Miljoeneninvestering voor Hardt Hyperloop

Een internationaal bedrijfsconsortium investeert 10 miljoen euro in Hardt Hyperloop, dat Europa’s eerste volledig werkende en emissieloze hyperloop-testfaciliteit heeft opgezet.

Trefwoorden: #baanwisseltechnologie, #BAM Group., #buizen, #EIT InnoEnergy, #European Hyperloop Centre, #Hardt Hyperloop, #hyperloop, #investering, #Royal IHC, #Sascha Lamme, #snelheid, #spoorwegen, #Tata Steel, #testfaciliteit

Lees verder

Techniek

( Foto: BAM )

ENGINEERINGNET.BE - Deze investeringsronde wordt onder meer ondersteund door het gerenommeerde Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en een van de eerste ingenieurs van Uber.

Eerder dit jaar werdp de werking van Europa's eerste hyperloop-testfaciliteit gedemonstreerd. Hardt Hyperloop is het enige bedrijf ter wereld dat een bewezen hyperloop baanwisseltechnologie heeft. Hierdoor kunnen hyperloopvoertuigen van de ene baan naar de andere wisselen zonder extra of bewegende componenten.

Voertuigen kunnen zo hun hoge snelheid behouden en naadloos van route wisselen door in- en uit te voegen in het netwerk. Zo hoeven er minder buizen te worden gebouwd op trajecten tussen grote steden.

Met de nieuwe investering maakt het bedrijf zich op voor de volgende stap: de realisatie van het ‘European Hyperloop Centre’, een faciliteit van drie kilometer om hyperlooptechnologieën bij hoge snelheden te kunnen testen en bewijzen.

Sascha Lamme, CTO van Hardt Hyperloop: ‘In deze faciliteit zullen we de werking van hyperlooptechnologieën aantonen met snelheden van meer dan 700 kilometer per uur.’

‘Het stelt ons ook in staat om ons team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken’, zegt Lamme.

Bestaande partners van Hardt Hyperloop zijn onder meer EIT InnoEnergy, de Nederlandse en Duitse nationale spoorwegen, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group.

Doel is de bouw van een Europees hyperloopnetwerk dat alle grote steden in minder dan twee uur verbindt, tegen concurrerende ticketprijzen in vergelijking met de huidige vervoersvormen.

Een studie uit 2018 toonde aan dat de reistijd van Amsterdam naar Frankfurt hiermee is terug te brengen tot minder dan 50 minuten, vergeleken met de vier uur die het momenteel kost.