Mindset vormt grootste uitdaging bij digitale transformatie

Een onderzoek van Agoria, uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar, bevroeg 400 industriële kmo’s naar hun digitale transformatie, waaruit blijkt dat 83% industriële kmo’s digitaliseert.

Trefwoorden: #Agoria, #digitale transformatie, #industriële kmo

Lees verder

Nieuws

ENGINEERINGNET.BE - Uit het onderzoek blijkt ook nog dat niet de technologie, maar de mindset de grootste uitdaging vormt bij digitale transformatie.

Een bedrijf dat wil digitaliseren, moet tijd en middelen hebben, maar eerst en vooral mensen meekrijgen en dat lukt beter met concrete pilootprojecten dan met spraakmakende voorbeelden uit Silicon Valley.

In het onderzoek werden de bedrijven bevraagd met behulp van een 70-tal vragen in 3 domeinen: de digitalisering van bedrijfsprocessen, de digitale innovatie en de digitale bedrijfscultuur. Hieronder beschrijven we een aantal opmerkelijke resultaten.

8 op de 10 bedrijven zijn vandaag al bezig met de digitalisering van hun bedrijfsprocessen. De focus ligt daarbij vooral op papierloos werken met gebruik van een eigen IT-infrastructuur. Ondanks de grote activiteit zegt minder dan 1 op 3 bedrijven dat dit al goed op punt staat. Het is opvallend dat bijna altijd de digitalisering begint in één bepaalde afdeling en bij succes doorstroomt in het bedrijf.

Het is duidelijk dat de digitalisering van de productie trager verloopt dan bij de business processen. Van de industriële kmo’s verzamelt 58% data, beschikt 74% over een ERP-systeem en 50% over een CRM-systeem. Het bewustzijn dat de bedrijfsvoering moet beschermd worden tegen cyberaanvallen is gevoelig toegenomen. Bijna 70% heeft één of meerdere cybersecurityproject(en).

Wat digitale innovatie betreft daarentegen, zijn de Belgische industriële kmo’s veel minder actief. 1 op de 2 dienstenbedrijven investeert in innovatie van hun aanbod aan klanten. Bij slechts 1 op de 3 maakbedrijven staat digitale innovatie op de radar, met bijvoorbeeld monitoring op afstand van producten via Internet of Things-technologie. Slechts 1 op de 10 van de bedrijven experimenteert met artificiële intelligentie of nieuwe (digitale) verdienmodellen.

Industriële kmo’s vinden ook te weinig de weg naar externe digitale partners. De mogelijkheden van digitale technologie evolueren pijlsnel. Het is niet langer haalbaar om alles zelf te ontwikkelen en alle nodige expertise zelf op te bouwen. Daarom is een cultuur van samenwerking met verschillende partners nodig.

Tenslotte heeft amper 1 op de 5 bedrijven een verantwoordelijke digitalisering, die deze taak als belangrijkste tijdsbesteding heeft. Nochtans creëer je de grootste meerwaarde door silo’s te doorbreken, processen van verschillende businessunits op elkaar af te stemmen en data te delen. Zonder een persoon die het overzicht bewaart, blijven veel opportuniteiten onbenut.


(bron en afbeelding: Agoria)

Hier kan je de volledige studie downloaden.
Daarin werden ook 7 concrete aanbevelingen van Agoria opgenomen.