Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

opleiding 12/08/2019 13:20:06

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Wereldprimeur: eerste trans-Atlantische onderwater-hyperloop getest

Elektrische wagen met rijbereik van 800 km mogelijk?

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Galvamétaux produceert eigen groene stroom met extra zonnepanelen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Brabanthal - Leuven

van 14/10/2019 tot 18/10/2019

Infoavond metaalprinten

Aqtor! - Oostakker

dinsdag 15 oktober 2019

Transport & Logistics

Antwerp Expo

van 15/10/2019 tot 17/10/2019

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Keuze van de redactie

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

(4/10) CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

(2/10) Kaumera: nieuwe grondstof uit afvalwater

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bachelors en masters in opleiding was er ook een klein aantal middelbare scholieren van de partij. De wedstrijd vond dit jaar plaats op de piste van Mercedes-Benz in de omgeving van Londen. België werd er vertegenwoordigd door zeven teams, waarvan vijf uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen en het overbruggen van de langste afstand met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Hij is ingedeeld in twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënt een lichte, futuristische wagens).

Voor de beste prestatie in UrbanConcept met waterstof tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242,5 kilometer aflegde (foto boven).

Université Paul Sabatier uit Toulouse reed met een elektrische wagen omgerekend in liter brandstof 234,5 km. De Technical University of Denmark beet de spits af met een verbrandingsmotor en 429,4 km/l.

Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

De elektrische batterij van het Spaanse IES Cotes Baixes was goed voor 888,8 km/kWh en de waterstofcel van University of Applied Sciences uit Stralsund (Duitsland) voor 1.082,8 km/m³. << (Koen Mortelmans) (foto: Ed Robinson / Shell)

En wat deden de Belgen?
ULg Eco Team van de Université Liège is het Belgische team met de meeste ervaring. Vorig jaar behaalden de Luikenaren, die al sinds 2003 deelnemen aan deze wedstrijd, er de vierde plaats in de categorie UrbanConcept. Dit jaar strandden ze op de tiende plaats, met een prestatie van 126 km/kWh. Vives Eco team van Hogeschool Vives (Kortrjk) ontwikkelde een UrbanConcept-voertuig met een elektrische batterij. Met 45 km/kWh reed Vives naar de veertiende plaats in deze categorie.

Thomas More Eco Drive Team nam voor de zesde keer deel aan de Shell Eco-marathon met een UrbanConcept-auto op benzine. Vorig jaar reed Thomas More 114 km/l, dit jaar 119 km/l, goed voor een zesde plaats in deze categorie. Het Umonster-team van Université de Mons nam deel in de categorie UrbanConcept deel met een benzinewagen en behaalde met 106 km/l eveneens een zesde plaats.

In de categorie Prototype eindigde Ecam Bruxelles met 404 kWh/km op de negentiende plaats. Het Ecomotion Team van de Haute Ecole de la Province de Liège had een voertuig op bio-ethanol gebouwd. Daarmee bereikte het vorig jaar de zevende plaats met 1.434 km/l. Sindsdien hebben ze veel vooruitgang geboekt, want 2019 was goed voor 1.861 km/l en een zesde plaats.

Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde. Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof. <<


Foto-impressie:
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Foto's: © Ed Robinson / Shell:

Foto's: © Koen Mortelmans:


De Hogeschool Van Amsterdam pakte uit met een autonoom rijdende wagen.

Links: Vives Kortrijk maakte de achterophanging sneller demonteerbaar. Rechts: Université de Liège slaagde erin het gewicht van haar wagen gevoelig te verlagen.

Links: Sommige teams zijn erg competitief ingesteld. Rechts: Université de Mons hield het bij benzine.

Links: Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). Rechts: De wagen van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk) klaar voor de start.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

ENGIE en Umicore hebben het eerste industriële ‘second life’ batterij­systeem ingehuldigd op de site van Umicore in Olen. Dit systeem bestaat uit 48 gebruikte batterijen.

Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

Een professionele jury, met vertegenwoordigers uit de top van het Belgische bedrijfsleven en de academische wereld, verkoos Kinepolis boven de andere finalisten Actief, Aertssen en Torfs.

Primeur: mobiele DC-unit toont mogelijkheden gelijkstroom

Voor het Europees project ENLEB ontwikkelde Hogeschool UC Leuven Limburg (UCLL R&E) een mobiele DC-Unit, die energie opwekt met zonnepanelen. Li-ion batterijen slaan overschotten op.

Oman Gas Company sluit nieuw vijfjarencontract met WideTech

Het gastransportbedrijf van Oman maakt gebruik van een geautomatiseerd gasrapportagesysteem, dat is ontwikkeld door het Waalse software bedrijf WideTech.

Solar Team wil WK winnen met zuinigere zonnewagen

Dit weekend start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in het Australische Darwin. Het KU Leuven studententeam zal deelnemen met de BluePoint, de achtste zonnewagen.

Japan start zoektocht naar zwaartekrachtsgolven

De ondergrondse KAGRA-detector in Japan sluit zich met een Memorandum of Understanding (MoU) aan bij de twee Amerikaanse LIGO-detectoren en Italiaanse Virgo in Pisa.

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

De overname geldt voor het logistiek centrum in het Poolse Kutno, waardoor Katoen Natie haar wereldwijde marktleiderpositie in de logistiek voor de (petro)chemische industrie verstevigd.

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

Willemen Groep heeft in de haven van Tanger in Marokko een containerterminal opgeleverd voor APM Terminals. De gloednieuwe terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3,3 miljoen teu.

AI verbetert veiligheid van autonome voertuigen

Ansys werkt samen met Edge Case Research aan de nieuwe generatie autonome voertuigen (AV) met state-of-the-art functionaliteiten voor gevarendetectie. Edge Case Research zal zijn op AI-gebaseerde systeem voor stresstests en risicoanalyse voor autonome voertuigen, in de AV-simulatieoplossing van Ansys integreren. >>

Partners