Goederenvervoer tussen North Sea Port en achterland vooral via binnenvaart

Economie 27/11/2019 15:38:48

Uit een onderzoek van North Sea Port blijkt dat het vervoer van goederen naar het achterland voor 54% via de binnenvaart gaat. De multimodale haven zet dan ook volop in op duurzaam vervoer.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

2019 was opnieuw recordjaar voor North Sea Port

Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Nieuw logistiek centrum CHC stap richting “logistiek 2.0”

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - North Sea Port voerde onderzoek uit naar de vervoersmogelijkheden die bedrijven gebruiken om goederen naar het achterland te vervoeren.

Daaruit blijkt dat 54% van de goederen via de binnenvaart wordt vervoerd. 30% wordt in vrachtwagens geladen. Het spoor heeft een aandeel van 9%. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus is goed voor 7%.

Deze fusiehaven heeft al sinds zijn ontstaan de ambitie geuit om actief in te zetten op een ‘modal shift’ richting spoor en binnenvaart. De haven beschikt over een uitgebreid netwerk van achterlandverbindingen. Het ligt immers op het kruispunt van de Europese vervoersmogelijkheden inzake binnenvaart, spoor (tot in China) en wegvervoer.

De cijfers uit het modalsplitonderzoek dienen alleszins als startpunt om de verschuivingen in de modal shift in North Sea Port in de toekomst te duiden en verder te ontwikkelen. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Transistoren van germanium voor betrouwbare quantumberekeningen

Onderzoekers van QuTech, een samenwerking tussen TU Delft en TNO, ontwikkelen transistoren op basis van germanium die berekeningen uitvoeren voor de toekomstige quantumcomputer.

Bedrijfsleiders schatten kosten van cyberattacks veel te laag in

Internationale cyberverzekeraar Hiscox lanceert in België een app die de potentiële kosten van een cyberaanval berekent en welke aanvallen de grootste bedreigingen vormen voor een bedrijf.

Haven Oostende ontwikkelde zich in 2019 verder in niche markten

Het aantal invaarten voor onderhoud aan windturbines op de Noordzee steeg aanzienlijk, wat inmiddels werk verschaft aan ruim 600 mensen. In 2020 neemt dit nog verder toe.

Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

Bio-ingenieurs van de KU Leuven hebben een nieuwe antibacteriële strategie ontwikkeld, die bacteriën verzwakt door hun samenwerking te verhinderen waarbij geen resistentie optreedt.

Sweco integreert Talboom in aanbod

Als uitbreiding van hun expertise heeft Sweco Belgium de medewerkers en farma- en infrastructuurprojecten van Studiebureau Talboom en Talboom PharmaChem in zijn aanbod geïntegreerd.

Onderzoek: extreme hitte bestrijden met irrigatie

Een internationaal team is er op basis van metingen en wereldwijde klimaatsimulaties in geslaagd om de klimatologische effecten van irrigatie te isoleren van de effecten van de opwarming.

Onderzoek naar haalbaarheid elektrificatie industriële gasketels

Uit Nederlands onderzoek van ECN part of TNO blijkt dat alleen gasgestookte vlampijpketels met een thermisch vermogen van minimaal 5 MW potentieel geschikt zijn om te retrofitten.

50% van de bedrijven slecht voorbereid op cyberaanvallen

Uit onderzoek, dat Forrester Consulting uitvoerde in opdracht van Fortinet uitvoerde, blijkt dat industriële bedrijven door de toenemende digitalisering kwetsbaarder zijn voor cybercrime.

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners