TU Delft test met schaalmodel CO2-neutraler vliegen

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2019 8:28:38

Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en een lichter gewicht. Doel is om CO2 neutraal vliegen mogelijk te maken.

Lees hieronder verder   
Verwant

2,4 miljoen euro voor onderzoek organische elektronica

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Clusters van goudatomen vormen piramide met bijzondere eigenschappen

QuTech onderzoekers realiseren ’MRI op atomaire schaal’

Eerste AHA!-awards bekroning voor Antwerpse innovatieve onderzoekers

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(20/1) Citymesh: de meerwaarde van 5G - artikel

(20/1) Interne reorganisatie Elia afgerond

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de zomermaanden is een vliegend schaalmodel gebouwd van 3,06 m breed en 2,76 m lang. Dit model (een flinke drone) is bedoeld voor ‘scaled flight testing’, dat later dit jaar plaatsvindt.

Tijdens de testvlucht wordt bijvoorbeeld gemeten hoe stabiel het vliegtuig is en onder welke hoek het vliegtuig het beste kan opstijgen en landen.

De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart, samen met KLM. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen, en dat CO2-neutraal uitvoeren."

"Als er CO2 vrijkomt tijdens de vlucht door gebruik van synthetische kerosine, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren."

"We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

De cabine heeft een experimentele inrichting met vier soorten zitplaatsen, waaronder groepszitjes en opklapbare bedden in de economyklasse. Op het ontwerp van de bedden is inmiddels patent aangevraagd.

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine waarbij ze kennis van lichtgewicht ontwerptechnieken en passagierscomfort combineren.

Vink: “De Flying-V is in te richten zoals de klant dat wil, traditioneel zoals in de huidige Airbus A350, of radicaal anders. Het doel van ons interieurconcept van de Flying-V is om de passagiersbeleving te verbeteren bij een lager gewicht en met passagiersaantallen vergelijkbaar met de huidige Airbus A350."

"In het concept zijn vier typen zitplaatsen meegenomen: bedden, loungeplekken, groepszitjes en individuele zitplaatsen. We benutten de ovale vorm door bedden te maken en positioneren de stoelen in de vliegrichting, zodat passagiers niet schouder aan schouder zitten.” << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2020 gekend

Flanders Investment & Trade (FIT) nomineerde Barry Callebaut, DAF Trucks, Heyaru Engineering, Hologic en International Car Operators (ICO) voor de Foreign Investment of the Year Trophy 2020.

Nieuwe software om gesprekken tussen cellen beter te begrijpen

De Nederlandse TU Delft heeft open source software ontwikkeld, die gesprekken tussen cellen kan voorspellen en visualiseren aan de hand van de betrokken moleculen.

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

De mastercourse 'Data Innovation beyond the Hype' - The industrial relevance of advanced AI/ML methods gaat dieper in op diverse state-of-the-arttechnieken van machine learning.

Transistoren van germanium voor betrouwbare quantumberekeningen

Onderzoekers van QuTech, een samenwerking tussen TU Delft en TNO, ontwikkelen transistoren op basis van germanium die berekeningen uitvoeren voor de toekomstige quantumcomputer.

Bedrijfsleiders schatten kosten van cyberattacks veel te laag in

Internationale cyberverzekeraar Hiscox lanceert in België een app die de potentiële kosten van een cyberaanval berekent en welke aanvallen de grootste bedreigingen vormen voor een bedrijf.

Haven Oostende ontwikkelde zich in 2019 verder in niche markten

Het aantal invaarten voor onderhoud aan windturbines op de Noordzee steeg aanzienlijk, wat inmiddels werk verschaft aan ruim 600 mensen. In 2020 neemt dit nog verder toe.

Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

Bio-ingenieurs van de KU Leuven hebben een nieuwe antibacteriële strategie ontwikkeld, die bacteriën verzwakt door hun samenwerking te verhinderen waarbij geen resistentie optreedt.

Sweco integreert Talboom in aanbod

Als uitbreiding van hun expertise heeft Sweco Belgium de medewerkers en farma- en infrastructuurprojecten van Studiebureau Talboom en Talboom PharmaChem in zijn aanbod geïntegreerd.

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners