak komt slechts heel weinig licht terug, en bovendien uiterst snel nadat deze is uitgezonden. De oplossing? Een soort ‘slow motion’. De laserbundel wordt heel snel aan- en uitgeschakeld. Gemoduleerd, eigenlijk.

De tijdsverschuiving die deze gemoduleerde golf heeft ondergaan, kan sneller en preciezer worden bepaald dan mogelijk is met één enkele laserpuls.

Het systeem meet één miljoen keer per seconde. Harald Wölfelschneider: “Het meet standaard één miljoen keer per seconde. Voor Deutsche Bundesbahn voorzagen we een ‘meettrein’ die de omgeving van het testspoor scant, en daarbij gebruik maakte van verschillende laserbundels. Het gaat daarbij om 4 miljoen metingen per seconde, wat een 3D beeld oplevert.

Het laat toe zelfs kleine obstakels en versmallingen te detecteren. Of: we kunnen op basis daarvan de route bepalen waarlangs een zware lading best tot op bestemming kan worden getransporteerd.”

Een ander toepassingsgebied is het meten van passerende treinen. Dit vergt een scanner die permanent is geïnstalleerd, wat evenwel de kans vergroot dat iemand in de laserbundel kijkt voor een langere tijd. Om de scanner veilig voor het menselijke oog te maken, hebben de vorsers moeten werken met een nieuw golflengtegebied: infrarood, wat onschadelijk is voor onze ogen. Het gevolg was dat het hele systeem opnieuw moest worden geconfigureerd.

Als spoorwegen zo precies worden gemonitord, ligt het voor de hand dat ook te doen met andere, zoals auto-, wegen. Het IPM-team heeft intussen dan ook een 3D-scanner ontwikkeld die veilig is voor het menselijk oog, op een rijdende auto is gemonteerd en de weg scant vanop een hoogte van drie meter.

“Zo kunnen we hoogteverschillen van slechts 0,2 millimeter detecteren, en dat aan 80 km/h,” zei Höfler.

Het is de eerste scanner die, voor dat doel, is goedgekeurd door de bevoegde federale, Duitse autoriteiten. Doel is ermee groeven, kuilen en mogelijkheden tot waterafvoer op te sporen.

Dr. Heinrich Höfler en Ing. Harald Wölfelschneider zullen een van de Joseph-von-Fraunhofer prijzen van 2012 winnen voor deze 3D laserscanner, die veilig is voor het oog. << (KV) (foto Fraunhofer)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

De ‘Green Deal’ heeft ook bij technologen in de lucht- en ruimtevaart al heel wat stof doen opwaaien. Is luchtvaart zonder emissie mogelijk? Europa legt de lat erg hoog.

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Bruno Borremans, die deze functie twee jaar lang uitoefende, gaf op 16 maart laatstleden de fakkel door aan Guy Verstraeten als directeur van de divisie ICS bij SPIE Belgium.

Explosieve toename cyberzwendel rond Coronavirus

SophosLabs, het onderzoekslab van Sophos, concludeert dat door het gebruik van ‘COVID-19’ en ‘coronavirus’ in domeinnamen het aantal spam, phishing-aanvallen en malware omhoog is geschoten.

Hannover Messe 2020 geannuleerd wegens coronavirus

Vandaag viel in onze mailbox het bericht binnen dat de corona-pandemie geleid heeft tot de annulering van de Hannover Messe. We willen de preview die we hierover reeds maakten niet weerhouden.

Investeringsronde van 14 miljoen euro voor miDiagnostics

Imec spin-off miDiagnostics, die silicium-gebaseerde chiptechnologie gebruikt om snelle en betrouwbare testen rechtstreeks naar patiënt en arts te brengen, haalde onlangs 14 miljoen euro op.

Corona als bron van inspiratie

Er gaat heel wat design en engineering om Covid-19: 3D-prints van ventielen, gelaatsschermen, beademingstoestellen, ... Vaak betreft het een fablab-gebeuren en gratis creativiteit.

COVID-19 houdt bouw SeaMade offshore-windpark nog niet tegen

Gisteren zijn de eerste 6 torendelen voor het SeaMade offshore windpark aangekomen in de haven van Oostende. Deze onderdelen werden geproduceerd in Noord-Spanje.

Building Information Modeling versus Building Information Management

De toenemende digitalisering is een feit. De bouwwereld wordt overspoeld met talloze initiatieven die deze digitalisering ondersteunen. BIM is één van de belangrijkste voor de bouwwereld.

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners