Shell en Van Oord samen in pilot biobrandstof voor schepen
Bedrijfsnieuws 25/09/2019 13:17:19
Van Oord test het gebruik van biobrandstof op de Van Oord vloot. De biobrandstof reduceert de CO2-uitstoot met ruim 40% in vergelijking met conventionele scheepsbrandstof.
Technologie haalt 70% vervuilde deeltjes uit de lucht
Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor
West-Vlaamse campagne moedigt circulair ondernemen aan
ArcelorMittal ambieert ResponsibleSteel-certificering
Primeur: 7 Belgische bedrijven bestuderen grootschalige import van waterstof
Primeur: Gentse geveltuin zuivert douchewater
>> Meer verwant nieuwsKwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001
NBN - Brussel
van 9/12/2019 tot 13/12/2019
Electrical Safety in Industrial Installations
Pilz Academy - Gent
woensdag 11 december 2019
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Het Ingenieurshuis - Antwerpen
van 11/12/2019 tot 18/12/2019
Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015
Ramada Plaza - Antwerpen
donderdag 12 december 2019
Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact
EPLAN Webinar
donderdag 12 december 2019
Safety validation training
Pilz Academy - Gent
donderdag 12 december 2019
(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen
(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt
(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken
(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is
(26/11) Airbus test tandem-vliegen voor lagere emissie
(25/11) Onderzoek naar economische haalbaarheid duurzame waterstof
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - In 2050 moet de scheepvaart wereldwijd gemiddeld 50% minder CO2 uitstoten dan in 2008. Daarnaast heeft Van Oord de Green Deal ondertekend met als doel een reductie van 70% in 2050 ten opzichte van 2008.
Van Oord test de biobrandstof van Shell voor het eerst tijdens een Duits baggerproject. De sleephopperzuiger vaart tijdens de reis van Rotterdam naar Cuxhaven over de rivier de Elbe en vaart op dit traject op biobrandstof. De ultra laagzwavelige brandstof voldoet ruimschoots aan de huidige ECA regelgeving.
De biobrandstof is een zogenaamde tweede-generatiebiobrandstof en is afkomstig van afvalproducten, zoals gebruikte frituurolie. Het is bovendien ISCC-gecertificeerd, wat inhoudt dat de hele keten door een derde partij is gecertificeerd.
De huidige berekeningen tonen aan dat de biobrandstof een effectieve en betaalbare methode is om minder CO2 uit te stoten. De test moet uitwijzen of de brandstof in de praktijk toepasbaar is bij bestaande schepen. De lokale uitstoot van het schip wordt tijdens de werkzaamheden gemeten en na afronding wordt de motor geïnspecteerd.
"Biobrandstoffen vormen een van de oplossingen voor de scheepvaart die op korte en middellange termijn zijn uit te voeren," aldus Pepijn van den Heuvel, projectleider Shell.
"Het is mogelijk om biobrandstoffen te mengen met conventionele brandstoffen, waarbij grote technische aanpassingen aan de motoren niet nodig zijn. Partners zoals Van Oord hebben de technische expertise in huis om dergelijke tests goed te monitoren en begeleiden."
Na de pilot wordt gekeken of het gebruik van biobrandstoffen ook op andere schepen is toe te passen. << (Lydia Heida) (foto: Van Oord)
Video: