Innovatief computermodel optimaliseert vrachtverkeer

Onderzoek & Wetenschap 5/12/2019 13:23:07

Bekroond logistiek rekenmodel SYMBIT van de Vrije Universiteit Brussel en UHasselt kan fileleed en vervuiling aanpakken alsook betrouwbaarheid van leveringen goederenvervoerders vergroten.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

2019 was opnieuw recordjaar voor North Sea Port

Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Nieuw logistiek centrum CHC stap richting “logistiek 2.0”

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het aandeel van het goederenverkeer in de uitstoot van broeikasgassen neemt naar verwachting toe van 42% in 2010 tot 60% in 2050.

“Als we de klimaatdoelstellingen willen bereiken, zullen de binnenvaart en het spoor een grotere rol moeten spelen in het vrachtverkeer”, zegt prof. Cathy Macharis, co-directeur van het Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre (MOBI) van de VUB.

Hiertoe ontwikkelde promovendus Tomas Ambra (VUB en UHasselt) het rekenmodel SYMBIT: SYnchromodal Model for Belgian Inland Transport.

Dit model bundelt zoveel mogelijk informatie, zoals van geografische informatiesystemen, informatie van verschillende transportondernemingen over hun goederenstromen en informatie over de werking van sluizen, boten en treinverkeer. Hierbij wordt ook hun financiële en milieu-impact gemeten.

Deze ‘digital twin’ weerspiegelt het reële fysieke systeem door de virtuele realtimestatus van het systeem te actualiseren aan de hand van informatie over onder meer weersvoorspellingen, opstoppingen, posities van voertuigen en hun werkomstandigheden. Met deze methode is het mogelijk om in een risicoloze omgeving holistische oplossingen aan te bieden.

SYMBIT is bekroond met de eerste prijs van TRA VISIONS - Competition for Young Researchers in de categorie cross-modaliteit. Deze tweejaarlijkse wedstrijd voor jonge onderzoekers is een initiatief van de Europese Commissie voor Transport en het European Technology Platform ALICE.

Ambra’s model wordt verfijnd binnen het DISpATch-onderzoeksproject, waarin een testomgeving ontwikkeld wordt om met de ‘digitale twin’ transportoplossingen te simuleren.

“Modellen moeten gekalibreerd en gevalideerd worden door de industrie, die dicht bij de logistieke realiteit staan. Daarom zijn ook verschillende bedrijven bij DISpATch betrokken”, zegt Ambra. << (Lydia Heida) (infographic: VUB)

DISpATch wordt gefinancierd door VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemerschap via de VIL-speerpuntcluster voor logistiek. Naast de VUB zijn KU Leuven, UHasselt, VIL en 11 bedrijven bij dit project betrokken.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

Partners