Aerodynamische vrachtwagen bespaart 6% brandstof

Onderzoek & Wetenschap 30/01/2012 8:52:35

Het rijden met de EcoTail, een aerodynamisch staartstuk getest op een truck van TNT Express, dringt het brandstofverbruik met ruim 6% terug.

Lees hieronder verder   
Verwant

Aerodynamische vrachtwagen bespaart 6% brandstof

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- De EcoTail, ontworpen door het Amerikaanse bedrijf ATDynamics en de Nederlandse TU Delft spin-off Ephicas, is een vouwbaar en inklapbaar staartstuk dat aan het einde van de oplegger is bevestigd.

Tijdens de proef van vijf maanden is zowel gekeken naar de brandstofbesparing, als naar het gebruik van de EcoTail door de chauffeur tijdens de operatie. Tijdens een periode van vijf maanden reed een truck met een EcoTail in Nederland een dagelijkse route tussen Ede en Duiven.

Vrachtwagens zijn energieslurpers door hun gebrek aan efficiënte aerodynamica. Ephicas creëert innovatieve oplossingen voor trailers die bijdragen aan brandstofbesparing en een beter milieu.

De besparing op de brandstof tijdens de operationele testen was 1,65 liter per100 kilometer. Deze besparing is gerealiseerd op een snelwegtraject.

Er was ook aandacht voor de operationele inzetbaarheid. De chauffeur onderving geen hinder of vertraging bij docken, laden en lossen. Met een eenvoudige aanpassing aan de deurhouder wordt voorkomen dat de deuren - iets zwaarder geworden - plots opzwaaien.

Tijdens de operationele testen heeft de chauffeur geen vertraging opgelopen of hinder ondervonden. De bekomen resultaten bewijzen dat met een simpele oplossing veel brandstof en CO2-uitstoot bespaard kan worden.'

De volgende stap is om de test uit te breiden op meerdere voertuigen met nationale en internationale bestemmingen.

Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen. << (GL) (Foto: Jorrit Lousberg)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

Het Canadese Valsoft Corporation Inc nam het Kortrijkse Navitrans International marktleider in logistieke software voor Transport, Warehousing (WMS) en Freight Forwarding, over.

Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

Aquafin leverde al energie van de zonnepanelen op hun sites aan via Bolt. Nu gaan ze ook hun energie, opgewekt uit het teveel aan zuiveringsslib, lokaal aanbieden via dezelfde partner.

Daan Schalck wordt enige CEO van North Sea Port

Naar aanleiding van eerder gemaakte afspraken zal Jan Lagasse eind augustus zijn mandaat als co-CEO van North Sea Port afronden, waardoor Daan Schalck de leiding alleen op zich zal nemen.

Asset Performance 4.0: ontdek het programma

Van 10 t.e.m. 12 juni 2020 organiseert BEMAS de eerste editie van de Asset Performance 4.0 Conferentie en Beurs. 3 leerrijke dagen met workshops, boeiende presentaties en 40 bedrijven.

ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

Een van de mooiere beurzen van het voorbije jaar was ongetwijfeld de vierjaarlijkse textieltechnologiebeurs Itma, waarop Belgen met hun technologie nog steeds het verschil maken.

Nieuw kennis- en netwerkevent Materials+Eurofinish+Surface

Materials + Eurofinish + Surface biedt op 3-4 juni in het NH Koningshof te Veldhoven een overzicht van de laatste ontwikkelingen binnen de gehele keten; van grondstof tot gerealiseerd product.

Sabca onder nieuwe vleugels

Sabca, Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, stond al even in het uitstalraam. Onlangs kwam een en ander in een stroomversnelling.

Belgische textielinnovaties vallen in de prijzen (+fotoreportage)

Begin deze week heeft de Textirama Foundation, samengesteld uit Belgische textielondernemers, de allereerste innovatie-awards in de textiel uitgereikt aan textielinnovaties uit eigen land.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners