Belgische auto-toeleveranciers verliezen 15% omzet

De toeleveranciers in de Belgische autosector zagen hun omzet in de eerste jaarhelft met 15% teruglopen, terwijl de auto- en vrachtwagenfabrikanten standhouden, aldus Agoria.

Trefwoorden: #Agoria, #Audi, #auto, #automobielsector, #België, #Ben Van Roose, #benzine, #bus, #diesel, #elektronisch, #emissienormen, #Europa, #fabriek, #Gent, #plant, #toeleveranciers, #Van Hool, #VDL Bus, #Volvo, #vrachtwagen

Lees verder

Columns

( Foto: Agoria )

ENGINEERINGNET.BE - "België telt 130 toeleveranciers in de autosector, met ruim 50 werknemers," zegt Ben Van Roose, Manager Manufacturing bij Agoria. "Samen stellen ze ruim 13.000 mensen te werk."

"De onheilsberichten uit de automobielsector stapelen zich de laatste weken op. In het eerste half jaar is de autoproductie in Europa met meer dan 6% gezakt, wereldwijd met bijna 7%. Dat heeft een serieuze impact op de omzet van de toeleveranciers, ook de Belgische."

Van Roose vervolgt: "We noteren een vrij forse daling van 15% bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken. Een impact op de vaste werknemers zien we op dit moment nog niet."

"De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd…," zegt Van Roose.

"In ons land houden de producenten van voertuigen evenwel goed stand. In de eerste jaarhelft zag zes op de tien zelfs een toename van de omzet. Zowel bij Audi Brussels als bij Volvo in Gent bouwen ze vandaag dan ook nieuwe modellen."

"Het management was vooruitziend en wist dat ze hun plant moesten ombouwen in de toekomst. Zij hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst. Zij hebben hun fabriek binnen hun moederfabrieken kunnen verkopen als diegene die investeringen verdienen," aldus Van Roose.

"En dat zijn niet de enige spelers die vrij goed boeren. We hebben Van Hool, die prachtige contracten binnenhaalt. VDL Bus haalt expertiseopdrachten binnen voor heel Europa, vormt een expertisecentrum voor elektronische bussen en bouwt in Roeselare nu een volledig nieuwe plant. Eigenlijk doet onze sector het wel goed," besluit Van Roose.