Zuinigste wagens bekroond in Shell Eco-marathon (+fotoreportage)

opleiding 12/08/2019 13:20:06

Dit jaar namen 141 studententeams deel aan de Europese editie van de Shell Eco-marathon, een wedstrijd om zo energiezuinig mogelijke wagens te bouwen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Philippe Alboort van ArcelorMittal is Energiemanager van het Jaar

Energieopslag- en distributie in het Vlaamse Regeerakkoord

Würth Belux installeert zonnedak met 978 zonnepanelen

Auto rijdt op brandstof uit zeewier

Blockchain-technologie traceert herkomst kobalt in elektrische auto

Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

ie-net-lezing futurist Richard van Hooijdonk

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

ie-net Jobbeurs voor ingenieurs

Congrescentrum Ter Elst - Edegem

woensdag 20 november 2019

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Gent

woensdag 20 november 2019

Mangement training: Arming your company against cyber attacks

Bluepoint - Brussel

donderdag 21 november 2019

Ontwerp en berekening van houtconstructies

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 22/11/2019 tot 13/12/2019

Env. Management Systems Lead Auditor - ISO 14001

Ramada Plaza - Antwerpen

van 25/11/2019 tot 29/11/2019

Keuze van de redactie

(14/11) Auto rijdt op brandstof uit zeewier

(13/11) Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

(6/11) Ontwikkeling drijvend offshore windproject in Schotse wateren

(6/11) Nieuw Belgisch medtech-fonds haalt 20 miljoen euro op

(5/11) Jaguar Land Rover verwerkt elektronica in interieur-onderdelen

(31/10) Digitalisering topprioriteit voor Nederlandse en Belgische bedrijven

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bachelors en masters in opleiding was er ook een klein aantal middelbare scholieren van de partij. De wedstrijd vond dit jaar plaats op de piste van Mercedes-Benz in de omgeving van Londen. België werd er vertegenwoordigd door zeven teams, waarvan vijf uit het Franstalige landsdeel.

De Eco-marathon draait om het verleggen van de grenzen van het technisch potentieel van de voertuigen en het overbruggen van de langste afstand met de kleinste hoeveelheid energie: het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof. Hij is ingedeeld in twee categorieën: UrbanConcept (voertuigen vergelijkbaar met een stadsauto) en Prototype (energie-efficiënt een lichte, futuristische wagens).

Voor de beste prestatie in UrbanConcept met waterstof tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242,5 kilometer aflegde (foto boven).

Université Paul Sabatier uit Toulouse reed met een elektrische wagen omgerekend in liter brandstof 234,5 km. De Technical University of Denmark beet de spits af met een verbrandingsmotor en 429,4 km/l.

Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof.

De elektrische batterij van het Spaanse IES Cotes Baixes was goed voor 888,8 km/kWh en de waterstofcel van University of Applied Sciences uit Stralsund (Duitsland) voor 1.082,8 km/m³. << (Koen Mortelmans) (foto: Ed Robinson / Shell)

En wat deden de Belgen?
ULg Eco Team van de Université Liège is het Belgische team met de meeste ervaring. Vorig jaar behaalden de Luikenaren, die al sinds 2003 deelnemen aan deze wedstrijd, er de vierde plaats in de categorie UrbanConcept. Dit jaar strandden ze op de tiende plaats, met een prestatie van 126 km/kWh. Vives Eco team van Hogeschool Vives (Kortrjk) ontwikkelde een UrbanConcept-voertuig met een elektrische batterij. Met 45 km/kWh reed Vives naar de veertiende plaats in deze categorie.

Thomas More Eco Drive Team nam voor de zesde keer deel aan de Shell Eco-marathon met een UrbanConcept-auto op benzine. Vorig jaar reed Thomas More 114 km/l, dit jaar 119 km/l, goed voor een zesde plaats in deze categorie. Het Umonster-team van Université de Mons nam deel in de categorie UrbanConcept deel met een benzinewagen en behaalde met 106 km/l eveneens een zesde plaats.

In de categorie Prototype eindigde Ecam Bruxelles met 404 kWh/km op de negentiende plaats. Het Ecomotion Team van de Haute Ecole de la Province de Liège had een voertuig op bio-ethanol gebouwd. Daarmee bereikte het vorig jaar de zevende plaats met 1.434 km/l. Sindsdien hebben ze veel vooruitgang geboekt, want 2019 was goed voor 1.861 km/l en een zesde plaats.

Voor de beste prestatie in UrbanConcept tekende Universiteit Twente, met een wagen die met 1 m³ waterstof omgerekend 242 kilometer aflegde. Het team van het Lycée Saint-Joseph La Joliverie uit de Loirestreek zette de beste prestatie neer bij de benzine-prototypes, met een score van 2.734,96 kilometer per liter. Dit komt overeen met de afstand van Brussel naar Barcelona en terug met slechts één liter brandstof. <<


Foto-impressie:
(klik op de foto voor een grotere weergave)

Foto's: © Ed Robinson / Shell:

Foto's: © Koen Mortelmans:


De Hogeschool Van Amsterdam pakte uit met een autonoom rijdende wagen.

Links: Vives Kortrijk maakte de achterophanging sneller demonteerbaar. Rechts: Université de Liège slaagde erin het gewicht van haar wagen gevoelig te verlagen.

Links: Sommige teams zijn erg competitief ingesteld. Rechts: Université de Mons hield het bij benzine.

Links: Frederik Van den Broeck van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk). Rechts: De wagen van Katholieke Hogeschool Vives Zuid (Kortrijk) klaar voor de start.

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Oostende wil referentiestad voor internationale drone innovatie worden

Haven Oostende, Economisch Huis Oostende, Rebo, Internationale Luchthaven Oostende-Brugge, Hogeschool Vives en VLOC hebben een kenniscentrum voor professionele drones gelanceerd.

Opleiding Kwaliteitsmanagement Lead Auditor - ISO 9001

Het kwaliteitsmanagement van een organisatie is maar zo goed als het opgezette systeem om de werking ervan continu te verbeteren. Een sleutelrol hierbinnen is weggelegd voor de hoofdauditor.

Wetenschappelijk onderzoek krijgt 2 miljoen euro extra subsidie

Omdat het tekort aan STEM-talent een cruciale uitdaging voor bedrijven vormt, krijgen 5 universiteiten 2 miljoen extra voor een betere doorstroming van jonge onderzoekers naar de arbeidsmarkt.

Nieuwe methoden voor verbeteren behandeling aneurysma

Onderzoek UTwente maakt het mogelijk om betere endoprothesen te ontwikkelen door inzicht te krijgen in wat er met zo'n vaatprothese gebeurt als deze geïmplanteerd is in een patiënt.

Miljoenen euro’s voor internationaal onderzoek naar ‘digitale tweelingen’

Diverse universiteiten en industriële partners uit Nederland, Singapore, Frankrijk en Duitsland onderzoeken hoe ontwerp, productie en onderhoud van dit soort systemen is te verbeteren.

Imec.istart wereldtop in UBI University Business Accelerator ranking

UBI Global onthulde onlangs op de World Incubation Summit in Qatar hun tweejaarlijkse ranking van universiteitsincubatoren en -acceleratoren, waarbij Imec.istart in de top 5 staat.

Toepassing TPC in spuitgietproduct werkt - techniek

Het Nederlandse spuitgietbedrijf Alligator Plastics slaagde erin om een voorgevormde geometrie uit TPC in een matrijs te omspuiten. De toepassing van TPC’s in een spuitgietproduct werkt dus.

VUB-onderzoekers ontwikkelen nieuwe generatie optische computers

De onderzoeksgroep Applied Physics van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft een nieuwe generatie optische computers ontwikkeld, de zogenaamde Coherent Ising machines.

Partners