EMO 2019 van start gegaan in Hannover

Uitdagingen en opportuniteiten, daarover had Carl Martin Welcker, generaal commissaris-generaal van EMO Hannover 2019, het bij de start van de grootste machine­gereed­schappen­beurs ter wereld.

Trefwoorden: #economie, #EMO, #machinebouw

Lees verder

Nieuws

( Foto: © LDS - Carl Martin Welcker )

ENGINEERINGNET.BE - De economische groei neemt een stap terug. Dat heeft alles te maken met de beperkingen in de vrijhandel (en dus het handelsconflict tussen vooral de VS en China) maar ook de herstructurering in de automobielindustrie en de daarmee gepaard gaande onzekerheid. “Dat betekent voor Duitsland dat de cijfers die begin dit jaar nog een groei van 2% aangaven eerder zullen evolueren naar minus 2%.”

In Hannover deden meer dan 2.200 exposanten uit 48 landen hun opwachting onder de slogan: Smart technologies driving tomorrows production. De grootste delegaties voor deze zesdaagse komen uit Duitsland, Taiwan, China, Italië, Japan en Zwitserland. Kernthema’s zijn uiteraard digitalisering en netwerken. Met dat verschil dat er nu daadwerkelijk vorm aan gegeven wordt op de werkvloer.

Naast de expositievloer gebeurt er heel wat in de rand. “UMATI en het gebruik van OPC UA wordt voor ons de komende 10 à 15 jaar werkelijk cruciaal. Het gaat er om een wereldtaal in de machinebouw te ontwikkelen”, zegt Welcker. “Als we die machinetaal niet heel precies ontwerpen, zullen we nooit in staat zijn al het potentieel van de digitalisatie van machines te ontginnen. Het is doorslaggevend.”

In Hall 9 E24 zette VDW een UMATI-dorp op. In dezelfde hall ook een Industrie 4.0 zone met meer dan 30 bedrijven. In het EMO New technologies - Future Opportunities Forum zullen zo’n 50 experten het hebben over additive manufacturing, machine learning, AI, 5G, platform economie, ...

Voorts een start-up dorp en de uitreiking, voor het eerst, van de Digital Innovations Prize (voor start-ups) en de Digital Innovations Prize in Production waarvoor 250 ideeën in de running zijn. Ook aan de toekomst wordt gewerkt. Op de beurs worden zo’n 4.000 studenten en hun leraars verwacht.

Gewoonlijk merkt men dat zes maanden na de EMO-beurs de bestelling voor machinegereedschappen de hoogte ingaan “maar deze maal zal dat niet zo makkelijk zijn”, stelt Welcker vast. Na acht sterke jaren gaan de bestellingen sinds het laatste kwartaal van 2018 bergaf. De investeringsboom is over. Het was verwacht. “De eerste helft van 2019 zijn de bestellingen sterk gedaald.” De industrie is nu goed toegerust voor verder.

In Duitsland is de productie nog lichtjes toegenomen. De binnenlandse verkoop was veel hoger dan de export. De twee grootste rivaliserende markten -China en de VS- laten het afweten. Europa is Duitslands stabielste markt met een terugval van slechts één procent.

De Duitse import daalde het eerste halfjaar (2019) met 3%. Capaciteitsgebruik haalde een gemiddelde van 88,9%. Er is nog een matige groei in tewerkstelling. Plus 2% of zo’n 74.000 jobs in het eerste half jaar.

Bestellingen (orders received) vielen met een vijfde (21%). “We verwachten uiteindelijk een daling met 2% tot 16,8 miljard euro.” Welcker wijst er op dat deze cijfers echter nog hoger zijn dan wat in 2017 werd gerealiseerd… dus zeker niet slecht. Maar ...

Hij wijst op de ontwikkelingen in automotive (een cyclisch gebeuren dat na twee jaar kommer gewoonlijk weer oppikt) als een belangrijke reden voor deze daling. Oxford Economics verwacht het komende jaar alweer een groei in de bestellingen van die kant. “Wat we echter niet kunnen voorspellen is of de vele economische en handelsconflicten dan opgelost zullen zijn.” Want die hebben de voet op het gaspedaal.

De automotive industrie en haar toeleveranciers zijn anderzijds ook de grootste klant van de gereedschapsindustrie. “Automotive en hun toeleveranciers zijn goed voor zo’n 40 à 50% van de business. Twintig procent zit in de aandrijving (power train).”

Nieuwe modellen, met nieuwe aandrijvingsconcepten, zullen nieuws brengen. “Welke richting het uitgaat -hybride, volelektrisch, batterijen, brandstofcellen, synthetische brandstoffen,…- is onzeker. Veel vragen dienen nog beantwoord te worden. Dat zorgt voor onzekerheid bij de OEM’s en hun toeleveranciers. Tot zolang stellen zij investeringen uit.”

FEV Consulting rekent dat volelektrische voertuigen tegen 2030 een marktdeel van 19% halen, goed voor 118 miljoen nieuwe inschrijvingen. Zowat evenveel als in 2017. Maar ze hebben het ook over een 64% daling in toegevoegde waarde in volelektrische en een 24% hover toegevoegde waarde bij plug-in hybrides. Goed voor heel wat opportuniteiten.

“Duurzaamheid is alleen mogelijk met intelligente technologie”, vervolgt Welcker. “Gereedschappen zijn dan ook ‘enablers’.” De industrie zal alleen succesvol zijn als ze in staat is om steeds nieuwe materialen (denk de lichtgewichtbouw in automotive) en steeds energie-efficiënter processen te ontwikkelen door hele stappen in het productieprocess weg te snijden.

Door bijvoorbeeld meerdere maakprocessen in één enkele machine te combineren. Hij wijst naar digitale tweelingen waarmee machines, componenten en processen reeds op de computer geoptimaliseerd kunnen worden.

Heel wat uitdagingen maar ook heel wat opportuniteiten, dus.