Fraunhofer Institute test techniek uit in waterstoftankstation

Onderzoek & Wetenschap 9/03/2012 10:10:10

De Solar-tak van het gereputeerde Duitse Fraunhofer-instituut test in proefproject twee veelbelovende technologieën uit voor productie van waterstof als energiebron voor transport.

Lees hieronder verder   
Verwant

Binnenkort einde touch-screens door tekort grondstoffen?

Nieuwe machine faciliteert composietenproductie

Optische communicatie maakt datacentra efficiënter

Einde in zicht voor waterdamp in gesloten verpakking

Warmteopslag in Zeoliet-bolletjes

Superveelzijdige minicamera (+video)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Het nieuwe waterstoftankstation in Freiburg is onderdeel van een project van waarin enerzijds de technologie van Air Products voor het comprimeren van waterstof met een druk tot 700 bar beproefd wordt, en anderzijds de Hogen Proton Exchange Membrane (PEM) electrolyzetechniek.

De electrolyzer, afkomstig van het bedrijf Proton OnSite, produceert de waterstof met behulp van elektriciteit afkomstig van zonnepanelen.

De bedoeling van de drukverhoging van 350 tot 700 bar, is voertuigen langer op een tank waterstof te laten rijden.

Omdat de waterstof afgekoeld wordt tot -40 graden, kan het tankproces bovendien versneld worden. Zo kunnen waterstofvoertuigen in slechts drie minuten volgetankt worden, net zo snel als bij een traditionele benzine- of dieselauto.

He tankstation is overigens speciaal ontworpen om niet enkel voertuigen te ontvangen, maar ook waterstofcilinders te vullen voor stationaire toepassingen. “Dat was essentieel bij het ontwerp”, stelt dr. Christopher Hebling, hoofd van de Hydrogen Technology Department bij Fraunhofer ISE: “De bruikbaarheid van het station voor dagelijkse toepassingen was een belangrijke voorwaarde.”

Het nieuwe tankstation in Freiburg bestaat uit een compressorstation, twee opslagunits voor waterstof en een volledig automatisch tankzuil. << (BB) (foto: PEM)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Het Poolse regionale spoorwegbedrijf Koleje Slaskie (‘Silesian Railways’) vernevelde bij wijze van test TiO2-nanochemie in zijn passagierswagon en ... lijkt tevreden met het resultaat.

Digital Transformation met Dell Technologies

Er beweegt ontzettend veel in onze IT-branche. De digitale transformatie zet hele industrieën op hun kop. Denk aan retail, banking, mobiliteit, ... Overal zijn de uitdagingen enorm.

Miljoenen contactloze autosleutels eenvoudig te hacken

Wetenschappers van de COSIC-onderzoeksgroep (KUL) en van de universiteit van Birmingham hebben ontdekt dat auto's van Toyota, Kia en Hyundai gebruikmaken van zwakke cryptografische codes.

Nieuwe urinetest voor vroege opsporing prostaatkanker

UGent onderzoekers zetten grote stap in het opsporen van biomerkers voor urologische kankers, zodat deze kankers op tijd ontdekt en behandeld kunnen worden.

Kris Sterkens is nieuwe CEO van Janssen Pharmaceutica

Johnson & Johnson meldt dat Kris Sterkens vanaf vandaag de leiding over Janssen Pharmaceutica overneemt van Stef Heylen, die met pensioen gaat.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners