Wereldprimeur: Antwerpse haven krijgt eerste sleepboot op waterstof

Port of Antwerp heeft opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot (de ‘Hydrotug’), die wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel.

Trefwoorden: #CO2, #emissie, #Port of Antwerp, #sleepboot, #waterstof

Lees verder

Nieuws

( Foto: Port of Antwerp )

ENGINEERINGNET.BE - Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in scheepvaart, dat hiervoor samenwerkt met Gents motorenbouwer ABC. Beiden hebben de joint-venture BeHydro opgericht om de technologie verder te ontwikkelen voor medium speed motoren met een hoger vermogen.

Testen wijzen uit dat tot 85% van het motorvermogen geleverd kan worden door waterstof, een koolstofarme brandstof. De verbrandingsmotoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, en zullen daardoor de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn.

De Hydrotug is het eerste vaartuig met een vermogen van ongeveer 4000 kW dat met deze dual fuel waterstof-diesel technologie wordt aangedreven. Wanneer er door omstandigheden geen waterstof beschikbaar is, kan de sleepboot naadloos overschakelen op louter diesel. Op deze manier is de operationele veiligheid en beschikbaarheid van de sleepboot te allen tijde gegarandeerd.

De combinatie van deze ‘dual fuel’ technologie met een partikelfilter en katalysator, zorgt er voor dat dit een ultra lage-emissie sleepboot zal worden. Bij de verbranding van waterstof komt namelijk geen CO2 vrij en de partikelfilter en de katalysator zorgen voor een minimale uitstoot van NOx en fijn stof.

Port of Antwerp zet hiermee een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven en geeft hiermee deze veelbelovende technologie een duwtje in de rug en hoopt dat de maritieme sector volgt.

De bouw wordt binnenkort opgestart en zal naar verwachting binnen 2 jaar operationeel zijn.