3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

Technisch nieuws 18/11/2019 10:19:31

Voor, tijdens én na de implementatie van een CMMS is interne communicatie een belangrijke factor. Voor zowel het creëren van draagvlak als het vergaren van informatie.

Lees hieronder verder   
Verwant

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

Maintenance en Pumps & Valves, succesvol duo-event voor de hele industrie

DEME bouwt vaartuig voor onderhoud van offshore windmolenparken

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Zebrastraat - Gent

dinsdag 31 maart 2020

Cursus Spoortechnieken - bijzondere projecten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 2/04/2020 tot 11/06/2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

(12/3) UAntwerpen leidt Europees onderzoek naar Corona

(11/3) Microgenerator van nanodraden vervangt batterij

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - U wilt natuurlijk dat de implementatie succesvol verloopt en daarin is een goede communicatie key. Vanzelfsprekend ondersteunt de CMMS-leverancier uw organisatie bij het implementatieproject. Maar welke bijdrage kunt u zelf als opdrachtgever leveren aan het succes van de implementatie? In drie stappen helpen we u op weg.

1. Faseer het project en bepaal per fase de doelgroepen
Het is belangrijk om een goed communicatieplan op te stellen, maar hoe begint u daar mee? Allereerst begint u met het bepalen van wie er met het CMMS te maken krijgt. De medewerkers die met het CMMS gaan werken, moeten op de hoogte zijn van het komende implementatietraject. Dit kunnen bijvoorbeeld de volgende afdelingen zijn: technische dienst, frontoffice, magazijn en het management.

Per afdeling/ doelgroep kan het soort communicatie en het moment van communicatie verschillen. De verschillende momenten zijn bijvoorbeeld voor, tijdens of na de implementatie. De technische dienst wilt u misschien al in een vroegtijdig stadium informeren. En de frontoffice wordt bijvoorbeeld pas vlak voor de live-gang geïnformeerd. Door doelgroepen te bepalen en per projectfase te bekijken wat deze doelgroepen dienen te weten, kunt u een goed communicatieplan opstellen.

2. Bepaal de boodschap en het middel
Naast het faseren van het project is het ook belangrijk om de boodschap per doelgroep te bepalen. Wilt u alleen informeren of ook actief om input vragen? Wanneer u van de gebruikersgroepen input wilt, zult u hen daarvoor voor moeten uitnodigen. U bepaalt vooraf welke uitkomst u van de communicatie met de doelgroep verwacht.

Om het meeste rendement te behalen, is het raadzaam om het communicatiemiddel weloverwogen te bepalen. Als u bijvoorbeeld de technische dienst wilt informeren kunt u een e-mail sturen. Wilt u meer draagvlak creëren? Dan is het misschien handiger om een CMMS-informatiebijeenkomst in te plannen. Er zijn tal van manieren om informatie te verspreiden, wees hier vooral creatief in. De betrokkenen zullen dit op prijs stellen.

3. Bepaal de frequentie
Nadat de fasering, de boodschap, de doelgroep en het communicatiemiddel is bepaald breekt de volgende stap aan: de frequentie van de communicatie bepalen. Een werkgroep van eindgebruikers die actief meedenkt in de gewenste functionaliteiten, zal niet alleen één keer per jaar worden gevraagd naar hun mening.

Daarbij is het van belang dat het praktisch blijft. U wilt front-office niet gaan belasten met langdurige en regelmatige informatiebijeenkomsten, als ze alleen maar een melding in het systeem hoeven te doen. Voorkom hiermee dat u doelgroepen vergeet of overbelast. De frequentie van de communicatie is dus erg belangrijk. Denk er goed over na, de communicatie is namelijk de sleutel tot succes!

Extra tip: promotie van het CMMS werkt écht!
Is het CMMS bijna geïmplementeerd en is de live-gang in zicht? Zwengel dan de promotiemachine aan! Interne communicatie mag tegelijkertijd ook interne marketing zijn. Maak hier dan ook creatief gebruik van door een marketingcampagne op te zetten, zodat iedereen weet dat de live-gang nadert. Druk flyers, gebruik het intranet, bestel Ultimo promotiemateriaal en houd een CMMS demo-dag tijdens de live-gang. Het is leuk, het maakt mensen enthousiast, u creëert draagvlak en een live-gang mag echt wel gevierd worden na al dat harde werken!

Meer weten over een succesvolle CMMS-implementatie?
Download dan hier de CMMS-implementatie Toolkit


Voor meer informatie:
Ultimo Belgium bvba
Mechelen Campus, gebouw A
Schaliënhoevedreef 20 -2800 Mechelen
Tel: +32 (0)15 44 41 44 - Fax: +32 (0)15 44 41 45
info@ultimo.com - www.ultimo.com

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Medicatie tegen longproblemen veroorzaakt door coronavirus getest

UZ Gent en VIB evalueren een geneesmiddel voor de behandeling van longproblemen ten gevolge van COVID-19. Medische centra in o.a. Duitsland en Italië overwegen mee in de studie te stappen.

Grootste ozongat ooit (+video)

Terwijl het gat in de ozonlaag boven de zuidpool deze winter heel bescheiden bleef, wordt boven de noordpool het grootste ozongat ooit waargenomen.

Start-up ontwikkelt online module voor eerste triage van coronapatiënten

Om huisartsen en spoeddiensten te ontlasten heeft Bingli, dat ondersteund wordt door Start it @KBC, een module ontwikkeld die de eerste triage van patiënten voor zijn rekening kan nemen.

Lockdown, ook in de ruimte

De picosatellieten Picasso en Simba zouden gisteren de ruimte ingaan op een Vega-raket. Maar als gevolg van de Franse maatregelen tegen Covid-19 werden alle lanceercampagnes opgeschort.

Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

Sectorfederatie essenscia vlaanderen reageert positief op de beslissing van Vlaams minister van Omgeving Demir om de procedures rond de aanleg van dit nieuw pijpleidingraject op te starten.

DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

Penta-Ocean Construction en DEME Offshore hebben een memorandum van overeenstemming (MoU) gesloten met betrekking tot uitgebreide samenwerking voor de bouw van offshore windparken in Japan.

Vlaamse supercomputer ingezet in strijd tegen COVID-19

Om onderzoek rond dit virus nog beter te ondersteunen, gaat het VSC, als high-performance computing-centrum, gedurende 8 weken extra rekencapaciteit beschikbaar stellen van onderzoekers.

Nieuw PIC-fabricageproces pakt tekortkomingen aan

De huidige PIC-fabricagemethoden leiden tot grote variabiliteit, wat resulteert in een beperkte opbrengst, lange vertragingen tussen het conceptuele idee en het werkende apparaat, ...

Lybover investeert extra in 3D-scanning

De Lybover groep zet volop in op de technologie van 3D-scanning met extra investeringen. De uitgebreide ervaring van van 80 engineers in engineering, project management, productie en montage in combinatie met 3D-scanning en engineering heeft een enorme impact op tijd, kost en veiligheid. 3D-scans vormen de basis voor de engineering van hun projecten.

Partners