• 23/04/2012
  • |     BB

Diabolo-spoorinfrastructuur van Infrabel in finale testfase

Infrabel en TUC Rail momenteel in eindfase van bouw spoorwegverbinding Brussel-Nationaal-Luchthaven.

Trefwoorden: #diabolo, #engineering, #infrabel, #spoor, #tuc rail

Lees verder

b2b

( Foto: Infrabel )

ENGINEERINGNET.BE -- Infrabel en zijn studiebureau TUC Rail testen momenteel de gloednieuwe spoorinfrastructuur 'Diabolo' uit.

Diabolo is de spoorverbinding tussen het station Brussel-Nationaal-Luchthaven en de nieuwe lijn Schaarbeek-Mechelen op de middenberm van de autosnelweg E19.

Na de boog van Nossegem (eind 2005) is dit de volgende stap voor een verdere verbetering van de toegankelijkheid van de nationale luchthaven per spoor.

In deze laatste fase vinden de testen plaats voor het verkrijgen van de definitieve toelating tot indienststelling van de nieuwe spoorverbindingen. Hierbij zet Infrabel ondermeer zijn gloednieuwe ETCS-trein in.

Bedoeling is de nieuwe lijn op 10 juni 2012 commercieel in dienst te nemen.


ACHTERGROND
De Diabolo wordt gerealiseerd via een publiek-private samenwerking (PPS). De totale investering bedraagt +/- 540 miljoen euro, waarbij de Northern Diabolo NV (private partner) +/- 290 miljoen euro investeert in de ondergrondse spoorlijn. Daarnaast investeert Infrabel +/- 250 miljoen euro (vanuit de overheidsdotatie) in de bovengrondse spoorlijn op de middenberm van de E19.