Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

Bedrijfsnieuws 26/02/2020 10:22:39

De luchthaven gaat onder meer het gebruik van modernere en minder belastende toestellen nog verder stimuleren via gedifferentieerde tarieven op basis van uitstoot en geluid.

Lees hieronder verder   
Verwant

Grootschalig onderzoek naar microplastics in compost

Nieuw Europees actieplan voor circulaire economie

Europese Commissie ontvouwt nieuwe klimaatstrategie voor industrie

ULEv baggerschip voor onderhoud kusthavens ingezet

HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op Brussels Airport werd in 2019 de uitstoot van ultrafijne stofpartikels in kaart gebracht op 8 meetpunten op en rond de luchthaven, gedurende twee maanden in de zomer en twee maanden in de winter. De resultaten liggen volledig in lijn met een eerdere studie uit 2015, uitgevoerd door de Vlaamse Milieu Maatschappij, en ook met de resultaten die worden gemeten op andere luchthavens.

De gemiddelde concentratie van ultrafijnstof in de omgeving van de luchthaven is 10 à 20.000 partikels/cm³. Dit is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie. Er komen lokaal korte pieken voor die tot 7 keer hoger kunnen zijn.

De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing. Naarmate de afstand tot het luchthaventerrein toeneemt, neemt ook de concentratie ultrafijnstof snel af.

Brussels Airport heeft al verschillende maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo is onder meer de taxitijd van de vliegtuigen ingekort en gebruiken vliegtuigen slechts één motor om te taxiën. Zelfs als die motor iets harder moet werken, zorgt dit voor minder uitstoot dan twee motoren.

Vliegtuigen worden op hun parkingplaats onmiddellijk aangesloten op centraal opgewekte elektra om de vliegtuigmotoren zo snel mogelijk af te leggen en om ze pas op het laatst mogelijke moment terug op te starten.

Er zijn gedifferentieerde tarieven voor de luchtvaartmaatschappijen op basis van geluidsprestaties. Zo wil Brussels Airport het gebruik van modernere en dus ook minder belastende toestellen stimuleren. De meest belastende vliegtuigen betalen tot 3 maal meer opstijg- en landingsvergoeding. << (Lydia Heida) (foto: Brussels Airport)

Hier onder nog een aantal maatregelen die uitgevoerd zullen worden:

  • Het gebruik van modernere en minder belastende toestellen wordt nu verder gestimuleerd via tarieven die nog meer gedifferentieerd zijn op basis van uitstoot en geluid.
  • De mogelijkheden voor elektrisch taxiën worden onderzocht. Brussels Airport bekijkt hoe dit op de luchthaven is toe te passen.
  • Ook wordt onderzocht of het mogelijk is om ultrafijnstof zo dicht mogelijk bij de bron te capteren.
  • Daarnaast heeft Brussels Airport beslist om de proefdraailocatie te verplaatsen om het grondgeluid voor de omwonenden te verminderen.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

Studiebureau Arcadis, softwareleverancier Spacewell, innovatie­partner Made en communicatie­partner Social Seeder lanceerden samen het online platform www.B2Building.help.

Maakindustrie aan de slag met gezichtsmaskers voor zorgsector

Makerspace@PXL-UHasselt print in hoog tempo onderdelen voor gezichtsmaskers voor zorgcentra in Limburg. Delplex ontwikkelde een nieuw type beschermmasker, dat snel op de markt komt.

Geo-engineering: leven met CO2-uitstoot

CO2-emissies zijn een nevenverschijnsel van onze koolstofmaatschappij. Jaarlijks gaat 40 à 50 miljard (of giga-)ton de lucht in. Dat heeft klimaatgevolgen. Daarom moet dit naar beneden.

Elektrische voertuigen veiliger met nieuwe BYD bladbatterij

BYD heeft vandaag de lancering van de bladbatterij aangekondigd, een ontwikkeling die de bezorgdheid over de veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen moet verminderen.

VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

Ingenieur Albert De Beir en het Robotica-team aan de VUB Brubotics hebben een noodmasker ontwikkeld, dat het verplegend personeel in ziekenhuizen in de strijd tegen corona kan helpen

Duitse elektrische vliegtuigtaxi krijgt ademruimte (+video)

Lilium, dat in München een elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat verticaal start en landt, haalt bij bestaande investeerders meer dan 240 miljoen dollar (zo’n 217 miljoen euro) op.

65 nieuwe start-ups voor Start it @KBC na digitale pitch

Ondanks het coronavirus dat massaal bedrijven lam legt, kwamen toch bijna 200 start-ups hun idee digitaal pitchen. Dit is een absoluut record voor de grootste accelerator van het land.

Grégoire de Pierpont, CEO van Enerdeal: ”Solar as a service” - topingenieur

Enerdeal besliste na de crisis in 2013 zijn activiteiten open te trekken van ontwikkelen en bouwen van PV-systemen, naar financiering, operating & maintenance… om ‘solar as a service’ te bre

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners