Wereldprimeur: Antwerpse haven krijgt eerste sleepboot op waterstof

Economie 20/09/2019 9:39:07

Port of Antwerp heeft opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot (de ‘Hydrotug’), die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel.

Lees hieronder verder   
Verwant

Industrial Vending helpt de klant flexibel ontzorgen

Suez en Renewi testen klimaatbewuste afvalinzameling

Deeleconomie nog niet gewenst in transportsector

Navitrans gaat verder onder Canadese vlag

AB InBev investeerde 50 miljoen euro in nieuwe verpakkingslijn

Vastgoed joint venture bouwt krachtigste zonnedak ter wereld

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

INE (Indumation Network Event)

Brabanthal Leuven

donderdag 5 maart 2020

Wordt vakbekwaam persoon stoominstallatie

Spirax Sarco Westerlo

dinsdag 10 maart 2020

Keuze van de redactie

(27/2) Onbemande drone doorkruist de stratosfeer

(27/2) Plannen voor eerste industriële power-to-gas installatie in Zeebrugge

(25/2) 8,4 miljoen euro voor nieuwe immuno-therapeutische kankerbehandeling

(24/2) Scale-up Turbulent ontwikkelde revolutionaire micro-waterkrachtcentrale

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart, dat hiervoor samenwerkt met Gents motorenbouwer ABC. Beiden hebben de joint-venture BeHydro opgericht om de technologie verder te ontwikkelen voor medium speed motoren met een hoger vermogen.

Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. De verbrandingsmotoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, en zullen daardoor de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn.

De Hydrotug is het eerste vaartuig met een vermogen van ongeveer 4000 kW dat met deze dual fuel waterstof-diesel technologie wordt aangedreven. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op louter diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot te allen tijde gegarandeerd.

De combinatie van deze ‘dual fuel’ technologie met een partikelfilter en katalysator, zorgt er voor dat dit een ultra lage-emissie sleepboot zal worden. Bij de verbranding van waterstof komt namelijk geen CO2 vrij en de partikelfilter en de katalysator zorgen voor een minimale uitstoot van NOx en fijn stof.

Port of Antwerp zet hiermee een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven en geeft hiermee deze veelbelovende technologie een duwtje in de rug en hoopt dat de maritieme sector volgt.

De bouw wordt binnenkort opgestart en zal naar verwachting binnen 2 jaar operationeel zijn. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)


Leestip
Lees over de transitie van diesel naar waterstof een interessant artikel verschenen in Engineeringnet Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Kwaliteit Belgische wegeninfrastructuur scoort niet goed

Het World Economic Forum heeft ook voor 2019 zijn ‘The Global Competitiveness Report’ gepubliceerd. In dit rapport vinden we terug hoe 141 landen scoren op verschillende domeinen.

Onze sector wordt gekenmerkt door een aantal complexe evoluties

Advies- en ingenieursbureaus komen in aanraking met uitdagingen waarvan de impact veel breder gaat dan enkel het domeinspecifieke. Zoals bijvoorbeeld klimaatuitdagingen en energietransitie.

HUGSI: Hoe groen is de stad? - artikel

Groene ruimten zijn de longen van de stad. Met de urbanisatie is het verbeteren van de luchtkwaliteit niet van de minste uitdagingen. Maar ook het beheersen van overstromingsrisico’s.

Quantumsleutel beschermt glasvezel tegen datadiefstal

UTwente heeft een beveiliging voor ‘multi-mode’ glasvezels ontwikkeld, die is gebaseerd op het quantumkarakter van licht, waarin een enkel foton een heel alfabet kan representeren.

Brussels Airport wil uitstoot ultrafijnstof verder verlagen

De luchthaven gaat onder meer het gebruik van modernere en minder belastende toestellen nog verder stimuleren via gedifferentieerde tarieven op basis van uitstoot en geluid.

Imec voorziet elektronische pil van kleine radiozender

Imec presenteert deze week op ISSCC 2020, een internationaal gerenommeerde conferentie rond elektronica, de eerste kleine radiozender voor elektronische pillen.

3D-reproducties: de juridische valkuilen (slot) - column

Dit derde en laatste deel gaat na hoe het commercialiseren van 3D-reproducties kan getoetst worden aan het tekeningen- en modellenrecht maar vooral ook hoe het zit met het auteursrecht.

Savaco neemt sectorgenoot IT-Care over

De overname van IT-Care, cloud integrator uit Poperinge, die vandaag werd aangekondig past volledig in de vooropgestelde groeiambities van Savaco, IT-dienstverlener uit Kortrijk.

Master Builders Solutions lanceert innovatieve Ucrete CS

Sinds begin 2020 wordt het Ucrete-vloersysteem van Master Builders Solutions geïntroduceerd. Dit systeem bestaat uit vloersystemen met een uitgebreid kleurenpalet, onder meer met pasteltinten, voor esthetische industriële vloeren. Het heeft een verbeterde weerstand tegen chemische verkleuring en UV-licht. >>

Partners