Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

opleiding 12/08/2019 13:20:06

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

Elia zet nieuwe stap in Antwerps Brabo-project

Onderzeese exportkabel voor Modular Offshore Grid reeds geïnstalleerd

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

(1/7) Onderzoek: wagenziekte voorkomen in zelfrijdende auto’s

(1/7) Antwerpen schakelt Arcadis in om klimaatambities waar te maken

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bachelors en masters in opleiding was er ook een klein aantal middelbare scholieren van de partij. De wedstrijd vond dit jaar plaats op de piste van Mercedes-Benz in de omgeving van Londen. België werd er vertegenwoordigd door zeven teams, waarvan vijf uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen en het overbruggen van de langste afstand met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Hij is ingedeeld in twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënt een lichte, futuristische wagens).

Voor de beste prestatie in UrbanConcept met waterstof tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242,5 kilometer aflegde (foto boven).

Université Paul Sabatier uit Toulouse reed met een elektrische wagen omgerekend in liter brandstof 234,5 km. De Technical University of Denmark beet de spits af met een verbrandingsmotor en 429,4 km/l.

Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

De elektrische batterij van het Spaanse IES Cotes Baixes was goed voor 888,8 km/kWh en de waterstofcel van University of Applied Sciences uit Stralsund (Duitsland) voor 1.082,8 km/m³. << (Koen Mortelmans) (foto: Ed Robinson / Shell)

En wat deden de Belgen?
ULg Eco Team van de Université Liège is het Belgische team met de meeste ervaring. Vorig jaar behaalden de Luikenaren, die al sinds 2003 deelnemen aan deze wedstrijd, er de vierde plaats in de categorie UrbanConcept. Dit jaar strandden ze op de tiende plaats, met een prestatie van 126 km/kWh. Vives Eco team van Hogeschool Vives (Kortrjk) ontwikkelde een UrbanConcept-voertuig met een elektrische batterij. Met 45 km/kWh reed Vives naar de veertiende plaats in deze categorie.

Thomas More Eco Drive Team nam voor de zesde keer deel aan de Shell Eco-marathon met een UrbanConcept-auto op benzine. Vorig jaar reed Thomas More 114 km/l, dit jaar 119 km/l, goed voor een zesde plaats in deze categorie. Het Umonster-team van Université de Mons nam deel in de categorie UrbanConcept deel met een benzinewagen en behaalde met 106 km/l eveneens een zesde plaats.

In de categorie Prototype eindigde Ecam Bruxelles met 404 kWh/km op de negentiende plaats. Het Ecomotion Team van de Haute Ecole de la Province de Liège had een voertuig op bio-ethanol gebouwd. Daarmee bereikte het vorig jaar de zevende plaats met 1.434 km/l. Sindsdien hebben ze veel vooruitgang geboekt, want 2019 was goed voor 1.861 km/l en een zesde plaats.

Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde. Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof. <<


Foto-impressie:
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Foto's: © Ed Robinson / Shell:

Foto's: © Koen Mortelmans:


De Hogeschool Van Amsterdam pakte uit met een autonoom rijdende wagen.

Links: Vives Kortrijk maakte de achterophanging sneller demonteerbaar. Rechts: Université de Liège slaagde erin het gewicht van haar wagen gevoelig te verlagen.

Links: Sommige teams zijn erg competitief ingesteld. Rechts: Université de Mons hield het bij benzine.

Links: Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). Rechts: De wagen van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk) klaar voor de start.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nieuw groot onderzoeksprogramma via ALMA-telescoop

Rychard Bouwens van de Leidse Sterrewacht is de eerste Nederlandse wetenschapper die een ‘Large Program’ mag uitvoeren met de geavanceerde ALMA-telescoop, die in Chili opgesteld staat.

Genomineerden voor Matexpo awards bekend gemaakt

Met deze awards wil de beursorganisator de grootste technische innovatie, de meest milieuvriendelijke machine of innovatie of de meest vernieuwende veiligheidsstoepassing onderscheiden.

Pocketboer publiceert ’tips en tricks’ voor pocketvergisten

De voorbije jaren ontstonden bij landbouwers allerlei problemen bij gebruik van hun kleinschalige biogasinstallatie. De operationele groep 'Pocketboer' heeft nu oplossingen ontwikkeld.

KU Leuven-onderzoekers stap dichter bij nieuwe generatie zonnepanelen

De nieuwe studie van de KU Leuven legt voor het eerst uit hoe perovskieten, kunstmatige kristallen die zonlicht kunnen omzetten in elektriciteit, zijn te stabiliseren.

SCK•CEN stuurt landbouw-experiment de ruimte in

Er zijn ambitieuze plannen om een maandorp te bouwen, als springplank naar planeet Mars. Een van de grootste uitdagingen om daarin te slagen, is een autonome voedsel- en watervoorziening.

Lonza automatiseert productieprocessen met Rockwell Automation - techniek

Het Zwitserse farmacieconcern Lonza, dat ook een vestiging heeft in Bornem en Verviers, heeft Rockwell Automation gekozen voor de digitalisering en automatisering van de productiefabrieken.

Synthetische huid laat robots zweten

Geïnspireerd door de huid van levende wezens ontwikkelt TU/e-onderzoeker Danqing Liu slimme oppervlaktes, die onder invloed van licht en elektra meermaals stoffen afgeven en weer opnemen.

3 miljoen euro Europese steun voor onderzoek naar zelfhelende robots

Onderzoekers van VUB, University of Cambridge, ESPCI-Paris, EMPA en Suprapolix gaan samenwerken aan de volgende generatie robots: (zachte) robots die 'pijn voelen' en zichzelf helen.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners