TU Delft test met schaalmodel CO2-neutraler vliegen

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2019 8:28:38

Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en een lichter gewicht. Doel is om CO2 neutraal vliegen mogelijk te maken.

Lees hieronder verder   
Verwant

Slim algotritme analyseert grafeen 50 keer sneller

Zonlicht als brandstof voor duurzame chemische processen

VUB opent innovatiecentrum voor kunstmatige intelligentie

Onderzoek naar economische haalbaarheid duurzame waterstof

Bijzondere supergeleider dankzij vrij hangende laagjes

Klimaatonderzoek UHasselt krijgt internationale erkenning (+video)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

NBN - Brussel

van 9/12/2019 tot 13/12/2019

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Keuze van de redactie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

(26/11) Airbus test tandem-vliegen voor lagere emissie

(25/11) Onderzoek naar economische haalbaarheid duurzame waterstof

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - In de zomermaanden is een vliegend schaalmodel gebouwd van 3,06 m breed en 2,76 m lang. Dit model (een flinke drone) is bedoeld voor ‘scaled flight testing’, dat later dit jaar plaatsvindt.

Tijdens de testvlucht wordt bijvoorbeeld gemeten hoe stabiel het vliegtuig is en onder welke hoek het vliegtuig het beste kan opstijgen en landen.

De Flying-V is een van de onderzoekslijnen van de TU Delft naar het verduurzamen van de luchtvaart, samen met KLM. Decaan Henri Werij: “Uiteindelijk moeten we volledig op duurzame energie gaan vliegen, en dat CO2-neutraal uitvoeren."

"Als er CO2 vrijkomt tijdens de vlucht door gebruik van synthetische kerosine, wordt diezelfde hoeveelheid CO2 ingezet om brandstoffen te maken. Aan de TU Delft onderzoeken we hoe we dit gaan realiseren."

"We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe manieren van voortstuwing, zoals elektrisch en elektrisch-hybride, de klimaatimpact van de luchtvaart en de operaties rondom luchtverkeer, zoals de luchthavens.”

De cabine heeft een experimentele inrichting met vier soorten zitplaatsen, waaronder groepszitjes en opklapbare bedden in de economyklasse. Op het ontwerp van de bedden is inmiddels patent aangevraagd.

Hoogleraar Peter Vink en industrieel ontwerper Thomas Rotte maakten de ontwerpen voor de nieuwe, ovaalvormige cabine waarbij ze kennis van lichtgewicht ontwerptechnieken en passagierscomfort combineren.

Vink: “De Flying-V is in te richten zoals de klant dat wil, traditioneel zoals in de huidige Airbus A350, of radicaal anders. Het doel van ons interieurconcept van de Flying-V is om de passagiersbeleving te verbeteren bij een lager gewicht en met passagiersaantallen vergelijkbaar met de huidige Airbus A350."

"In het concept zijn vier typen zitplaatsen meegenomen: bedden, loungeplekken, groepszitjes en individuele zitplaatsen. We benutten de ovale vorm door bedden te maken en positioneren de stoelen in de vliegrichting, zodat passagiers niet schouder aan schouder zitten.” << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Video:

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Nu al meer faillissementen in België dan vorig jaar

Uit de nieuwste Graydon Barometer Faillissementen blijkt dat er in eerste elf maanden van 2019 al 10.676 faillissementen uitgesproken werden of bijna 18,9% meer dan vorig jaar.

Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt samen de Universiteit Twente aan een gestandaardiseerd systeem voor organs-on-chips, een soort kunstorgaantje waar ook bloed doorheen stroomt.

Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor

Een groep experts stelde aanbevelingen op hoe energie-intensieve sectoren in de EU zijn te transformeren, als onderdeel van een circulaire en klimaatneutrale samenleving tegen 2050.

Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

Eerste resultaten ‘Smart Education @ Schools’ voorgesteld

Vandaag werden de eerste resultaten getoond van ‘Smart Education @ Schools’. Dit programma brengt onderzoekers, scholen en bedrijven samen om slimme educatieve toepassingen te ontwikkelen.

RS Components introduceert voedingen van TDK-Lambda

RS Components, multichannelleverancier van industriële en elektronische producten en oplossingen, heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe serie geïntegreerde AC-DC-schakelstroomvoorzieningen (SMPS) van TDK-Lambda, een fabrikant van zeer betrouwbare voedingen voor industriële apparatuur wereldwijd. >>

Partners