HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Plant & Factory 26/02/2020 14:22:12

Groene ruimten zijn de longen van de stad. Met de urbanisatie is het verbeteren van de luchtkwaliteit niet van de minste uitdagingen. Maar ook het beheersen van overstromingsrisico’s.

Lees hieronder verder   
Verwant

Grootschalig onderzoek naar microplastics in compost

Nieuw Europees actieplan voor circulaire economie

Europese Commissie ontvouwt nieuwe klimaatstrategie voor industrie

ULEv baggerschip voor onderhoud kusthavens ingezet

HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Vragenuurtje EPLAN Pro Panel

EPLAN Webinar

woensdag 15 april 2020

Warehouse Management Systemen (WMS)

digital learning

donderdag 16 april 2020

Business Process Management - schriftelijk

digital learning

donderdag 16 april 2020

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Vorige zomer in Göteborg lanceerde Husqvarna Group een index die een inzicht biedt in de groene ruimte van een stad. Hugsi (Husqvarna Urban Green Space Index) maakt gebruik van open data, computervisie en artificiële intelligentie. Een trend.

Het Hugsi-project, dat Husqvarna ontwikkelde met 20tree.ai, monitorde wereldwijd 98 steden in 51 landen waaronder de C40-megasteden, die verbonden zijn in een netwerk om de uitdaging van de klimaatopwarming aan te gaan. Zij vertegenwoordigen meer dan 700 miljoen inwoners en een kwart van de wereldeconomie.

De researchers baseerden zich op Sentinel 2 satellietbeelden van ESA’s Copernicus-project, aangevuld met Airbus- en Maxar-beelden en open bronnen (Open Street Map) om stadsgrenzen af te bakenen. Ze stuurden die grenzen bij op basis van bevolkings-/bewonersdata van Global Human Settlement Layer (GHS-POP) die een stad opsnijdt in vakjes van 250 bij 250 meter.

De bevolkingsdichtheid van elk vakje wordt opgemeten. Alleen de vakjes met meer dan 24 mensen (dat zijn meer dan duizend mensen per vierkante mijl) worden meegenomen. Rond die gebieden werd vervolgens nog een 300 m brede bufferzone in aanmerking gebracht. Tenslotte werden computervisie en deep learning technologie losgelaten op de datasets om ‘het groen’ te meten. Het model maakt onderscheid tussen gras en bomen (hoger dan één meter).

Aangezien de steden in verschillende klimaatgordels gelegen zijn, is ervoor gekozen alleen de data te gebruiken waarop elke stad op haar ‘groenst’ is. De uiteindelijke index is berekend op het percentage bomen en gras maar houdt ook rekening met de gemiddelde gezondheid én de verdeling van het stedelijk groen en de balans tussen de verschillende kpi’s. Wat blijkt?


“Het digitaliseren van het beheer van de groene ruimte zal zorgen voor predictief parkenbeheer en meer operationele efficiëntie”, aldus Anders Johansson, CTO bij Husqvarna. (Foto : LDS)

Wereldwijd heeft het Zuid-Afrikaanse Durban, dat meer dan drie miljoen inwoners telt, het grootste percentage groene ruimte. Bijna 60% van de 1.030 km² oppervlakte van de stad is groen. Bomen zijn er goed voor 42% en gras 17,5%. De stad haalt de topscore van 84. Rio de Janeiro volgt met 78,2. Bomen bedekken er 38,6% en gras 13,3% van de grond. Op een haar gevolgd door zowel het Texaanse Austin (77,4), dat verhoudingsgewijs meer bomen (41,7%) heeft en zelfs meer gras (13,4%) maar minder water (0,8% versus 2,8% in Rio) én Beijing (77,3) met 11,9% gras en 37,5% bomen.

De volgende zes in de rangschikking zijn Genève (Zwitserland), Dalian (in de Chinese provincie Liaoning), Göteborg (Zweden), Heidelberg (Duitsland), Qingdao (Chinese provincie Shandong) en Caracas (Venezuela). In Europa heeft Berlijn de grootste beboomde oppervlakte (40,6%). Rome heeft het meeste gras en Brussel… de ‘gezondste’ vegetatie. Maar geen van beide laatsten komt zelfs voor in de Europese top tien van groene steden omdat het evenwicht met de andere kpi’s zoek is.

Predictieve groenzorg
“Wij geloven dat AI en andere opkomende technologieën in de toekomst een sleutelrol zullen spelen in het beheer van de groene ruimte. Het digitaliseren van het beheer van de groene ruimte zal zorgen voor predictief parkenbeheer, het verbeteren van recreatieve mogelijkheden en milieuwaarden, en operationele efficiëntie”, aldus CTO Anders Johansson.



De HUGSI-tool houdt alvast de vinger aan de pols. Zo is het mogelijk te leren over de impact van de verdichting van steden op de groene ruimte. De Husqvarna Group, die zo’n 13.000 medewerkers in 40 landen telt, is sterk in gereedschappen en oplossingen voor bos-, park- en groenzorg: van kettingzagen en trimmers tot robot- en andere grasmaaiers van merken als Husqvarna en McCulloch maar ook Gardena (watersystemen). <<
Door Luc De Smet

Kader: Slimme robotmaaiers
Robotgrasmaaiers werden op korte tijd rijdende technologiebommen. Ze komen met pincodes, timers, botssensoren, zoeken automatisch hun weg naar hun laadstation, vochtigheidssensor (om niet te maaien bij regen), blue-tooth,

 Meestal lopen ze hun sporen af binnen een afgebakende zone. In de grond komt een kabel die de sensoren van de robot oppikken. Sommigen gebruiken draadloze bakens. Husqvarna pakt uit met ‘virtual boundary’ die de grenzen uitzet op een virtuele kaart. Zijn satellietgebaseerde EPOS-technologie (GNSS met bijsturing via het G4-netwerk) mikt op parken, voetbalterreinen, golfbanen, bedrijfsterreinen,…

Husqvarna Autonomous Operation maakt gebruik van de EPOS-technologie voor autonome grasmaaiers die een nauwkeurigheid van 2 à 3 cm halen. Het systeem loopt proef in Zweden op de luchthavens van Jönköping en Örnsköldsvik. Op de luchthaven van Bromma wordt het getest op een Swedavia Vehicle sneeuwruimer. Lancering in 2021. (Foto : LDS) <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Proximus gaat digitale transformatie Brussels Airport versnellen

Brussels Airport heeft een overeenkomst voor strategische samenwerking met Proximus afgesloten voor de ondersteuning en de versnelling van de digitale transformatie van de luchthaven.

Chirurgisch maatwerk bij schedelprothesen

CADskills patenteerde zijn innoverende kaakgewrichtsprothese of Temporomandibular Joint. Gewoonlijk wordt een ‘standaardprothese’ gebruikt of een prothese die aangepast is aan de patiënt.

3D-printing tegen Corona maar ...

Het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Creativiteit, Fablabs en 3D-printing tegen Corona. Er worden maskers, kleppen en ventielen geprint maar... er is ook regelgeving.

Horizonverleggende innovaties bij Beckhoff

Naast een nieuwe reeks stroomsensoren voor metingen van 1 tot 5.000 A, breidt Beckhoff onder andere zijn compacte industriële PC-serie uit met de krachtige C6025 Intel Core i-power PC.

DEME Group zet in op artificiële intelligentie

De helft van de Belgische bedrijven heeft moeite om zijn vacatures in te vullen. Ook bij Deme, wereldleider op het gebied van baggeren, waterbouw en milieuwerken is het niet evident.

Corona: recycleer geen binnenlucht

De Federation of European Heating, Ventilation and Airconditioning Associations, REHVA, bracht een richtlijn uit over hoe met ventilatie in gebouwen om te gaan in Coronatijden.

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

De Vlaamse overheid richt de Logistics Resilience Task Force op, die door VIL gecoördineerd zal worden. Er zal overleg gepleegd worden over logistieke ketens, die nu onder druk staan.

Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

De Noordzee wordt niet aanzien als gebied voor de ontwikkeling van golfenergie, vanwege de relatief lage intensiteit van de golven in vergelijking met Ierland, Portugal, Spanje en het VK.

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners