Wereldprimeur: Antwerpse haven krijgt eerste sleepboot op waterstof

Economie 20/09/2019 9:39:07

Port of Antwerp heeft opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot (de ‘Hydrotug’), die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL lanceert blockchain­applicatie voor track-&-trace en e-documenten

DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

AB InBev organiseert grootste deel haventransport per trein

VIL stelt logistieke duurzaamheidsindex voor

Nieuw centrum voor temperatuurgevoelig vrachtvervoer op Brussels Airport

De Lijn plant autonome shuttles in grootsteden

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Ingenieursdebat: Implementatie Industrie 4.0

Ingenieurshuis - Antwerpen

maandag 18 november 2019

Inzicht in lastechniek

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 18/11/2019 tot 16/12/2019

Kwaliteitsmanagement

Europahotel - Gent

dinsdag 19 november 2019

Seminarie: Ethiek van techniek

Koninklijke Militaire School - Brussel

dinsdag 19 november 2019

Welding Week 2019

Flanders Expo Gent

van 19/11/2019 tot 21/11/2019

ie-net-lezing futurist Richard van Hooijdonk

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

Keuze van de redactie

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

(5/11) Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

(31/10) Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart, dat hiervoor samenwerkt met Gents motorenbouwer ABC. Beiden hebben de joint-venture BeHydro opgericht om de technologie verder te ontwikkelen voor medium speed motoren met een hoger vermogen.

Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. De verbrandingsmotoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, en zullen daardoor de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn.

De Hydrotug is het eerste vaartuig met een vermogen van ongeveer 4000 kW dat met deze dual fuel waterstof-diesel technologie wordt aangedreven. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op louter diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot te allen tijde gegarandeerd.

De combinatie van deze ‘dual fuel’ technologie met een partikelfilter en katalysator, zorgt er voor dat dit een ultra lage-emissie sleepboot zal worden. Bij de verbranding van waterstof komt namelijk geen CO2 vrij en de partikelfilter en de katalysator zorgen voor een minimale uitstoot van NOx en fijn stof.

Port of Antwerp zet hiermee een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven en geeft hiermee deze veelbelovende technologie een duwtje in de rug en hoopt dat de maritieme sector volgt.

De bouw wordt binnenkort opgestart en zal naar verwachting binnen 2 jaar operationeel zijn. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)


Leestip
Lees over de transitie van diesel naar waterstof een interessant artikel verschenen in Engineeringnet Magazine

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Toepassing TPC in spuitgietproduct werkt - techniek

Het Nederlandse spuitgietbedrijf Alligator Plastics slaagde erin om een voorgevormde geometrie uit TPC in een matrijs te omspuiten. De toepassing van TPC’s in een spuitgietproduct werkt dus.

VUB-onderzoekers ontwikkelen nieuwe generatie optische computers

De onderzoeksgroep Applied Physics van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft een nieuwe generatie optische computers ontwikkeld, de zogenaamde Coherent Ising machines.

Gerecycleerd materiaal te weinig gebruikt bij productie nieuwe producten

Uit een studie over hoe ver de Belgische kunststofindustrie staat in de circulaire economie blijkt dat de recyclage van kunststoffen in België sinds 2006 met 54% gestegen is.

DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

Onlangs kwamen 10 van in totaal 19 nieuwe hybride straddle carriers aan op de Antwerp Gateway terminal van DP World. De aankoop maakt deel uit van een investering van 197 miljoen euro.

Rittal shelter solutions veroveren de markt - techniek

Rittal Belgium vierde onlangs de levering van de 500ste AAC-shelter aan een tevreden klant. De shelters beschermen apparatuur en installaties tegen externe factoren en bieden vele voordelen.

Bijzondere supergeleider dankzij vrij hangende laagjes

Supergeleiding verdwijnt bij blootstelling van het materiaal aan een sterk magneetveld. Rijksuniversiteit Groningen ontdekte dat de zogeheten Ising supergeleiding daar tegen is beschermd.

Leuven’s onderzoek ontrafelt hoe ziekenhuisbacterie hartklep infecteert

Onderzoekers van het Centrum voor Moleculaire en Vasculaire Biologie (KU Leuven) en UZ Leuven kunnen nu verklaren hoe de ziekenhuisbacterie zich aan een hartklep vasthecht.

Nieuwe pilootfabriek helpt productiebedrijven bij digitalisering

In Hasselt en Luik kunnen voortaan in een realistisch nagebouwde industriële omgeving, samen met specialisten van Sirris, hun eigen ‘productielijn van de toekomst’ gebouwd en getest worden.

Carlo Gavazzi lanceert nieuwe I/O-link smart configurator

De SCTL55 is de nieuwe draagbare, zelfaangedreven en gebruiksvriendelijke slimme configurator voor IO-Link-sensoren die gemakkelijke en snelle toegang tot sensorgegevens mogelijk maakt om sensorparameters overal en altijd te beheren. Het 5,5-inch HD-touchscreen biedt toegang tot diagnotische tools. >>

Partners