Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

opleiding 12/08/2019 13:20:06

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

DEME Offshore haalt belangrijk Schots EPCI-kabelcontract binnen

Zeebrugge krijgt grootste Vlaams onshore windpark

Onderzoek naar grootschalige productie synthetische kerosine

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001:2018)

Ramada Plaza - Antwerpen

dinsdag 17 december 2019

Bruggenbouw: ontwerp en berekening

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 19/12/2019 tot 14/05/2020

Essentiële bouwstenen voor een connected gebouw

Hendrik Consciencegebouw - Brussel

dinsdag 14 januari 2020

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

Keuze van de redactie

(12/12) Groei Fanuc Benelux aanleiding tot investering in nieuw bedrijfspand

(11/12) 2X scherper beeld door combinatie microscopie­technieken

(10/12) War for Talent: job in life sciences hoeft niet altijd in R&D te zijn

(9/12) WKK maakt Limburgs tropisch zwembad duurzamer

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bachelors en masters in opleiding was er ook een klein aantal middelbare scholieren van de partij. De wedstrijd vond dit jaar plaats op de piste van Mercedes-Benz in de omgeving van Londen. België werd er vertegenwoordigd door zeven teams, waarvan vijf uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen en het overbruggen van de langste afstand met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Hij is ingedeeld in twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënt een lichte, futuristische wagens).

Voor de beste prestatie in UrbanConcept met waterstof tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242,5 kilometer aflegde (foto boven).

Université Paul Sabatier uit Toulouse reed met een elektrische wagen omgerekend in liter brandstof 234,5 km. De Technical University of Denmark beet de spits af met een verbrandingsmotor en 429,4 km/l.

Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

De elektrische batterij van het Spaanse IES Cotes Baixes was goed voor 888,8 km/kWh en de waterstofcel van University of Applied Sciences uit Stralsund (Duitsland) voor 1.082,8 km/m³. << (Koen Mortelmans) (foto: Ed Robinson / Shell)

En wat deden de Belgen?
ULg Eco Team van de Université Liège is het Belgische team met de meeste ervaring. Vorig jaar behaalden de Luikenaren, die al sinds 2003 deelnemen aan deze wedstrijd, er de vierde plaats in de categorie UrbanConcept. Dit jaar strandden ze op de tiende plaats, met een prestatie van 126 km/kWh. Vives Eco team van Hogeschool Vives (Kortrjk) ontwikkelde een UrbanConcept-voertuig met een elektrische batterij. Met 45 km/kWh reed Vives naar de veertiende plaats in deze categorie.

Thomas More Eco Drive Team nam voor de zesde keer deel aan de Shell Eco-marathon met een UrbanConcept-auto op benzine. Vorig jaar reed Thomas More 114 km/l, dit jaar 119 km/l, goed voor een zesde plaats in deze categorie. Het Umonster-team van Université de Mons nam deel in de categorie UrbanConcept deel met een benzinewagen en behaalde met 106 km/l eveneens een zesde plaats.

In de categorie Prototype eindigde Ecam Bruxelles met 404 kWh/km op de negentiende plaats. Het Ecomotion Team van de Haute Ecole de la Province de Liège had een voertuig op bio-ethanol gebouwd. Daarmee bereikte het vorig jaar de zevende plaats met 1.434 km/l. Sindsdien hebben ze veel vooruitgang geboekt, want 2019 was goed voor 1.861 km/l en een zesde plaats.

Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde. Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof. <<


Foto-impressie:
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Foto's: © Ed Robinson / Shell:

Foto's: © Koen Mortelmans:


De Hogeschool Van Amsterdam pakte uit met een autonoom rijdende wagen.

Links: Vives Kortrijk maakte de achterophanging sneller demonteerbaar. Rechts: Université de Liège slaagde erin het gewicht van haar wagen gevoelig te verlagen.

Links: Sommige teams zijn erg competitief ingesteld. Rechts: Université de Mons hield het bij benzine.

Links: Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). Rechts: De wagen van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk) klaar voor de start.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Ontwikkeling nieuwe biologische oppervlakte-actieve stoffen

Het Frans-Belgische onderzoeksteam ValBran produceert oppervlakte-actieve stoffen met een hoge toegevoegde waarde uit zemelen, het omhulsel van tarwekorrels, voor onder meer Ecover.

ERC Consolidator Grant voor ontwikkeling nieuwe generatie kwantumcomputers

Clement Merckling, principal member of technical staff bij imec, krijgt van de Europese Research Council een prestigieuze Consolidator Grant voor de uitwerking van zijn project NOTICE.

Primeur: BAM past kunstmatige intelligentie toe bij betonverharding

Converge analyseerde een grote hoeveelheid data over betonverharding om een systeem te bouwen dat kunstmatige intelligentie inzet om het verhardingsproces van beton te voorspellen.

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

Het Europese project PASSAnT lanceerde onlangs een nieuwe beveiligingstool voor havens: slimme hekwerken met sensoren die moeten voorkomen dat onbevoegden havens binnendringen.

Stefan De Poorter wordt nieuwe Service Manager bij Rittal Belgium

De 49-jarige Stefan De Poorter is kersvers Service Manager. Zijn volledige loopbaan speelde zich af binnen het service verhaal. Het Rittal Service Team begint aan een nieuw hoofdstuk.

2 miljoen euro voor AI- en digitaliseringsprojecten bij hogescholen

Er komen zes nieuwe projecten bij hogescholen met specifieke aandacht voor toepassingen van AI bij ondernemingen en non-profitorganisaties, die zelf hier niet actief onderzoek naar doen.

Wervingsactiviteit eerste kwartaal 2020 stabiliseert

Uit de nieuwe ManpowerGroup Barometer blijkt dat de wervingsactiviteit op de arbeidsmarkt positief zal blijven in het eerste kwartaal van 2020. 7% plant aanwervingen en 2% afdankingen.

3DExperience Lab verwelkomt 15 nieuwe deelnemers

Tijdens een event in Parijs werden de 15 nieuwe startups en scale-ups bekendgemaakt, die zullen deelnemen aan het 3DExperience Lab, het innovatieprogramma van Dassault Systèmes.

Opra Turbines levert OP16 gasturbine voor offshore platform

Opra Turbines meldt dat het een order heeft ondertekend met Spirit Energy om één OP16-3B gasturbine generatorset te leveren voor het Markham J6A offshore platform. De gasturbine vervangt de bestaande Dresser Rand KG2-3C gasturbine. Deze nieuwe turbine heeft een ultralage emissie en is veel energiezuiniger. >>

Partners