Onderzoek naar grootschalige productie synthetische kerosine

Economie 22/11/2019 8:33:47

Rotterdam The Hague Airport plant de bouw van een proefinstallatie die dagelijks 1.000 liter synthetische kerosine maakt, gebaseerd op CO2 uit de lucht en duurzaam opgewekte waterstof.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

Keuze van de redactie

(12/12) Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand

(11/12) 2X scherper beeld door combinatie microscopie­technieken

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Vliegtuigbrandstof, oftewel kerosine, is nog steeds een product van de olieraffinaderijen. Maar het kan ook gemaakt worden op basis van CO2, waterstof en groene stroom.

Binnen een paar jaar komt op de Nederlandse Rotterdam The Hague Airport een proefinstallatie die dagelijks 1.000 liter synthetische kerosine maakt.

Het Havenbedrijf, Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam The Hague Innovation Airport gaan nu ook uitzoeken wat ervoor nodig is om een dergelijke fabriek op te schalen naar een veel grotere productiecapaciteit.

De proefinstallatie op de Rotterdamse luchthaven wordt een bijzondere fabriek: de CO2 wordt uit de lucht gehaald en de waterstof wordt geproduceerd met duurzame elektriciteit.

Voor de beeldvorming: Rotterdamse raffinaderijen produceren dagelijks 20.000 keer zo veel kerosine als de proefinstallatie gaat leveren. Opschalen is dus een belangrijke en essentiële stap op weg naar duurzamer vliegen.

Voor de Rotterdamse industrie is CO2 momenteel vooral nog een restproduct. In de haven wordt gewerkt aan grootschalige infrastructuur voor CO2, groene stroom en waterstof.

Daarmee is de haven een voor de hand liggende locatie om fabrieken te ontwikkelen die grote hoeveelheden synthetische vliegtuigbrandstoffen maken. Bovendien liggen vanuit de haven leidingen naar met name Schiphol voor het transport van kerosine.

De drie organisaties starten daarom nu samen deze studie naar opschaling van de productie van synthetische kerosine. Daarin komen onder andere aan bod wat technische uitdagingen zijn bij het bouwen van grotere installaties, wat de benodigde ruimte is en waar dit soort productie het best zou kunnen plaatsvinden.

De initiatiefnemers van de studie roepen bestaande petrochemische bedrijven op om aan te haken bij het onderzoekstraject. Ook andere partijen die een relevante bijdrage kunnen leveren, worden uitgenodigd mee te doen. << (Lydia Heida) (foto: chalabala - 123RF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ontwikkeling nieuwe biologische oppervlakte-actieve stoffen

Het Frans-Belgische onderzoeksteam ValBran produceert oppervlakte-actieve stoffen met een hoge toegevoegde waarde uit zemelen, het omhulsel van tarwekorrels, voor onder meer Ecover.

ERC Consolidator Grant voor ontwikkeling nieuwe generatie kwantumcomputers

Clement Merckling, principal member of technical staff bij imec, krijgt van de Europese Research Council een prestigieuze Consolidator Grant voor de uitwerking van zijn project NOTICE.

Primeur: BAM past kunstmatige intelligentie toe bij betonverharding

Converge analyseerde een grote hoeveelheid data over betonverharding om een systeem te bouwen dat kunstmatige intelligentie inzet om het verhardingsproces van beton te voorspellen.

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

Het Europese project PASSAnT lanceerde onlangs een nieuwe beveiligingstool voor havens: slimme hekwerken met sensoren die moeten voorkomen dat onbevoegden havens binnendringen.

Stefan De Poorter wordt nieuwe Service Manager bij Rittal Belgium

De 49-jarige Stefan De Poorter is kersvers Service Manager. Zijn volledige loopbaan speelde zich af binnen het service verhaal. Het Rittal Service Team begint aan een nieuw hoofdstuk.

2 miljoen euro voor AI- en digitaliseringsprojecten bij hogescholen

Er komen zes nieuwe projecten bij hogescholen met specifieke aandacht voor toepassingen van AI bij ondernemingen en non-profitorganisaties, die zelf hier niet actief onderzoek naar doen.

Wervingsactiviteit eerste kwartaal 2020 stabiliseert

Uit de nieuwe ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit op de arbeidsmarkt positief zal blijven in het eerste kwartaal van 2020. 7% plant aanwervingen en 2% afdankingen.

3DExperience Lab verwelkomt 15 nieuwe deelnemers

Tijdens een event in Parijs werden de 15 nieuwe startups en scale-ups bekendgemaakt, die zullen deelnemen aan het 3DExperience Lab, het innovatieprogramma van Dassault Systèmes.

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners