Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

opleiding 12/08/2019 13:20:06

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

DEME Offshore haalt belangrijk Schots EPCI-kabelcontract binnen

Zeebrugge krijgt grootste Vlaams onshore windpark

Onderzoek naar grootschalige productie synthetische kerosine

Platina-nikkel katalysator slaat energie in waterstof effectiever op

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

NBN - Brussel

van 9/12/2019 tot 13/12/2019

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Gent

woensdag 11 december 2019

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 11/12/2019 tot 18/12/2019

Milieumanagementsystemen - ISO 14001:2015

Ramada Plaza - Antwerpen

donderdag 12 december 2019

Interface tussen EPLAN en Phoenix Contact

EPLAN Webinar

donderdag 12 december 2019

Safety validation training

Pilz Academy - Gent

donderdag 12 december 2019

Keuze van de redactie

(4/12) Janssen Pharmaceutica gestart met diepe geothermieboringen

(4/12) Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

(3/12) Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

(2/12) Winnaars van Junior STEM Olympiade 2019 bekend gemaakt

(28/11) Atlas Copco helpt leerkrachten om STEM aantrekkelijker te maken

(27/11) Consortium onderzoekt of voedselproductie in ruimte mogelijk is

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bachelors en masters in opleiding was er ook een klein aantal middelbare scholieren van de partij. De wedstrijd vond dit jaar plaats op de piste van Mercedes-Benz in de omgeving van Londen. België werd er vertegenwoordigd door zeven teams, waarvan vijf uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen en het overbruggen van de langste afstand met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Hij is ingedeeld in twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënt een lichte, futuristische wagens).

Voor de beste prestatie in UrbanConcept met waterstof tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242,5 kilometer aflegde (foto boven).

Université Paul Sabatier uit Toulouse reed met een elektrische wagen omgerekend in liter brandstof 234,5 km. De Technical University of Denmark beet de spits af met een verbrandingsmotor en 429,4 km/l.

Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

De elektrische batterij van het Spaanse IES Cotes Baixes was goed voor 888,8 km/kWh en de waterstofcel van University of Applied Sciences uit Stralsund (Duitsland) voor 1.082,8 km/m³. << (Koen Mortelmans) (foto: Ed Robinson / Shell)

En wat deden de Belgen?
ULg Eco Team van de Université Liège is het Belgische team met de meeste ervaring. Vorig jaar behaalden de Luikenaren, die al sinds 2003 deelnemen aan deze wedstrijd, er de vierde plaats in de categorie UrbanConcept. Dit jaar strandden ze op de tiende plaats, met een prestatie van 126 km/kWh. Vives Eco team van Hogeschool Vives (Kortrjk) ontwikkelde een UrbanConcept-voertuig met een elektrische batterij. Met 45 km/kWh reed Vives naar de veertiende plaats in deze categorie.

Thomas More Eco Drive Team nam voor de zesde keer deel aan de Shell Eco-marathon met een UrbanConcept-auto op benzine. Vorig jaar reed Thomas More 114 km/l, dit jaar 119 km/l, goed voor een zesde plaats in deze categorie. Het Umonster-team van Université de Mons nam deel in de categorie UrbanConcept deel met een benzinewagen en behaalde met 106 km/l eveneens een zesde plaats.

In de categorie Prototype eindigde Ecam Bruxelles met 404 kWh/km op de negentiende plaats. Het Ecomotion Team van de Haute Ecole de la Province de Liège had een voertuig op bio-ethanol gebouwd. Daarmee bereikte het vorig jaar de zevende plaats met 1.434 km/l. Sindsdien hebben ze veel vooruitgang geboekt, want 2019 was goed voor 1.861 km/l en een zesde plaats.

Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde. Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof. <<


Foto-impressie:
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Foto's: © Ed Robinson / Shell:

Foto's: © Koen Mortelmans:


De Hogeschool Van Amsterdam pakte uit met een autonoom rijdende wagen.

Links: Vives Kortrijk maakte de achterophanging sneller demonteerbaar. Rechts: Université de Liège slaagde erin het gewicht van haar wagen gevoelig te verlagen.

Links: Sommige teams zijn erg competitief ingesteld. Rechts: Université de Mons hield het bij benzine.

Links: Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). Rechts: De wagen van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk) klaar voor de start.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Moleculaire lijm ontwapent ziektes

Biomedisch ingenieur Eline Sijbesma van TU Eindhoven heeft kleine moleculen ontworpen, die specifieke ziekte-eiwitten ontwapenen door ze vast te plakken aan andere eiwitten.

Wereldprimeur: koffie roosteren op 100% zonne-energie

De Leuvense start-up Ray & Jules heeft een technologie ontwikkeld om koffie te roosteren op op basis van 100% zonne-energie. Hun slow-roasting methode is 3x energie-efficiënter.

Cyberaanvallen steeds vaker geautomatiseerd in 2020

De cyberrisico’s voor KMO’s nemen toe, omdat cybercriminelen steeds meer aanvallen gaan automatiseren voor grootschaligere (ransomware) aanvallen, aldus G DATA CyberDefense.

Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Creëer een veiligere werkomgeving met goed onderhoud - whitepaper

Een helm dragen in een fabriek is heel normaal. Toch zijn er vaak zaken met betrekking tot veilig werken waar minder aandacht aan wordt besteed dan noodzakelijk. Wat kunt u daaraan doen?

Nu al meer faillissementen in België dan vorig jaar

Uit de nieuwste Graydon Barometer Faillissementen blijkt dat er in eerste elf maanden van 2019 al 10.676 faillissementen uitgesproken werden of bijna 18,9% meer dan vorig jaar.

Organ-on-a-chip helpt ziektes beter begrijpen

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt samen de Universiteit Twente aan een gestandaardiseerd systeem voor organs-on-chips, een soort kunstorgaantje waar ook bloed doorheen stroomt.

Europa stelt aanbeveling voor energie-intensieve industrieën voor

Een groep experts stelde aanbevelingen op hoe energie-intensieve sectoren in de EU zijn te transformeren, als onderdeel van een circulaire en klimaatneutrale samenleving tegen 2050.

RS Components introduceert voedingen van TDK-Lambda

RS Components, multichannelleverancier van industriële en elektronische producten en oplossingen, heeft de beschikbaarheid aangekondigd van een nieuwe serie geïntegreerde AC-DC-schakelstroomvoorzieningen (SMPS) van TDK-Lambda, een fabrikant van zeer betrouwbare voedingen voor industriële apparatuur wereldwijd. >>

Partners