North Sea Port realiseert klimaatambities met pijpleidinginfrastructuur

Economie 2/10/2019 10:20:59

In het havengebied van North Sea Port werd onderzoek verricht naar de mogelijke uitrol van een pijp­leiding­infra­structuur voor transport van CO2, waterstof, synthetische nafta en warmte.

Lees hieronder verder   
Verwant

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

Volledig hernieuwbaar energiesysteem geen bedreiging voor welvaart - opinie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Isolatie - Meer dan energiebesparing

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

woensdag 19 februari 2020

Nieuw in EPLAN Pro Panel 2.9 & Harness ProD 2.9

EPLAN Webinar

vrijdag 21 februari 2020

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

Keuze van de redactie

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

(11/2) Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

(10/2) Thor Park Genk wordt eerste Vlaamse regelluwe zone

(6/2) Additive manufacturing tilt robotica naar een hoger niveau

(5/2) DMVH beveiligt Real Time Location System voor ziekenhuizen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De studie levert een aantal aanbevelingen op om in de komende 5 tot 30 jaar de jaarlijkse CO2-uitstoot in het havengebied van bijna 22 miljoen ton te verminderen.

Om CO2 te gebruiken en te verminderen, is het noodzakelijk die bij bedrijven af te vangen en in te zetten als grondstof (Carbon Capture and Utilisation - CCU). Om die CO2 op de plaats van bestemming te krijgen is de aanleg van pijpleidinginfrastructuur nodig.

CCU is echter niet altijd meteen haalbaar. Als overgangsmaatregel zal de opvang en de opslag van CO2 nodig zijn (Carbon Capture en Storage - CCS). Om de opvang en opslag van CO2 (CCS) te beperken tot enkele miljoenen tonnen, zal er sterk moeten ingezet worden op de productie van groene waterstof op basis van elektriciteit.

Tot 200 kton in 2030 en een exponentiele groei daarna. Deze groene waterstof zal ingezet worden ter vervanging van de huidige waterstofconsumptie (op basis van fossiele brandstoffen) en voor nieuwe, innovatie productieprocessen.

Een belangrijk voorbeeld hiervan is het Steel2Chemicals-project waarbij restgassen van de staalfabriek ArcelorMittal worden ingezet als grondstof bij het chemische bedrijf Dow Chemical.

Om deze groene waterstof te produceren zullen er eveneens grote hoeveelheden duurzame elektriciteit nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de vervanging van aardgas door elektriciteit voor de productie van warmte. Deze toename is gelijk aan de productie van 2,7 GW op zee in 2030.

In vergelijking met de huidige elektriciteitsvraag van de industrie in North Sea Port betekent dit minimaal een verviervoudiging in 2030, met een verdere groei daarna. Het elektriciteitsnet zal hiervoor vergaand versterkt moeten worden, met name in de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

De aansluiting van Nederlandse windparken op zee binnen het havengebied is van belang om te kunnen beschikken over voldoende hernieuwbare elektriciteit. Om te voldoen aan de toenemende vraag naar waterstof zal er op termijn ook waterstof moeten worden geïmporteerd.

Er zijn reeds veel pijpleidingen in het havengebied aanwezig. Enkele leidingen kunnen hergebruikt worden, in veel gevallen zal sprake zijn van nieuwe leidingen. Wel kunnen veel bestaande tracés worden gebruikt. De kosten voor het noodzakelijke netwerk voor het transport van CO2 en waterstof binnen het volledige havengebied wordt begroot op 110 miljoen euro.

Dit netwerk dient ook buiten het havengebied te worden aangesloten, in eerste instantie voor CO2-transport. Dit wordt begroot op 95 tot 130 miljoen euro. De daadwerkelijke kosten hiervan zijn afhankelijk van de timing en de samenwerking met de havenpartners Antwerpen en Rotterdam.

Om een grensoverschrijdend pijpleidingennetwerk te realiseren, zal samenwerking noodzakelijk zijn. Enerzijds tussen de overheden over de grens heen zodat de tracés planologisch en juridisch kunnen worden gerealiseerd.

Anderzijds moet er een consortium worden gevormd tussen industrie, netwerkbedrijven, overheden en North Sea Port. Het platform Smart Delta Resources zal hierin een belangrijke rol spelen. << (Guy Leysen) (foto: aapsky - 123RF)

ACHTERGROND
Het onderzoek naar pijpleidingeninfrastructuur - het 'Clean Underground Sustainable Transport', of kortweg het CUST-project - is een gezamenlijk initiatief van North Sea Port, de Stad Gent, Smart Delta Resources (Nederlandse en Vlaamse energie- en grondstofintensieve bedrijven die in 2050 willen komen tot een CO2-neutrale industrie), de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen, de Provincie Zeeland en de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Infrastructuur en Waterstaat (I&W) in Nederland. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Onlangs werd de nieuwe verpakkingslijn in de Hoegaarden brouwerij officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van interim-premier Wilmès. Een investering van 50 miljoen euro voor AB InBev.

Eerste tewaterlating van nieuw onderzoeksschip RV Belgica

Het toekomstige Belgische onderzoeksschip werd onlangs voor het eerst te water gelaten vanuit de Spaanse scheepswerf Freire Shipyard in Vigo. De oplevering vindt plaats eind 2020.

IRE en SCK CEN gaan samen lutetium-177 produceren

Elk jaar wordt er bij ruim 8.500 Belgen prostaatkanker vastgesteld. Een veelbelovende behandeling is het gebruik van een therapeutisch radio-isotoop: lutetium-177 (Lu-177).

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

De Europese bussen van het bedrijf hebben ondertussen 50 miljoen elektrische kilometers afgelegd en met het nieuwe batterijpakket wordt het aanbod aan operatie- en systeem­oplossingen groter.

Wereldprimeur: succesvolle test met robot voor supermicrochirurgie

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e lieten zien dat het veilig en uitvoerbaar is om bij de behandeling van lymfoedeem met behulp van de MUSA-robot lymfevaten aan te sluiten op bloedvaten.

UGent produceert duurzaam drinkwater op Galapagoseilanden

Biologen, wiskundigen en bio-ingenieurs van UGent werken samen met de lokale overheid en industrie om alle eilandbewoners te voorzien van drinkwater, zonder de natuur te schaden.

Hannover Messe 2020: verandering omzetten in groei

Met het hoofdthema industriële transformatie focust Hannover Messe 2020 zich op de mogelijkheden van innovatieve techno­logieën, meer en meer beschikbare data en groeiend klimaatbewustzijn.

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

BASF bouwt een nieuwe productielocatie voor batterijmaterialen in het Duitse Schwarzheide. Met deze investering wil het de Europese waardeketen voor elektrische voertuigen (EV) ondersteunen.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners