Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Trefwoorden: #batterijen, #circulaire economie, #ENGIE, #hergebruik, #Li-ion, #recyclage, #second life, #Umicore

Lees verder

Techniek

( Foto: ENGIE )

ENGINEERINGNET.BE - Nu de elektrische wagen steeds meer aan populariteit wint, rijst de vraag wat er zal gebeuren met alle accu’s eens de auto’s niet meer gebruikt zullen worden. Naast recyclage is vaak ook hergebruik mogelijk.

48 Li-Ion batterijen, afkomstig uit elektrische voertuigen (Renault Kangoo) werden in containers geplaatst en zullen dienst doen als één grote opslagbatterij met een vermogen van 1,2 MW en een opslagcapaciteit van 720 kWh.

De originele capaciteit van de gebruikte batterijen was 22 kWh per batterij, in deze zogenoemde ‘second life’ toepassing hebben ze nog 15-17 kWh. Dat wil zeggen dat ze bij aankomst in Olen nog twee derde van hun oorspronkelijke capaciteit hebben, voldoende om nog 10 jaar bij te dragen aan zowel de circulaire economie als de energietransitie.

Het onderzoekscentrum ENGIE Laborelec zal de komende tien jaar de prestaties van de ‘second life’ accu’s opvolgen en deze samen met Umicore analyseren.

Zo wordt er belangrijke kennis opgedaan over de levenscyclus van Li-Ion batterijen en vormt dit batterijsysteem een unieke referentiecase op vlak van circulaire economie.