EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Economie 16/09/2019 11:12:50

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vakbeurs Métamorphoses richt blik naar overmorgen

Bezoek de Energy Storage & Distribution conferentie

Duurzaam innoveren met textiel - artikel

ABISS wordt beursplatform voor smart & connected industry

Métamorphoses, de beurs die uitkijkt naar overmorgen

Empack toont de toekomst van verpakkingstechnologie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mangement training: Arming your company against cyber attacks

Bluepoint - Brussel

donderdag 21 november 2019

Ontwerp en berekening van houtconstructies

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 22/11/2019 tot 13/12/2019

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Ramada Plaza - Antwerpen

van 25/11/2019 tot 29/11/2019

Agoria Academy: Technical Writing 2019

Flow - Gent

van 26/11/2019 tot 28/11/2019

Energy Storage & Distribution

KAVA Congrescentrum, Antwerpen

dinsdag 26 november 2019

Bezoek Atem/Wieland tijdens SPS 2019 in Nürnberg

Hal 9 - stand 340 - Nürnberg messe

van 26/11/2019 tot 28/11/2019

Keuze van de redactie

(18/11) Philippe Alboort van ArcelorMittal is Energiemanager van het Jaar

(18/11) Würth Belux installeert zonnedak met 978 zonnepanelen

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De economische groei neemt een stap terug. Dat heeft alles te maken met de beperkingen in de vrijhandel (en dus het handelsconflict tussen vooral de VS en China) maar ook de herstructurering in de automobielindustrie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid. “Dat betekent voor Duitsland dat de cijfers die begin dit jaar nog een groei van 2% aangaven eerder zullen evolueren naar minus 2%.”

In Hannover deden meer dan 2.200 exposanten uit 48 landen hun opwachting onder de slogan: Smart technologies driving tomorrows production. De grootste delegaties voor deze zesdaagse komen uit Duitsland, Taiwan, China, Italië, Japan en Zwitserland. Kernthema’s zijn uiteraard digitalisering en netwerken. Met dat verschil dat er nu daadwerkelijk vorm aan gegeven wordt op de werkvloer.

Naast de expositievloer gebeurt er heel wat in de rand. “UMATI en het gebruik van OPC UA wordt voor ons de komende 10 à 15 jaar werkelijk cruciaal. Het gaat er om een wereldtaal in de machinebouw te ontwikkelen”, zegt Welcker. “Als we die machinetaal niet heel precies ontwerpen, zullen we nooit in staat zijn al het potentieel van de digitalisatie van machines te ontginnen. Het is doorslaggevend.”

In Hall 9 E24 zette VDW een UMATI-dorp op. In dezelfde hall ook een Industrie 4.0 zone met meer dan 30 bedrijven. In het EMO New technologies - Future Opportunities Forum zullen zo’n 50 experten het hebben over additive manufacturing, machine learning, AI, 5G, platform economie, ...

Voorts een start-up dorp en de uitreiking, voor het eerst, van de Digital Innovations Prize (voor start-ups) en de Digital Innovations Prize in Production waarvoor 250 ideeën in de running zijn. Ook aan de toekomst wordt gewerkt. Op de beurs worden zo’n 4.000 studenten en hun leraars verwacht.

Gewoonlijk merkt men dat zes maanden na de EMO-beurs de bestelling voor machinegereedschappen de hoogte ingaan “maar deze maal zal dat niet zo makkelijk zijn”, stelt Welcker vast. Na acht sterke jaren gaan de bestellingen sinds het laatste kwartaal van 2018 bergaf. De investeringsboom is over. Het was verwacht. “De eerste helft van 2019 zijn de bestellingen sterk gedaald.” De industrie is nu goed toegerust voor verder.

In Duitsland is de productie nog lichtjes toegenomen. De binnenlandse verkoop was veel hoger dan de export. De twee grootste rivaliserende markten -China en de VS- laten het afweten. Europa is Duitslands stabielste markt met een terugval van slechts één procent.

De Duitse import daalde het eerste halfjaar (2019) met 3%. Capaciteitsgebruik haalde een gemiddelde van 88,9%. Er is nog een matige groei in tewerkstelling. Plus 2% of zo’n 74.000 jobs in het eerste half jaar.

Bestellingen (orders received) vielen met een vijfde (21%). “We verwachten uiteindelijk een daling met 2% tot 16,8 miljard euro.” Welcker wijst er op dat deze cijfers echter nog hoger zijn dan wat in 2017 werd gerealiseerd… dus zeker niet slecht. Maar ...

Hij wijst op de ontwikkelingen in automotive (een cyclisch gebeuren dat na twee jaar kommer gewoonlijk weer oppikt) als een belangrijke reden voor deze daling. Oxford Economics verwacht het komende jaar alweer een groei in de bestellingen van die kant. “Wat we echter niet kunnen voorspellen is of de vele economische en handelsconflicten dan opgelost zullen zijn.” Want die hebben de voet op het gaspedaal.

De automotive industrie en haar toeleveranciers zijn anderzijds ook de grootste klant van de gereedschapsindustrie. “Automotive en hun toeleveranciers zijn goed voor zo’n 40 à 50% van de business. Twintig procent zit in de aandrijving (power train).”

Nieuwe modellen, met nieuwe aandrijvingsconcepten, zullen nieuws brengen. “Welke richting het uitgaat -hybride, volelektrisch, batterijen, brandstofcellen, synthetische brandstoffen,…- is onzeker. Veel vragen dienen nog beantwoord te worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij de OEM’s en hun toeleveranciers. Tot zolang stellen zij investeringen uit.”

FEV Consulting rekent dat volelektrische voertuigen tegen 2030 een marktdeel van 19% halen, goed voor 118 miljoen nieuwe inschrijvingen. Zowat evenveel als in 2017. Maar ze hebben het ook over een 64% daling in toegevoegde waarde in volelektrische en een 24% hover toegevoegde waarde bij plug-in hybrides. Goed voor heel wat opportuniteiten.

“Duurzaamheid is alleen mogelijk met intelligente technologie”, vervolgt Welcker. “Gereedschappen zijn dan ook ‘enablers’.” De industrie zal alleen succesvol zijn als ze in staat is om steeds nieuwe materialen (denk de lichtgewichtbouw in automotive) en steeds energie-efficiënter processen te ontwikkelen door hele stappen in het productieprocess weg te snijden.

Door bijvoorbeeld meerdere maakprocessen in één enkele machine te combineren. Hij wijst naar digitale tweelingen waarmee machines, componenten en processen reeds op de computer geoptimaliseerd kunnen worden.

Heel wat uitdagingen maar ook heel wat opportuniteiten, dus. << (Luc De Smet) (foto: © LDS - Carl Martin Welcker)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

3 stappen voor de communicatie tijdens CMMS-implementatie - whitepaper

Voor, tijdens én na de implementatie van een CMMS is interne communicatie een belangrijke factor. Voor zowel het creëren van draagvlak als het vergaren van informatie.

Nanomaterialen inzetten voor behandeling van ziektes

Doel is om een op licht gebaseerde evenknie te ontwikkelen van PET/CT of PET/MRI-scans voor het maken van moleculaire en structurele afbeeldingen gerelateerd aan diverse aandoeningen.

Start bouw nieuw centrum voor insecten- en plantenonderzoek

SymBIOnt is het nieuwe centrum voor insecten- en plantenonderzoek van KU Leuven in Geel, waarvoor een investering van 3,4 miljoen euro beschikbaar is.

Siemens heeft Amerikaanse softwareontwikkelaar overgenomen

Door de overname van Atlas 3D, ontwikkelaar van software die werkt met DMLS*-printers (Direct Metal Laser Sintering), breidt Siemens zijn additive manufacturing-portfolio verder uit.

VIL lanceert blockchain­applicatie voor track-&-trace en e-documenten

In het project ‘Blockchain in Supply Chains’ heeft VIL de mogelijkheden en uitdagingen van block­chain­techno­logie in de logistieke ketens in kaart gebracht.

UNamur en SCK•CEN testen weerstand raderdieren in ISS

Dit najaar sturen UNamur en het SCK•CEN een experiment naar het International Space Station (ISS). Voor dat experiment werd hardware ontwikkeld om autonoom raderdieren in leven te houden.

Auto rijdt op brandstof uit zeewier

Het Europese project MacroFuels, waar ook de van oorsprong Belgische multinational SIOEN Industries aan deelneemt, is er in geslaagd om brandstof uit zeewier te maken.

Finale inspectie van LaRa voor missie naar Mars pakt goed uit

Het Belgische instrument LaRa, ofwel Lander Radioscience, is goedgekeurd voor integratie in het Kazachok-platform van de ExoMars 2020-missie.

Partners