Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

Sectorfederatie essenscia vlaanderen reageert positief op de beslissing van Vlaams minister van Omgeving Demir om de procedures rond de aanleg van dit nieuw pijpleidingraject op te starten.

Trefwoorden: #Antwerpse haven, #Chemelot, #chemie, #essenscia, #pijpleiding, #Ruhrgebied

Lees verder

Nieuws

( Foto: aigarsr - 123RF )

ENGINEERINGNET.BE - Een nieuw pijpleidingtraject dat de chemiebedrijven in Vlaanderen ondergronds verbindt met de chemie-industrie in Nederlands Limburg en het Duitse Ruhrgebied zou zowel ecologisch als economisch een bijzonder goede zaak zijn.

Pijpleidingen zijn al decennialang de onzichtbare logistieke troef van de chemiesector in de Antwerpse haven en de rest van Vlaanderen. Het is een essentieel transportmiddel voor de veilige, filevrije en milieuvriendelijke aan- en afvoer van allerlei grondstoffen, chemieproducten en industriële gassen, zoals zuurstof of stikstof.

Zo zorgt de bestaande pijpleiding Antwerpen-Limburg-Luik jaarlijks voor zowat 100.000 vrachtwagens minder op de weg tussen de Antwerpse haven en het industriële chemiecomplex Chemelot in het Nederlandse Geleen. Deze verbinding is dan ook een cruciale route voor nieuwe pijpleidingen.

In de eerste plaats omdat zo ook de vele chemiebedrijven langs het Albertkanaal in Geel, Meerhout, Beringen en Tessenderlo op dit netwerk kunnen aansluiten. Bovendien is dit tracé van strategisch belang voor de verdere verbinding met het Duitse Ruhrgebied en het BASF-complex in Ludwigshafen.

Voor de verdere economische groei van de chemiesector in Vlaanderen is bijkomende ruimte voor pijpleidingen een absolute noodzaak met niet enkel logistieke maar vooral maatschappelijke voordelen.

Door een voorkeurstraject af te bakenen en dit wettelijk vast te leggen, ontstaat een reservatiestrook waarbinnen pijpleidingen maar ook infrastructuur zoals kabels, rioleringen of andere nutsvoorzieningen snel en efficiënt ondergronds gebundeld kunnen worden.

Bovendien zullen pijpleidingen de komende jaren een cruciale rol spelen in de energietransitie, bijvoorbeeld voor het transport van waterstof of CO2.