B&R Machine centric robotics - advertorial

Technisch nieuws 30/01/2020 11:06:48

Twee jaar na de overname van de automatiseringsexpert B&R door ABB is het B&R die de ABB-robotten naadloos integreert in zijn aanbod. Het synchroniseert de robotica én de machinesturing.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Zebrastraat - Gent

dinsdag 31 maart 2020

Cursus Spoortechnieken - bijzondere projecten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 2/04/2020 tot 11/06/2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

(12/3) UAntwerpen leidt Europees onderzoek naar Corona

(11/3) Microgenerator van nanodraden vervangt batterij

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op de SPS-beurs toonde B&R ook zijn uitgebreide portfolio en mogelijkheden voor real-time OPC UA over TSN, nieuwe servodrive motoren, een nieuwe mobiele pc, …

De voorbije vijf jaar had B&R met zijn joint openROBOTICS solution een nauwe samenwerking met robotbouwer Comau Robotics lopen. Die blijft. Daar bovenop komt er nu ook een inniger coöperatie met ABB Robotics. Op B&R’s beurspreview sprak productmanager Sebastian Brandstetter van ‘Machine-Centric Robotics’.

“Globalisering, digitalisering en de individualisering van producten zijn megatrends. De machine van de toekomst moet flexibeler worden. Dat doe je met robotica. Robots verhogen de flexibiliteit, dus de productiviteit en dus ook de competitiviteit van onze klanten-machine-bouwers.” Maar er ligt nog een diepe kloof tussen de robot en zijn sturing en de machinesturing. Beide werelden samenbrengen is een complexe opgave. Soms lukt dat niet eens. Een dilemma, dus, voor al wie er zich aan waagt.

Begin dit jaar verkocht ABB zijn divisie Power Grids. In de daaropvolgende herstructurering vindt B&R zich terug bij de Robotics unit. “Dat wordt een intensieve samenwerking”, voorspelde bedrijfsleider Hans Wimmer. Het leidde alvast tot een opmerkelijk resultaat. Typisch praat een standaard ABB-robot met de ABB-sturing. Nu kan dat ook met de geïntegreerde aandrijvingen en besturingen van B&R. “Daarmee kunnen we onze klanten in één klap een reuzenaanbod doen van veertig verschillende modellen, van delta- en scararobots, tot zesassige en palletiseerrobots. Van klein tot groot, met een bereik van één tot drie meter en een draagvermogen tot 300 kg. B&R kan als één partner optreden voor de gezamenlijke, geïntegreerde oplossing.”



“Robot en machinesturing uit één hand, in samenwerking met ABB Robotics. Dat is uniek op de automatiseringsmarkt. De robot wordt integraal onderdeel van de machine”, stelt Brandstetter. Deze benadering heeft het voordeel dat de bewegingen tussen de robot en andere onderdelen van de machine precies te synchroniseren zijn. Ook wat de data betreft. Productiewinst maar ook meer ‘usability’: kleinere, compactere machines met één kabinet, één bedieningsscherm, meer gedeelde onderdelen, een snellere time-to-market… “en met een sterke partner bovendien die kan beraden en implementeren.”

Hoewel de complexiteit van een machine toeneemt, zorgt de ‘mapp Technology’, met zijn voorgedefinieerde softwarecomponenten, die ontwikkelaars via drag & drop aan de configuratie kunnen toevoegen, voor een stevige versnelling. Het vergt geen bijzondere kennis van roboticatalen meer. En dat geldt ook voor de veiligheidstoepassingen. “De naadloze integratie leidt tot de automatisering van de toekomst”, aldus Brandstetter. “Met een vermindering van de implementatietijd van 67% is complexiteit dan ook best te verbinden aan klantvriendelijkheid.”

Er is slechts één controller en die vergt slechts één ontwikkelingsomgeving (B&R Automation Studio) wat een snellere engineering, inbedrijfstelling, diagnose en maintenance oplevert. Die omgeving omvat ook een ‘digital twin’ functionaliteit, m.a.w. een geïntegreerde simulatie visualiseert de machine van bij de aanvang, in de designfase, tot de software- en functionele testen. Hiermee gaat B&R verder dan wat het met andere robotmerken kan. Anderzijds wordt meegegeven dat in de toekomst ook andere robots met de B&R-sturing aan de slag zullen kunnen maar hierover wou men het alsnog niet hebben. Een verwijzing naar “OPC UA is de toekomst” volstond.

OPC UA over TSN
Vele protocols worden met de open standaard teruggebracht tot één enkele die gestandaardiseerde data uitwisselt tussen alle knooppunten van het netwerk. B&R toonde op de beurs dan ook zijn ruime portfolio producten die realtime OPC UA over TSN communicatie verzorgen: X20 PLCs, bus controllers, industriële pc’s en een TSN machine switch.

Compacte ACOPOSmotor
Decentrale aandrijvingstechniek maakt al langer deel uit van B&R’s portfolio. Men ziet er elektrische servo-aandrijvingen de minder energie-efficiënte pneumatiek en hydrauliek vervangen. “Daarvoor bouwen we de nieuwe ultra-compacte en krachtige ACOPOSmotor met geïntegreerde elektronica.

De motor heeft een vermogen van 0,22 tot 0,35 kW en ingebouwde servo (control loops van 50 µs). De kleinste meet amper 60 mm x 90 mm (b x h). Optioneel is er een aangebouwde vertragingskast  en rem. Hij is makkelijk te installeren met een hybride kabel (Ethernet of POWERLINK). Via een ‘daisy chain’ kunnen er heel veel motoren bij aangekoppeld worden”, schetste bedrijfsleider Hans Wimmer die de schaalbare aandrijvingstechniek benadrukte.



Deze motoren lopen op 24 tot 60 VDC. Via de DC-bus kunnen ze hun voeding ook uit remkracht halen en vlot 30% minder energie verbruiken. Ze zijn IP65 wat ze bijzonder geschikt maakt voor ruigere omgevingen. Ze kunnen ook gekoppeld worden aan de ACOPOStrak. “Machines zullen multifunctioneel worden. Je zult ze voor heel verschillende taken kunnen gebruiken.” Voor het eerst voorgesteld op de SPS IPC Drives-beurs in Nürnberg.

Mobiele, geharde pc
B&R pakt ook uit met een krachtige pc voor het hardere en mobiele buitenwerk. Denk aan smart construction, smart farming en robotics, IoT, agv’s in de logistiek,… De Automation PC mobile 3100 is schaalbaar tot Intel Core i7, heeft 16 GB RAM en 480 GB flash geheugen aan boord en komt met een Trusted Platform Module.

Hij werkt tussen -40°C en +85°C en is IP69K. Hij kan ingezet worden om machines te automatiseren, zelfs autonoom te maken, maar kan ook dienen als edge controller om data te vangen, te verwerken en door te sturen naar hogerop en/of de cloud. Hier met OPC UA én MQTT protocols. Ondanks de hermetisch gesloten behuizing, want IP69K, werkt hij tussen -40°C en +85°C en dat zonder ventilatorkoeling.

ACOPOStrak
De productie van ACOPOStrak loopt. Er zijn al zo’n 2.500 segmenten en meer dan 7.000 shuttles in de markt gezet. Wimmer beklemtoonde dat het systeem verder uitgebreid wordt met een variant waarvan de shuttle en ook de track een rvs-behuizing heben en ontworpen is voor IP69K (hoge druk en temperatuur tot 80°C) en dus bestand is tegen een grondige ‘reiniging’. Tegelijk ook een hint waar het systeem in eerste instantie wordt ingezet: afvul- en verpakkingslijnen.

Het samenbrengen van de drie componenten ‘track’, ‘vision’ en ‘robot’ kan ook daar voor nog meer flexibiliteit zorgen. Op de track wordt een fles/doos tussen twee shuttles in geklemd en verplaatst. Een robot kan dus verschillende flessenformaten door elkaar op de lijn zetten en nóg zal de track die verzetten. “In de VS is er een toepassing in een verpakkingsmachine waarbij twee shuttles een kartonnen doos tussen hen in klemmen en verplaatsen. Het is de bedoeling tussenstappen uit de keten te halen en wat geproduceerd werd direct op transport te krijgen.”

Machinevisie
B&R kondigde twee jaar geleden zijn geïntegreerde machinevisieoplossing aan. Grote troef: korte installatietijden. “Veel klanten zijn zeer geïnteresseerd in het systeem dat makkelijk te koppelen is met de automatisatie.” Wimmer gaf enkele voorbeelden van toepassingen. Het lezen van datamatrix codes op reflecterende metaaloppervlakken bij 56 m/s (of 202 km/u) gebruikmakend van gesynchroniseerde, korte belichtingstijden.

“We gaan nog sneller in de toekomst.” Voor het herkennen in printing van afdrukmarkeringen met een diameter van 1 mm gaat men ertegenaan met belichtingstijden van minder dan 10 microseconden maar dan wel met een stevige belichting van 25.000 cd/m². “In alle sectoren worden de productiebatches kleiner. Visiesystemen zorgen ervoor dat de kwaliteit in elke fase van de productie desalniettemin hoog gehouden wordt.” <<

>> www.br-automation.com

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

Sectorfederatie essenscia vlaanderen reageert positief op de beslissing van Vlaams minister van Omgeving Demir om de procedures rond de aanleg van dit nieuw pijpleidingraject op te starten.

DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

Penta-Ocean Construction en DEME Offshore hebben een memorandum van overeenstemming (MoU) gesloten met betrekking tot uitgebreide samenwerking voor de bouw van offshore windparken in Japan.

Vlaamse supercomputer ingezet in strijd tegen COVID-19

Om onderzoek rond dit virus nog beter te ondersteunen, gaat het VSC, als high-performance computing-centrum, gedurende 8 weken extra rekencapaciteit beschikbaar stellen van onderzoekers.

Nieuw PIC-fabricageproces pakt tekortkomingen aan

De huidige PIC-fabricagemethoden leiden tot grote variabiliteit, wat resulteert in een beperkte opbrengst, lange vertragingen tussen het conceptuele idee en het werkende apparaat, ...

Yvon Guérin wordt nieuwe CEO van Vandemoortele

De Raad van Bestuur van Vandemoortele meldt dat Yvon Guérin, huidige Managing Director Bakery Products, vanaf 1 juli 2020 Jules Noten zal opvolgen als CEO van het bedrijf.

Hoeveel elektrische auto’s kan het elektriciteitsnet aan?

Er rijden meer dan een miljard voertuigen rond op onze planeet, goed voor 1/5 van alle CO2-uitstoot. De switch naar elektrisch rijden kan onze ecologische voetafdruk gevoelig verminderen.

VUB-ingenieurs hebben nu ook een prototype beademings­toestel klaar

In de strijd tegen COVID-19 is een team ingenieurs aan het FabLab Brussels van de Vrije Universiteit Brussel begonnen aan het bouwen en testen van een eenvoudig beademings­toestel.

Sensoren geïnspireerd op bijzondere eigenschappen van dieren

De Nederlandse Rijksuniversiteit Groningen maakt nieuwe sensoren van zachte polymeren, geïnspireerd door de natuur, die onder meer geschikt zijn voor medische toepassingen.

Watson-Marlow is verhuisd

Niet alleen werd de firmanaam Watson-Marlow ook gewijzigd naar Watson-Marlow Fluid Technology Group (WMFTG), maar Watson-Marlow Benelux is verhuisd naar Oslo 9, NL-2993 LD Barendrecht van waaruit de hele Benelux bediend wordt. Door de verhuis werd ook het telefoonnummer gewijzigd. Dit is het nieuwe +31 (0)85 536 00 10. >>

Partners