Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Economie 3/12/2019 8:31:08

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

Innovatief computermodel optimaliseert vrachtverkeer

Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Goederenvervoer tussen North Sea Port en achterland vooral via binnenvaart

Smartphone app voor vlotte toegang chauffeurs tot bedrijfssites

Antwerp Gateway terminal krijgt nieuw operationeel gebouw

VIL lanceert blockchain­applicatie voor track-&-trace en e-documenten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Mondiale Magazijnverkoop met megakortingen

Mondiale - Gentsesteenweg - Zele

van 13/12/2019 tot 14/12/2019

Keuze van de redactie

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking was uitermate dringend, want de uitdagingen zijn groot. De haven groeit, er is de toenemend druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een “modal shift”, een verschuiving van vervoer is nodig.

Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal. De lat wordt hoog gelegd: tegen 2030 zou het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, moeten verdubbelen. Momenteel wordt zo’n 7% van die containers per spoor vervoerd. Binnen 10 jaar moet dat zo’n 15% zijn.

In het nieuwe samenwerkingsakkoord engageren beide partijen zich om samen te werken aan verschillende doelstellingen. Om het spoorvervoer aan te passen aan de noden van de 21e eeuw zijn digitalisering en innovatie essentieel. Bedoeling is om een gemeenschappelijk, digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in het havengebied te organiseren en optimaliseren.

Dit informaticasysteem kan een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen met de terminalslots. Dat wil zeggen dat het lossen en laden van de containers van een zeeschip nog beter op één lijn gebracht kan worden met het treinverkeer in het havengebied, wat een belangrijke tijdswinst oplevert.

Daarnaast wordt ook bekeken of het eventueel mogelijk is om een apart model op te richten om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Dit vanuit een gemeenschappelijke toekomstvisie en een wederzijdse responsabilisering.

Ten slotte engageren de CEO’s van Port of Antwerp, Railport Antwerpen en Infrabel zich om een toekomstvisie voor het spoorvervoer in de haven te ontwikkelen. Een visie die gedragen wordt door de drie bedrijven en ook door de markt.

Dit onder meer door het stellen en afstemmen van de prioriteiten. Investeringen in spoorinfrastructuur en havenbeleid moeten hand in hand gaan. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)

ACHTERGORND
Antwerpen ligt op een centraal knooppunt van 3 Europese goederen spoorcorridors. In de haven ligt zo’n 1.000 km aan spoorlijnen. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd, goed voor 130 goederentreinen per dag. Het belang van het spoor in de haven kan dus nauwelijks overschat worden. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Aerospace NDT-challenge 2019 gewonnen door UGent-MMS

Het UGent-MMS-team gebruikte zowel thermische als elastische golven om in materialen naar defecten te zoeken en won o.a. door hun uitstekende detectie van defecten en afmetingen.

Swabbing-robot van Socabelec bekroond door British Glass

Op 21 november laatstleden reikte de federatie van glasfabrikanten British Glass de Health and Safety Action-award uit aan de Waalse kmo Socabelec voor haar swabbing-robot.

Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

Janssen Pharmaceutica is het eerste bedrijf in Vlaanderen dat volop inzet op diepe geothermie. Dankzij het diepe geothermieproject kan het bedrijf haar CO2 uitstoot met 30% verminderen.

Moleculaire lijm ontwapent ziektes

Biomedisch ingenieur Eline Sijbesma van TU Eindhoven heeft kleine moleculen ontworpen, die specifieke ziekte-eiwitten ontwapenen door ze vast te plakken aan andere eiwitten.

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

De Leuvense start-up Ray & Jules heeft een technologie ontwikkeld om koffie te roosteren op op basis van 100% zonne-energie. Hun slow-roasting methode is 3x energie-efficiënter.

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners