Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

Om duurzaamheid naar de elektrische mobiliteit door te trekken, wil VITO, met de hulp van Schneider Electric, het hele wagenpark omschakelen naar elektrische en/of hybride voertuigen.

Trefwoorden: #elektrische auto, #laadpaal, #monitoring, #Schneider Electric, #VITO

Lees verder

Techniek

( Foto: screenshot YouTube - Schneider Electric )

ENGINEERINGNET.BE - Steeds meer bedrijven installeren laadinfrastructuur voor de elektrische wagens op hun parkings. Het is daarbij belangrijk de stijgende vraag naar elektriciteit voor het laden van de wagens correct te beheren.

Het komt erop aan het beschikbare reservevermogen van de elektrische installatie optimaal te benutten, zodat er geen zware investering nodig is in de versterking van die installatie.

Tegelijk moet het laden van de elektrische wagens zo efficiënt mogelijk verlopen, terwijl ook de stroomvoorziening aan alle andere gebruikers gegarandeerd moet blijven. Correct beheer is belangrijk, niet alleen om geen boetes op te lopen bij de stroomleverancier, maar ook om pieken te vermijden die de installatie doen uitvallen.

Schneider Electric België installeerde bij VITO EVlink laadpalen en via het Load Management System (LMS) wordt toezicht gehouden op en worden de herlaadbeurten van elektrische en hybride wagens in functie van het in real time beschikbare vermogen geoptimaliseerd.

Elke laadpaal staat met een op te laden wagen in verbinding en meet welk vermogen die gebruikt. Het LMS communiceert met alle laadpalen (verbonden via een datakabel) en vergelijkt in real time de totaal benodigde stroom met de limiet die in de configuratie is toegelaten.

Door de gegevens van alle gebruikers te verzamelen, worden de laadtijd en de vraag naar elektriciteit geoptimaliseerd. Alle EVlink laadpalen staan met elkaar in verbinding en houden de gegevens van elke gebruiker bij (laadtijd, frequentie, risico op pannes, …).