Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

Economie 22/08/2019 13:26:22

Onderzoekers van de Universiteiten Utrecht en Leiden pleiten voor inzet van synthetische brandstoffen en overheidsmaatregelen, zoals CO2-heffingen, zon- en windenergie en CO2-opslag.

Lees hieronder verder   
Verwant

ArcelorMittal Gent installeerde grootste Belgische zonnedak

Bouw Frans offshore windpark toegewezen aan Jan De Nul

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

Essent neemt Limburgse zonnepanelenexpert Aralt over

Kia treedt toe tot snellaadnetwerk IONITY

2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

eHealth interoperabiliteits-standaarden (HL7/IHE/DICOM)

Bluepoint - Brussel

woensdag 18 september 2019

Kwaliteitsmanagement - ISO 9001:2015

NBN - Brussel

donderdag 19 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Studiedag Energie-efficiëntie

Vlaams Parlement - Brussel

vrijdag 20 september 2019

Webinar: 7 innovatieve veiligheids­oplossingen

Pilz Webinar

vrijdag 20 september 2019

Overdrukbeveiliging in de procesindustrie en veiligheidskleppen

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 23/09/2019 tot 26/09/2019

Keuze van de redactie

(11/9) Wetenschappers ontdekken elektrische geleiding in bacteriën (+video)

(11/9) Nieuwe technologie voor filtratie van organische microverontreinigingen

(10/9) Werkgevers plannen personeelsuitbreiding in vierde kwartaal

(9/9) 2.640 zonnepanelen voor spaarbekkencentrale in Coo

(5/9) SAFIR-consortium test simultane dronevluchten in DronePort

(4/9) VINCI Energies heeft IZEN overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ondanks de vooruitgang in zon- en windenergie blijft een volledig schone energievoorziening een enorme uitdaging: sectoren als de zware industrie, de lucht- en scheepvaart en het wegtransport kunnen nog niet zonder koolstofhoudende brandstoffen.

Willen we toch de klimaatdoelen behalen, dan moet dus ook in deze sectoren het energieverbruik CO2-neutraal zijn. Kiezen we dan voor de conventionele, maar niet onomstreden aanpak van CO2-opslag, biomassa en waterstof? Of kiezen we voor de ontwikkeling van synthetische brandstoffen? Die zijn gemaakt uit CO2 en dus in principe CO2-neutraal.

Toch is het riskant om alleen op dit soort nieuwe technologieën in te zetten, betogen de energiewetenschappers Oscar Kraan (Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden) en Gert Jan Kramer (Universiteit Utrecht) in samenwerking met leden van het Shell Scenarios Team.

Zij zien liever een gecombineerde aanpak. De productie van synthetische CO2-neutrale brandstoffen is afhankelijk van een aantal factoren die eenvoudig lijken maar in de praktijk - en zeker voor grootschalig gebruik - nog lang niet uitontwikkeld zijn, aldus deze onderzoekers.

'Allereerst moet je waterstof produceren. Vervolgens haal je CO2 uit de lucht en dat zet je dan weer om in koolmonoxide,' legt Kraan uit. 'Als je met dat laatste gas en waterstof de juiste chemische verbinding maakt, heb je de gewenste brandstof. Daarvoor is wel een grote hoeveelheid zonne-energie nodig, anders is de milieuwinst tenietgedaan’.

Bij het pleidooi van Kraan en Kramer zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste zijn ook andere hernieuwbare energiebronnen in te zetten voor de productie van gesynthetiseerde brandstoffen, zoals windenergie of geothermie.

Ten tweede hebben het IJslandse bedrijf Carbon Recycling International en het Nieuw-Zeelandse bedrijf LanzaTech dit soort technologie al wel ontwikkeld voor grootschalig gebruik.

Probleem is echter dat dit soort brandstoffen in snel tempo kunnen concurreren met conventionele fossiele brandstoffen, zoals van Shell. Dit soort oliemaatschappijen hebben enorme investeringen gedaan in hun infrastructuur. Het is dus de vraag hoe zij omgaan met nieuwe concurrentie. << (Lydia Heida) (foto: aapsky - 123RF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

7 miljoen euro EU-subsidie voor innovatieve warmtebatterij (+video)

De Nederlandse TU Eindhoven en TNO hebben een batterij ontwikkeld die het mogelijk maakt om duurzaam opgewekte energie op een goedkope en efficiënte manier op te slaan.

Basisopleiding kwaliteitsmanagement ISO 9001:2015 - uitnodiging

ISO 9001 biedt een praktisch kader om een kwaliteits­management­systeem (KMS) op te zetten en te laten certificeren. Zo ga je efficiënter te werk en verhoog je de tevredenheid bij je klanten.

Terminaloperator BCTN neemt North Sea Port op in netwerk

BCTN, uitbater van ‘inland container terminals’, gaat North Sea Port dagelijks bedienen met binnenschepen en sluit zo aan bij de zeehavens Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge.

Internationale oefening moet toezicht op nucleaire ontwapening verbeteren

Op de site van het SCK•CEN in Mol is een tiendaagse internationale oefening gestart om meettechnieken voor kernontwapening te testen en te vergelijken, waaraan tien landen meedoen.

Moving Automation Event focust op impact Artificiële Intelligentie

Het Moving Automation Event is een initiatief van EPLAN Software & Services, Hannecard, igus, Motix, NORD Aandrijvingen, Rittal, Sensor Partners, SMC Belgium en Vink.

Wat is het beste tegen veroudering van uw machinepark? - whitepaper

Uw machines draaien dag in dag uit op volle toeren. Een logisch gevolg hiervan is de veroudering van deze machines. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw machines het zolang mogelijk blijven doen?

Deloitte België boekt 11% omzetgroei en deed 1.100 aanwervingen

Professionele dienstverlener Deloitte België realiseerde voor boekjaar 2019 een omzet van 565 miljoen euro (+11%). Het deed meer dan 1.100 aanwervingen, waarvan een kwart met STEM-profiel.

Partners