North Sea Port breidt spooraanbod uit met 12 nieuwe spoorbestemmingen
Economie 8/10/2019 8:28:23
North Sea Port en Lineas hebben de handen in elkaar geslagen om de haven met twaalf nieuwe spoorverbindingen nog sterker te verbinden met het Europese achterland.
Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende
De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL
Innovatief computermodel optimaliseert vrachtverkeer
Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen
Goederenvervoer tussen North Sea Port en achterland vooral via binnenvaart
Smartphone app voor vlotte toegang chauffeurs tot bedrijfssites
>> Meer verwant nieuwsGezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)
Ramada Plaza - Antwerpen
dinsdag 17 december 2019
Bruggenbouw: ontwerp en berekening
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 19/12/2019 tot 14/05/2020
Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw
Hendrik Consciencegebouw - Brussel
dinsdag 14 januari 2020
Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’
Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde
maandag 27 januari 2020
Machinery safety awareness training
Pilz Academy - Roeselare
dinsdag 28 januari 2020
Postgraduaat in de Vastgoedkunde
Leuven - Kortrijk
van 30/01/2020 tot 1/12/2020
(12/12) Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand
(11/12) 2X scherper beeld door combinatie microscopietechnieken
(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn
(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer
(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen
(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - De 12 nieuwe bestemmingen zijn gelegen in Madrid, Granollers en Tarragona (Spanje), Hendaye (Frankrijk), Schkopau (Duitsland), Lovosice (Tsjechië), Curtici (Roemenië), Malmö (Zweden), Milaan (Italië), Wels en Wenen (Oostenrijk), en Basel (Zwitserland).
Een deel van deze spoorverbindingen geniet de financiële steun van het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken en North Sea Port.
De goederen worden gelost en geladen in de Interface Terminal Gent aan het Kluizendok. Deze unieke 4 modale containerterminal (zeevaart, binnenvaart, spoor- en wegvervoer) beschikt onder meer over 750-meter-lange driedubbele spoorlijnen om treinen te ontvangen.
De treinen rijden vervolgens naar Antwerpen, waar ze aansluiten op het Europese spoornetwerk van Lineas. In de nabijheid van de terminal en het Kluizendok bevindt zich een aantal bedrijven die actief is in logistiek en distributie. De Interface Terminal Gent is bovendien via shortsea geconnecteerd met het Verenigd Koninkrijk.
Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “Momenteel worden bij North Sea Port 7,7 miljoen ton goederen per jaar per spoor vervoerd. Goed voor een 10% van het vervoer met het achterland. We willen het vervoer per spoor verder doen toenemen.”
Multimodaliteit is een van de belangrijkste troeven die North Sea Port aan bedrijven biedt om zich in het grensoverschrijdende havengebied te vestigen. Door haar strategische ligging aan de Noordzee tot 32 kilometer landinwaarts is de haven toegankelijk via spoor én ook via kustvaart, zeevaart, binnenvaart, pijpleiding en per vrachtwagen. << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)