TU Delft test met schaalmodel CO2-neutraler vliegen

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2019 8:28:38

Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en een lichter gewicht. Doel is om CO2 neutraal vliegen mogelijk te maken.

Lees hieronder verder   
Verwant

TU Delft test met schaalmodel CO2-neutraler vliegen

In lab gecreëerde bloedvaten getest in nieuwe bioreactor

VUB spin-off Axiles Bionics haalt 2,4 miljoen euro op

Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

Isolatietechniek maakt chips krachtiger en kleiner

Druppelbeweging manier voor manipulatie kwetsbare biologische samples

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de zomermaanden is een vliegend schaalmodel gebouwd van 3,06 m breed en 2,76 m lang. Dit model (een flinke drone) is bedoeld voor ‘scaled flight testing’, dat later dit jaar plaatsvindt.

Tijdens de testvlucht wordt bijvoorbeeld gemeten hoe stabiel het vliegtuig is en onder welke hoek het vliegtuig het beste kan opstijgen en landen.

De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart, samen met KLM. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen, en dat CO2-neutraal uitvoeren."

"Als er CO2 vrijkomt tijdens de vlucht door gebruik van synthetische kerosine, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren."

"We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

De cabine heeft een experimentele inrichting met vier soorten zitplaatsen, waaronder groepszitjes en opklapbare bedden in de economyklasse. Op het ontwerp van de bedden is inmiddels patent aangevraagd.

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine waarbij ze kennis van lichtgewicht ontwerptechnieken en passagierscomfort combineren.

Vink: “De Flying-V is in te richten zoals de klant dat wil, traditioneel zoals in de huidige Airbus A350, of radicaal anders. Het doel van ons interieurconcept van de Flying-V is om de passagiersbeleving te verbeteren bij een lager gewicht en met passagiersaantallen vergelijkbaar met de huidige Airbus A350."

"In het concept zijn vier typen zitplaatsen meegenomen: bedden, loungeplekken, groepszitjes en individuele zitplaatsen. We benutten de ovale vorm door bedden te maken en positioneren de stoelen in de vliegrichting, zodat passagiers niet schouder aan schouder zitten.” << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Jan De Nul start baggerwerken aan Mauritaanse haven

Jan De Nul Group is van start gegaan met de baggerwerken voor de verdieping en verbreding van, Nouadhibou, de grote Mauritaanse exporthaven van ijzererts.

3D-scannen: Wat doe je met de puntenwolk? - artikel

3D-scanners maakten een enorme evolutie door qua technologie, nauwkeurigheid én prijs. Ze worden ingezet voor reverse engineering tot kwaliteitscontrole. Software is daarbij steeds crux.

Covestro kiest volop voor circulaire economie

Covestro heeft een strategisch programma gelanceerd, waarmee het bedrijf wil focussen op de kringloopeconomie en een creatieve motor wil zijn voor de volledige kunststofindustrie.

Pulsify Medical haalt 2,6 miljoen euro op in eerste financieringsronde

Pulsify Medical is een medisch-technologisch bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van draagbare ultrasone pleisters, die via de huid fysiologische parameters in het lichaam opvolgen.

3D-reproducties en juridische valkuilen (deel 1) - column

Steeds vaker zullen bedrijven 3D-scannen én 3D-printen. Zie in dit nummer ook het artikel: “Wat doe je met de puntenwolk?” Reverse Engineering wordt ongetwijfeld een groeimarkt.

Vlaamse regering legt 23 extra opleidingen duaal leren vast

Vlaams ministers Crevits en Weyts hebben de inhoud van 23 extra opleidingen ‘duaal leren’ vastgelegd. Daarmee wordt het huidige aanbod van 80 opleidingen verder uitgebreid.

Beveiligingsmodule voor afvalwatertoepassingen - techniek

Sinds midden 2019 biedt de KSB Groep met Amacontrol III een module aan met nieuwe beveiligings- en bewakingsfuncties voor uw dompelpompen en -mengers in de meest diverse toepassingen.

Continue afkoeling en verhitting van reusachtige sterren

Een internationaal team van astronomen legde in detail vast hoe de temperatuur van vier gele hyperreuzen in enkele tientallen jaren stijgt van 4000 graden naar 8000 graden en weer terug.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners